Hej på er!

Jag är ny på forumet då jag och min fru ska köpa vårt första hus. Om tråden ligger i fel del så är det bara att flytta.
Huset ifråga är gissningsvis cirka 200 kvm och fjärrvärme håller på att dras in, precis i dagarna här.
Det kniviga i det hela är att jag inte vill vara låst till fjärrvärmeleverantören, utan vill ha kvar möjligheten att värme upp med ved när det passar mig,
för att sedan när värmen sjunker, ska fjärrvärmen gå in och spetsa upp det hela (leverantören tillåter annan utrustning).

Uppvärmningen idag är följande:


  • Vedpanna, modell äldre med gjutet förbränningsrum (den gröna i bifogade bilder).

  • Oljepanna från 70-talet(?), som även går att elda ved i (den silverfärgade).

  • IVT bergvärmepump på ungefär 4 kW.

Mina funderingar är nu först och främst:

1. Vilken panna bör vi ha kvar då vi ska ta bort en av dem? Som jag hört av andra ska de äldre pannorna med gjutjärnsförbränningsrum hålla bättre än övriga?

2. Tips på hur man skulle kunna koppla ihop det hela. Det känns lite dumt att ha dubbla automatshuntningssystem om man kopplar det i serie, finns det någon bättre lösning?
Det vore fint om man kunde ha en styrcentral som kunde styra shuntningen både från vedpannan och fjärrvärmen, och välja vedpannan primärt, men de produkter jag sett har inte sådan funktion.
Jag funderar även på att köpa en ackumulatortank med en laddomat till pannan. Ett alternativ är då att koppla in fjärrvärmen att värma upp acken till XX grader när temperaturen i acken går under en given gräns.
Det som är synd då är att jag får betala värmeförlusterna i ackumulatortanken, vilket vore trevligt att slippa om det gick. :)

3. Vad gör man med bergvärmepumpen? Som jag har tänkt nu så kommer den att kopplas ur och bara stå.


Tacksam för svar.

/ Olof
 
  • 1.1 Vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.2 Vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.4 Vedpanna förbränningsrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.6 Vedpanna förbränningsrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.1 Oljepanna alt vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.2 Oljepanna alt vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.3 Oljepanna alt vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.6 Förbränningsrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.1 Bergvärmepump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Vad skall du med fjärrvärme till? med så många alternativ i kappsäcken :confused:;)

Mvh
 
  • Gilla
Andreas Risvall
  • Laddar…
Den där grön ABSO PK-0 från Gävle är i det närmaste outslitlig och går att få att brinna hyffsat bra och effektiv för att vara så gamla, men det behövs en ackumulatortank för att få det optimalt (jag har haft en sådan)

Det går bra att hänga på en pelletsbrännare på denna om så önskas

Mitt Svar:

Plåtoljepannan åker bort direkt för att ge plats åt te.x ackumulatortank

Du installerar en ackumulatortank "centralt" som du du ansluter radiatorkrets, shuntstyrning, tappvarmvattenproduktionen allt annat, sedan koppar du till tanken alla värmekällor för att ladda tanken oberoende av varandra, då är det enkelt också att välja vad du vill prioritera att värma med både manuellt och automatiskt

Jag skulle skippa fjärrvärmen och köra med ABSO'n och elda ved/pellet och spetsa med bergvärmen

/R
 
Som elpriset är nu så hade jag kört bergvärmen på max och sedan spetsat med vedpannan kopplad till acktank.

Fjärrvärme, varför då? En extra fast avgift + en kWh kostnad till ett företag i monopolställning. Inte bra om man redan har alternativ.
 
Hej, tack för era svar!

Saken är den att avtalet för fjärrvärmen skrevs för något år sedan. Jag hörde faktiskt efter med energibolaget om det gick att häva (p.g.a. klausul att avtalet hänger med även fast huset byter ägare). Men innan jag hann häva så hade de grävt fram till huset. Så nu är det för sent att häva och i och med att vi kommer att få betala cirka 32 000 kronor för fjärrvärmen (efter rot-avdrag), känns det dumt att sedan inte använda det alls. Då blir det som pengarna i sjön...

Dessutom är det två lägenheter i huset, så på sikt ska vi antagligen hyra ut en ett tag för att få in en slant. I det avseendet vore det skönt att ha fjärrvärmen tillgänglig så att huset och vattnet är varmt när man reser bort.

Som det känns nu kommer det bli någon av följande kombinationer:

1. Parallellkopplat. Abso-pannan får stå kvar och ack-tank införskaffas med laddomat och autoshunt. Under en viss temperatur går bergvärmen in och spetsar. Med manuella ventiler kan jag välja om huset värms av fjärrvärme eller det egna systemet.

2. Ett system. Samma konfiguration som föregående men fjärrvärmen får vara "dum" och gå in och värma upp ack-tanken under en viss temperatur.


Vad tror ni om det?

En annan sak jag funderar på är ifall de brukar bygga om värmesystemen i husen till slutna system när fjärrvärme kopplas in? Idag är systemet öppet med expansionskärl på vinden.

/ Olof
 
Olof.R skrev:
Vad tror ni om det?
Det blir nog bra

Olof.R skrev:
En annan sak jag funderar på är ifall de brukar bygga om värmesystemen i husen till slutna system när fjärrvärme kopplas in? Idag är systemet öppet med expansionskärl på vinden.
Värmeöverföringen från fjärrvärme sker alltid via värmeväxlare, så fjärrvärme är inte skäl/anledning för ombyggnad i sig

Ska du in med en ackumulatortank så måste storleken på expansionskärl ses över, skälet/anledningen här är den ökande volymen vatten i ditt värmesystem som expanderar vid uppvärmning

/R
 
Du får kolla om det är tillåtet att ha fjärrvärme och en annan panna, var inne på samma linje dvs elda min gamla vedpanna och installera fjärrvärme men det gick inte.
 
knatte skrev:
Du får kolla om det är tillåtet att ha fjärrvärme och en annan panna, var inne på samma linje dvs elda min gamla vedpanna och installera fjärrvärme men det gick inte.
Han skrev i första inlägget att fjärrvärmeleverantören tillåter annan utrustning.
Och ska jag vara helt ärlig, krav på att inte annan uppvärmning får förekomma är ju helt omöjlig att efterleva, så det är ett orimligt krav. Ska man inte få ha en lampa tänd? Laga mat i huset? Sätta på en dator? Vistas i huset? Etc etc... allt det där värmer ju huset.
 
Olof.R skrev:
Men innan jag hann häva så hade de grävt fram till huset. Så nu är det för sent att häva och i och med att vi kommer att få betala cirka 32 000 kronor för fjärrvärmen (efter rot-avdrag), känns det dumt att sedan inte använda det alls. Då blir det som pengarna i sjön...
Det blir MER pengar i sjön om du dessutom får högre uppvärmningskostnad + fasta årliga avgifter för nått du inte behöver. Har du hört uttrycket "Cut your losses"?
Vad kommer FJn kosta per kWh och årsavgift?

I det avseendet vore det skönt att ha fjärrvärmen tillgänglig så att huset och vattnet är varmt när man reser bort.
???
Du hade ju bergvärmepump sa du väl? Funkar inte den?

Vad tror ni om det?
Jag tror på
3) Kör med vad du har nu och nöj dig med "förberett för fjärrvärme". Om det om tex 10 år skulle visa sig vara lönsamt för dig med FJ så kan du dra igång det systemet då.
 
Ang tillåtelse annan värmekälla brukar dom vilja ställa växlaren precis där gamla pannan står....intet för intet att krångla till det ...Men får du så får du...köör!många alternativd^_^b

Mvh
 
stedevil skrev:
Och ska jag vara helt ärlig, krav på att inte annan uppvärmning får förekomma är ju helt omöjlig att efterleva, så det är ett orimligt krav. Ska man inte få ha en lampa tänd? Laga mat i huset? Sätta på en dator? Vistas i huset? Etc etc... allt det där värmer ju huset.

Fast du värmer väl inte huset med spisen??
En spis är väl ett köksredskap som ger värme som biprodukt. samma med glödlampor, de har man väl först och främst för ljusets skull, inte som värmekälla.
En oljepanna däremot är ju enbart en värmekälla.


Olof.R. Finns det några villkor kopplade till användningen av andra värmekällor? Jag har ju svårt att tro att ett fjärrvärmebolag frivilligt skulle låta dig göra som du vill?
Känns som om det skulle kunna finnas någon procentsats man måste ta hänsyn till på fjärrvärme / egenproducerad värme, jag har i alla fall fått uppfattningen att de flesta fjärrvärmeverk är ganska griniga när det gäller otrohet.
 
SCB skrev:
Fast du värmer väl inte huset med spisen??
En spis är väl ett köksredskap som ger värme som biprodukt. samma med glödlampor, de har man väl först och främst för ljusets skull, inte som värmekälla.
Ja, men det förändrar ju inte det faktum att de faktiskt VÄRMER huset. Alltså är avtal som uttryckligen förbjuder annan uppvärmning helt omöjliga att leva upp till om huset inte är obebott.

jag har i alla fall fått uppfattningen att de flesta fjärrvärmeverk är ganska griniga när det gäller otrohet.
Jepp, konkurera med priset så att folk självmant ska välja dem verkar inte vara nått de flesta av dem praktiserar... q(;^;)p
 
rog_ohl skrev:
Ska du in med en ackumulatortank så måste storleken på expansionskärl ses över, skälet/anledningen här är den ökande volymen vatten i ditt värmesystem som expanderar vid uppvärmning

/R
Tack, bra att du nämnde det, risk för att det missats annars!

knatte och SCB:
Jag har frågat dem i telefon flera gånger och det högst motvilliga svaret från deras sida har blivit man får kombinera flera värmekällor. Vad jag vet finns det inga villkor angående det.
Se även 10:e frågan på denna sida: http://www.ovikenergi.se/kundservice/fjarrvarme/driftinformation.4.799356221183112ba5480001277.html

stedevil: Jag tänkte mer att bara ha det inkopplat så att det bara är vrida på en ventil om man vill använda fjärrvärmen för t.ex. om man inte haft tid att elda. Tyvärr räcker inte den lilla bergvärmepumpen att värma upp hela det gamla, stor huset. I varje fall inte som det är kopplat idag, men jag betvivlar att det kommer att räcka till att värma både huset och varmvatten när det är optimerat. Dessutom är bergvärmepumpen 15 år gammal så den skulle ju kunna kasta in handduken när som helst.
Därav vore det mycket praktiskt att kunna förlita sig på fjärrvärmen som backup, om man reser bort någon dag eller inte haft tid att elda, på vintern, speciellt den dag vi har hyresgäst.
Priset på fjärrvärmen för 2010 kommer att ligga på 200 kr / månad och 66,5 öre/kWh för rörligt avtal.
Jag tror jag kommer låta dem koppla in fjärrvärmen tills jag införskaffat alla nödvändiga prylar som ack-tank, laddomat och automatisk shunt så att jag kan få koppla ihop allting i lugn och ro utan att det blir kallt i huset. :)
Som det är idag får man elda som en dåre, då de manuella shuntarna fastnat i hel-öppet läge...
Märker jag senare med alla nya prylar att det fungerar så bra att fjärrvärmen bara är en överflödig månadskostnad säger jag väl bara upp avtalet.


En annan sak jag funderar över är om värmeslingor eller en mindre tank för varmvatten inuti ackumulatortanken är att föredra?

Tack för alla svar!

/ Olof
 
Hmm vad händer med fjärrvattnet tillbaka om man en längre tid skruvar av tilloppet:confused:...? Har aldrig själv funderat riktigt på det för en nu..:surprised:
Undrar om man bara får dra av och på fjärrvärmen??

Nja kanske efter växlaren då förståss?Hmm

Mvh
 
Redigerat:
Olof.R skrev:
Priset på fjärrvärmen för 2010 kommer att ligga på 200 kr / månad och 66,5 öre/kWh för rörligt avtal.
2400kr/år + 66,5öre/kWh

Just nu betalar jag 77öre/kWh för el (räknar ej abb då man ändå lär ha el) inkl 8,9öre/kWh i överföring och "norrlandsrabbat" (ca 10öre).

För mig skulle det alltså behövas att jag använde nästan 24.000kWh/år enbart för uppvärmning & VV för att FJ skulle bli blligare, och det är räknat på enbart direktverkande el (du har väl en elpatron?). En bergvärmepump lär minst ha 3 i COP, dvs går för 26öre/kWh värme. Även om den bara klarar halva behovet och du får spetsa med direktel resten av behovet så blir FJ aldrig ekonomiskt fördelaktig med det elpriset.

Med andra ord, FJ är inget bra ekonomiskt alternativ för dig. Men om du ser det som enbart en försäkring så blir det en annan sak, men ha då klart för dig hur mycket försäkrigen kostar dig per år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.