Status
Tråden går ej att kommentera.
kolvas skrev:
Sen var det någon som jämförde med Rinkaby Rörs inträde på marknaden och ville ha en motsvarighet på Elsidan, det finns sådana redan men det som också finns är skillnader på materialet som inte går att se utvändigt.
Vist är det så;

Jung ex-vis tillverkar givetvis en strömställare för den tyska marknaden, en för elbutik.se och en för elektroskandia och ahlsell:cool:;)

Det finns produkter som säljs både billigt och dyrt och som är fullt jämförbara. Jag jämför inte med produkter på Biltema, Jula eller Byggmax.
 
Redigerat:
Vet inte om Rinkaby är jättebilliga egentligen. De har ju inga mängdrabatter tex konstigt nog...Däremot verkar de sälja prylar av bra kvalitet , levererar snabbt och har låga fraktkostnader för stora prylar...(Kostar mer att få en soffa från IKEA typ 2km fraktavstånd än en 500kg panna 50+ mil från Rinkaby).

Ingen av internetbutikerna för elmtrl verkar dock ligga speciellt lågt i pris efter vad jag sett. (Inte i närheten av de "rabattpriser" som stora elfirmor verkar få enligt vissa inlägg på detta forum....)

Ett glesbefolkat land med stora avstånd och fyllt med folk som inte är vana att pruta..Elmtrl är knappast det enda vi betalar för mkt för...(Har för mig att tegelsten kostar 1/5 på kontinenten jämfört med här hemma...)

Vissa förbättringar kanske är p.g. men ingen aktör som fått smak på de höga marginalerna kommer att göra det självmant.. (Såg just att Bauhaus sålde Gustavsbergs WC stol under 1000:-, oj den som var av så hög kvalitet att den måste kosta 2500:- om man inte ville ha polskt skräp.....)

Att tillverkare gärna upprätthåller konstlade prisskillnader är inget nytt (Regionkodningen av DVD skivor är ett makabert exempel på vad de gärna vill eftersträva) Även vitvarumarknaden är full av helt likvärdiga produkter till extremt olika priser på olika marknader, skiljer inte i kvalitet för 5 öre, dock olika varumärken och annan manöverpanel..

(Även på samma marknad kan man hålla 1000-tals kronor i prisskillnad på tex en diskmaskin, trots att det enda som skiljer är antal knappar och utseende på frontpanelen...jodå jag har verifierat det...)
 
GlufsGlufs:Hur många av dina kunder är missnöjda med priset egentligen? Vore kul att höra det som alla snåljåpar gnäller om då det "borde" vara ett extremt stort problem enligt vissa :rolleyes:

P.S. Du har väl guldskor va? :D

Jag är ju också snål men jag kollar vad skiten kostar innan ändå ser jag mig inte som överintelligent vad gäller inköp (dvs jag gör också dåliga affärer).

Det är ju egentligen ett ickeproblem. Hur svårt är det att fråga: Vad kommer det här att kosta inkl allt? de flesta hantverkare tror jag kan höfta till det rätt bra tom på telefon om det är ett standardjobb. Är det större tar man in offert, svårare än så är det inte.

Jag har tom slutat gnälla på järnhandelns priser (som ju om något är påslag på påslag) genom att fråga först och själv ta ett beslut om det är värt det eller inte.
 
Kul att i alla fall en förstår hur det (borde?) fungerar
 
Inte kan det väl fungera så att dom som frågar efter priset får ett lägre pris än dom som inte frågar..
 
Bo.Siltberg:Samma pris oavsett men vet man innan kan man ju välja en annan eller avstå inte sant?
 
Det kanske inte är helt omöjligt, är folk så ointresserad att dom struntar i vad det kommer att kosta har dom säkert råd att betala det man begär ;)
 
Om man som hantverkare prutar på sina priser så fort nån frågar är man illa ute
Visst alla kan göra fel men har man nån klokhet förklarar man hur man sätter sina priser o så får kunden välja
jag tror inte grossisterna vill att staten sätter prisnivån
mvh Tille
 
Armbrytningen om prisnivån bruka ske innan man pratar kronor och ören, när man väl satt nivån får man försvara den.
 
-MH- skrev:
Det finns säkert någon, men många branscher skickar fakturan vidare med ett administrativt påslag som inte blir någon direkt vinst att tala om.
Sedan kan ju firman få kick-back i slutet av året från grossisten...
 
Hos Elektroskandia får man 1% när man handlat för 1 miljon och 2 % vid 5 mille 3 vid 10 mille. Man kanske handlar för max 500 000:- per anställd så det blir för dom absolut flesta elfirmor inte många kronor. Handlar man dessutom hos flera grossister, som dom flesta gör, blir det för dom mindre ingenting.
 
Swedberg skrev:
Det bästa är att hamna i det läge att hantverkaren står för materialet, då han vet bäst vad som behövs. På byggsidan har det ju länge funnits brädgårdar för kunderna att "jämföra" priser med. Nu finns ju även typ K-rauta som även säljer grundutbudet av el och vvs delar och som kommer att få kunder mer prismedvetna.

Att det i sin tur leder till högre timdebitering verkar ju vara ok för typ Thomas59 och då är väl alla nöjda. Samma kostnad i slutänden för kunden och med k-rauta priser på el och vvs materialet.
Men nu var det några år sedan jag var inne på K-Rauta, men deras VVS-sortiment var då rätt kasst. Visst är det samma kranar, men om man jämför med klämringskopplingarna som man köper hos Rinkabyrör och de som K-Rauta tillhandahåller var kvalitetsskillnaden avsevärd. Hur det förhåller sig idag, vet jag inte, men kopplingarna hos Bauhaus är av sämre kvalitet.
 
Thomas59 skrev:
Det är således inte förekomsten av prislistan i sig som är ohederlig (även om den kan ifrågasättas i sig) utan hur den används mot kund. För grossisterna är det ju tämligen klart att prislistorna tagits fram i syfte att hjälpa hantverkarna att tjäna en extra hacka på materielet.
Jag ställer mig lite tvekande till detta.
Omsättningen till lättlurade privatpersoner är för liten.
Den största omsättningen går till professionella inköpare, som inte i regel blir blåsta.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Hos Elektroskandia får man 1% när man handlat för 1 miljon och 2 % vid 5 mille 3 vid 10 mille. Man kanske handlar för max 500 000:- per anställd så det blir för dom absolut flesta elfirmor inte många kronor. Handlar man dessutom hos flera grossister, som dom flesta gör, blir det för dom mindre ingenting.
Tja, en procent av en mille är ju ändock 10.000:-.
Jämfört med hela årsomsättningen är det inte så mycket, men reda pengar är det i alla fall, som kommer in regelbundet varje år. Husägare är ju jätteglada ifall dom lyckas få ner sitt huslån en fjärdedels procent.

Jag vet inte om åsikten att kickbacken är så lite värd beror på att man regelmässigt räknar in materialförtjänster på 20%, 30% eller vilka vinster man nu gör på att kränga material, så då kanske ytterligare en procent känns futtigt.

En städfirma som säljer städtjänster åt andra företag eller RUT-avdragade sådana åt privatpersoner skulle antagligen bli överlycklig om inköp av allrent gav en kickback på 10.000:- i slutet av året.
 
Har jag ovetandes öppnat pandoras ask eller vad?? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.