Hallå därute alla glada!

Jag är ny/grön som husägare kan man lugnt säga men inte tveksam till att försöka lite själv. Vi bor i ett mindre radhus byggt 1982 och är kanon nöjda då allt känns rejält ut i fingerspetsarna. Nåväl, jag har bläddrat runt lite på olika sidor för att få bukt med garagegolvet som bara dammar. Ska man måla, lägga klinker eller slipa till det?
Eller ska man göra på något annant sätt, vad är billigast och smidigast att göra själv där sannolikheten att misslyckas är liten =)
Jag har även sett att det finns som plastplattor som man kan lägga på golvet men då dammar väl det iallafall, någon som har erfarenhet?

Kort info:

Garageyta: 20-25 kvm
Material(som det ser ut nu)Råbetong
Övrigt: Vinterbonat

Vore oerhört tacksam för flera alternativ, gärna utförliga svar?!
Ni som lyckats få till granna garage kanske kunde posta lite bilder så man får se hur resultaten blir?!

Tack på förhand!

snettovint:blushing:
 
Redigerat:
Oxanolja, är förmodligen samma typ av produkt som Beckers Du fick länken om, vet inte om det skiljer i pris/kvalitet. Jag har använt Oxanolja i 2 garage och det gör precis det Du vill, ger en yta som inte dammar. Man rollar på den, sannolikheten för att misslyckas är 0 bara att hälla ut och dra runt me rollern.

Sen finns speciellt målarfärg som gör det snyggare men också dyrare eller klinkers funkar också fast det blir en massa skarvar som garagedomkraften fastnar i :)
 
Hej!

Du kan testa att behandla golvet med vattenglas.
 
Biltemas epoxi färg är kanon. luktar inte, lätt att "måla" samt billig.
 
Skulle också rekommendera epoxi. Kan som sagt rullas ut men ska man ha ett bra golv så anlita en firma som lägger ut 3mm epoxi, Antingen högblankt slätt eller klar epoxi med färgad sand i.
 
Tyresö
Marksten skrev:
Skulle också rekommendera epoxi. Kan som sagt rullas ut men ska man ha ett bra golv så anlita en firma som lägger ut 3mm epoxi, Antingen högblankt slätt eller klar epoxi med färgad sand i.

Det blir riktigt snygga och definitivt hållbara betonggolv med den metoden - men jag tror TS kommer få ett hjärtstillestånd, bara av att se vad materialet kostar. Det är en helt sanslös m2-kostnad - mycket högre än man tror.
 
Har själv jobbat med det i 16 år men nu är det 8 år sedan. Då låg priserna på ca 300:- kvm fullt färdigt.
 
Tyresö
Det finns ingen bättre ytbehandling till ett garagegolv, men jag misstänker att TS max vill betala ett 8 år gammalt pris för 1 m2 dvs: 300 kr för hela golvet. Jag trodde på ett bygge att golvfixarna var väldigt ordentliga som t.o.m dammsög överbliven sand......men när jag fick reda på vad sanden kostade, förstod jag varför dom sög upp allt, för att återanvända till nya projekt.
 
jag har några kompisar som lägger acrylgolv, fruktansvärt bra men som sagt dyrt... ca 350-400 kvadraten....
 
Jag har precis samma tanke, att fixa till ett betonggolv i garaget så att det blir enklare att städa. Biltemas Epoxi låter ju bra. Sitter det kvar även om plattan ligger utan isolering? Misstänker att dräneringen är lite sisådär på mitt garage, finns det risk att fukten trycker loss färgen, ungefär som plastmattan på oisolerat källargolv?

En fråga till, golvet är ganska knöligt på sina ställen, vad är enklast om jag vill jämna ut det, alltså bara där det är som grövst? Flytspackel, finbetong eller vad?
 
Ska man måla golvet så ska man dimantslipa det. Dels för att jämna av det en smula med fram för allt att få bort cementhuden. Annars sitter inte färgen.
 
@Marksten: Låter rimligt, då får man lägga in hyra av saneringsfräs i kalkylen. Och att slipa betong är ett elände, speciellt om man inte har någonstans att ställa garagets innehåll under tiden.

http://www.concretefloor.com/se/products/flooring-system/lithurin/ Verkar vara ett alternativ. Finns hos Lindec. Någon som provat? Pris?
 
Saneringsfräs? Ring en golvfirma som slipar betonggolv. Eller hyr en diamantslip med dammsugare. Stora grejor med det går fort.

Ska man andvända lithurin så måste man ändå slipa golvet. Efter du lagt på det så märker du ingen skillnad på före eller efter..tråkigt. Då är det bättre med epoxifärg.
 
är där ingen av er som har ett sådant epoxi golv, som kan visa bilder på hur det kan se ut, och då även när det har några år på nacken.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.