A
Hej!

Jag har en Buderus vedpanna med fläktstyrning som jag brukar ställa in på 70 grader, förut så gick det bra att elda och hålla värmen i de två tankarna som finns men ändå inte helt perfekt, på bara några timmar så var båda 750 liters tankarna tomma på varmvatten.

Systemet bestär av ett Laddningspaket från HS Perfial med termisk ventil och en termobac.
Problemet är att när jag eldar så börjar pannan nästan koka eftersom inget varmvatten kommer in till tankarna, den står på 100 grader länge för att sedan gå ner till 95 grader där den står väldigt länge.
Den termiska ventilen är bytt och efter den blev bytt så steg temperatuen på mätaren som sitter ovanför den termiska ventilen över 80 grader.
Jag trodde att allt skulle bli bra efter detta men icke sa nicke.

Jag själv tror att det är fel på termobac (backventil) eftersom pannan förblir varm i flera timmar men ingen värme går till tankarna.

Det verkar som om det inte finns någon skiktning alls i tankarna.

Väldigt tacksam för tips.

Har en broschyr på laddsystemet, om bild önskas så ordnar jag detta.

Tack på förhand

Mvh Mikael
 
A
Taxen skrev:
Är det här nåt att se?
[länk]

Tack för snabbt svar, jag har redan sett den här videon som är riktigt bra, men tyvärr så är det inte exakt samma system som jag har.
Jag har bara en termisk ventil och en backventil, (termobac)
 
Är det ett sånt där system som pumpar tillbaks hetvattnet till pannan från tankarna och vidare till element o varmvatten?
 
_ap_
förmodligen luft eller pumpen som börjar bli dålig.
 
A
fredda skrev:
Är det ett sånt där system som pumpar tillbaks hetvattnet till pannan från tankarna och vidare till element o varmvatten?
Ja jag tror att det är så, det är självcirkulation enligt broschyren.
Jag bifogar två bilder så blir det enklare att förstå, paketet jag har heter: RSK 620 14 45.

VVS killen var hit och bytte nr 8 (Termisk Ventil) på bilden längst ner som jag kallar för Ladd 2, när han skulle sätta dit den så fick han trycka ihop stiftet för att han skulle få in den, tycker att det var lite konstigt att man ska måsta göra så.

Det som jag också tycker är konstigt är att hela laddpaketet är vänt inåt, alltså öppningen där den termiska ventilen nr 8 och backventilen nr 9 är placerade, på bilden jag kallar för Ladd 2.
Enligt broschyren så ska dom vara vända utåt, tror ni att gör något?
Det känns som om hela ladd proceduren går åt fel håll när dom är vända inåt, eller har jag fel?

Tack

Mvh Mikael
 
  • Ladd 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ladd 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
_ap_ skrev:
förmodligen luft eller pumpen som börjar bli dålig.
Det har pyst till en gång ovanpå den ena ackumulatortanken men det var bara en gång, och jag har hört att det gnisslade till några gånger i pumpen som sitter vid laddkretsen.
Tror ni att jag ska byta den för säkerhets skull?
 
Ta lite kort så löser vi det
 
A
Matss skrev:
Ta lite kort så löser vi det
Tack för det och här kommer bilder.

P1080072 är den övre delen av laddpaketet där den termiska ventilen
sitter, det syns kanske inte så bra eftersom den är vänd inåt
mot tanken.
P1080073 är den nedre delen av laddpaketet och den sitter nedanför
pumpen.

Dom två andra bilderna är en lite större översikt.

Tack
 
  • P1080072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080074.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att övre rörmellan panna - tank går upp och vänder? Ger luftproblem! Sen är det svårt att se om laddpaketet sitter rätt. Det borde du kunna reda ut mha din broschyr. Flödesriktningar ska stämma med pilarna.
 
A
Matss skrev:
Ser ut som att övre rörmellan panna - tank går upp och vänder? Ger luftproblem! Sen är det svårt att se om laddpaketet sitter rätt. Det borde du kunna reda ut mha din broschyr. Flödesriktningar ska stämma med pilarna.

Ska ta bättre bilder, lite närmare så syns det bättre.
Gör det någon om öppningen på den termiska ventilen sitter in mot tanken när det inte gör så på broschyren?
 
A
mickesrx skrev:
Ska ta bättre bilder, lite närmare så syns det bättre.
Gör det någon om öppningen på den termiska ventilen sitter in mot tanken när det inte gör så på broschyren?
Här kommer fler bilder som förhoppningsvis syns bättre.
Bild P1080078 är över rören som går mot taket och jag hoppas att det syns bättre om de är rätt dragna.

Bild P1080079 är över laddpaketet (bild måste roteras höger för att ses rätt) mitt emellen de två mätarna som är i lodrät linje med varandra sitter den termiska ventilen, det syns en liten rund upphöjning, den sitter vänd inåt och kan därför bara tas ut på insidan mot tanken.

Bild P1080080 är en närbild på samma som bild P1080079.Det står termomix D25 S

Bild P1080084, där så är det backventilen, den sitter direkt nedanför det lodräta röret.

Bild P1080085 är samma som bild P1080080, syns kanske bättre än P1080085.

Hoppas att dom här bilderna är bättre än dom förra.

Tack
Mvh Mikael.

P.S. Gott Nytt År på er allihopa.
 
  • P1080078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080080.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1080085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut mot panna från Bild P1080078 om det finns någon avluftning på det röret tex. Är det konstaterat om pumpen fungerar?
 
A
saabdea skrev:
Hur ser det ut mot panna från Bild P1080078 om det finns någon avluftning på det röret tex. Är det konstaterat om pumpen fungerar?
Jag har kollat och jag hittar ingen avluftning på det röret, däremot så sitter det en på röret som går ut från baksidan av pannan och som sedan går längs efter golvet och sedan mot laddpaketet och går sedan vidare till båda tankarna.
Jag har öppnat den och det kom lite luft ur den, sedan så sitter det någonting ovanpå tankarna som ser ut som en avluftning.

Jag har glömt bort att säga att jag har golvvärme uppe i badrummet och pumpen som satt ovanpå pannan är borttagen eftersom det var felkopplat, nu är dom dragna direkt till rören som går till huvudrören mot tankarna, enligt vvs så ska dom vara dragna så, det sitter en avluftning på det röret.
Jag kör på elpatron nu och bara sedan klockan 10:00 idag så har pannan stigit från 20 grader till 40 grader och då rinner det även vatten från skvallerröret som kommer från vinden.

Pumpen som sitter ovanför shunten är aldrig borttagen och testad men det låter från den och den blir varm när jag öppnar shunten, automatikstyrningen är tillfällig borttagen för att se om shunten fungerar i manuellt läge och det gör den, när jag öppnar den så hör jag vattnet forsa inuti rören och dom blir varma, även bortanför pumpen.
 
Ok, kan du fixa fler foton på hur dragningen är från panna typ. Pumpen jag syftar på om den funkar är den i laddkopplet som syns på P1080079
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.