Hej!
Sitter och spånar på hur jag i framtiden ska få till ett bra system för ackumulatortankar. Har förstått då jag läser här på forumet att en stor tank är det bästa, men jag har det dilemmat att jag dels har låg takhöjd i pannrummet drygt 1.80 samt att jag har en relativt snäv ingång till pannrummet, = trappa ner till dörren som ligger under marknivå. skulle vilja ha ca 3000 liter i ack-volym men som jag ser det så är det endast 500 liters tankar som jag skulle kunna få in i pannrummet utan att behöva gräva mig ner och bredda nedfarten till pannrummet samt att själva dörren till pannrummet utgör en yterligare begränsning. Skulle man kunna få till ett fungerande system med 6 st 500 liters tankar eller blir det en väldigt dålig lösning? i själva pannrummet har jag relativt gott om platts men takhöjden är något som jag inte kan göra något åt. antar att det kanske skulle gå att hitta en firma som bygger tanken på platts men det lär väl kosta en mindre förmögenhet att få det utfört? och kostnaden är helt klart en faktor som spelar in i mitt fall. så har någon erfarenhet eller lite goda förslag på en bra lösning utifrån dessa förutsättningar?
 
Du har ju svarat på bästa lösningen själv, någon som bygger den på plats. Är du duktig svetsare själv kan du bygga själv, annars leta reda på en duktig yrkesman och någonstans att köpa billigt material.
 
Jag är väl rätt hyfsad på att svetsa, men vet inte hur en ack-tank ska byggas för att hålla, det ska väl stagas en hel del invändigt för att hålla? sen så vore det ju minst sagt trist i fall man får en pora i någon svetts, så göra själv vet jag inte om jag vågar i det här fallet:| vet att när man svetsar plåt så brukar det vilja slå sig rätt skapligt så få bra anliggning i skarvarna borde kunna vara lite knepigt?, men har någon svetsat en tank själv och kan bistå med erfarenheter och råd kanske det kan vara ett alternativ. men hur skulle 6 st 500 liters tankar fungera? helt ok förutom att installationen blir dyrare pga. mycket rördragning eller är det en lösning jag helt ska släppa?
 
Som amatör säger jag att 6x500 blir mycket dyrare än 1x3000 och med sämre prestanda. Görs de kubformade blir det ca 23kvm yta på de små och ca 12kvm yta på den stora.
 
Ta en gammal oljetank, så stor du kan hitta, och bygg övertrycksfritt. Småburkar är värdelöst.
 
Håller en sådan konstruktion? även om jag bygger övertrycksfritt blir det väl ca 0,5-0,7 bar pga. vättskepelaren? nu vet jag inte hur en ordinär ackumulatortank ser ut invändigt, men på dom bilder jag sett på nätet så är det ett jytter av stag liknande ett spindelnät invändigt, vill ju inte få en tank som ser ut som en soljäst surströmmingsburk:) även om jag får tag på en oljetankt så lär jag kapa ner den i mindre delar för att få in den i pannrummet.
Matss skrev:
Ta en gammal oljetank, så stor du kan hitta, och bygg övertrycksfritt. Småburkar är värdelöst.
 
Så stor differens mellan densiteten på vatten och olja gör inte någon markant tryckskillnad. Har den hållt för olja lär den klara av vatten. Några extra genomgående stag, så är saken säkert biff. Men du har rätt i svårigheten att svetsa plattor utan att de slår sig. Många punktningar blir det till att börja med...
 
Nej, läs tråden om övertrycksfritt...
 
Jag har inte missat tråden, men den är väldigt omfattande. Vad syftade du på Matss? Att tanken inte kommer att hålla, eller?
 
Ahh! (mats) så med trycklöst system menar du helt 100% trycklöst och lösa trycket i radiator kretsen med en rejäl pump och strypa returen? då kommer några följd frågor angående detta. i dagsläget har jag ett slutet system med 150 liter tryck expansion den låga takhöjden i pannrummet gör det svårt att få platts med ett expansionskärl ovanför tanken i pannrummet 1750mm är den maximala höjden på tank som får platts om man ska kunna dra rör på ovansidan av tanken och det ger inget utrymme för att sätta ett expansionskärl i pannrummet, om jag drar upp expansionen på vinden kommer jag väl inte i från trycket från vätskepelaren hur jag än gör eller har jag missupfattat något här? tanken blir väldigt låg om jag ska få plats med expansionen ovanför tankarna i pannrummet. sedan så har jag framtida planer på att ta upp golven på nedre plan och i samband med detta lägga golvvärme där, men ha kvar dom gamla radiatorerna på övre plan, vet inte om detta har någon relevans i sammanhanget? Vad händer med ett sådant här system vid strömmavbrott? kommer då inte vätskepelaren att belasta tanken då pumpen stannar och ge ett tryck på ca 0,6 över tankarna? Sedan kom jag att tänka på en sak, minskar behovet av stagning i tanken om den är cylindrisk? tänkte om jag kunde få tag på två st 1,5 m3 farmartankar som jag kunde skiva i tre delar och sedan svetsa i hop i pannrummet? vad tror ni om en sådan lösning? eller behöver även cylindriska tankar vara stagade för att tåla ca 0,7 bars övertryck?
 
Hej. Har du tittat på Baxi´s Biorektangulär?
 
Tack för tippset! en sådan tank skulle faktiskt gå att få in om jag gräver undan framför dörren samt tar bort dörrkarmen. vad kan en sådan tank ligga på för pris?
 
norrbottenstorpet skrev:
Jag har inte missat tråden, men den är väldigt omfattande. Vad syftade du på Matss? Att tanken inte kommer att hålla, eller?
Jag skulle svara Anjn men du hann in mellan
 
Har för mig att Matss hade någon ritning på att ställa exp bredvid tanken i tråden om trycklöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.