Varför envisas så många att kalla klickgolv, fanergolv etc, för parkett?

Dessa golv har endast i bästa fall ett utseende som liknar riktig parkett, men är en i övrigt sämre produkt. Dessa produkter har givetvis ett existensberättigande ändå, och är ofta ett kostnadseffektivt val, men parkett blir det aldrig.

/
 
Läggs vanlig (stav)parkett någonstans i hem/villamiljö nuförtiden? Det är nog nästan uteslutande klickgolvvarianter med olika tjocka fanerlager. Många är ju ändå rätt så tjocka och slipbara, så vad har du för problem med dem?
 
om man redan har ett parkett så mästa man förklara i detalj för att skilja från det moderna sorten som har lånat det gamla namn. Ibland kan det bli missförstånd ....
 
norrbottenstorpet skrev:
Läggs vanlig (stav)parkett någonstans i hem/villamiljö nuförtiden? Det är nog nästan uteslutande klickgolvvarianter med olika tjocka fanerlager. Många är ju ändå rätt så tjocka och slipbara, så vad har du för problem med dem?

Klart att det läggs riktig parket idag.

Själv la jag in 70m2 i vår gamla lägenhet för några år sedan. Gjorde arbetet själv, inte speciellt svårt om man är tålmodig.
 
Ja det är hlt otroligt att man inte får kalla korv för korv om det inte är kött i den. Men man får kalla vilket plast/skit/bambu som helst för parkett
 
Jag håller inte med. Parkett för mig är att man har ett ytskikt av trä. Sedan finns det parkett av olika kvaliteter. Klickparkett med 4mm trä eller så ger för mig träkänsla, jag slipper anlita hantverkare alt lägga en massa timmar, det blir täta skarvar utan ansträngning osv.

Sedan undrar jag hur ni lägger flytande golv, ex vis rakt på betongplattan, med stavar? Kräver väl någon form av underlag att limma/spika i?

Dock är det ju med hantverkskänsla med stavar, men som sagt man får välja vad som passar en.

Till sist - ingen som säljer klickparkett ljuger ju, det brukar vara väldigt uppenbart att paketet innehåller plankor i stället för stavar, även för den som köper ett hus med klickparkett ser ju direkt att det inte är stavparkett. Däremot är laminat inte parkett.

/Anders
 
Går att limma dirket på betongen!

Ett riktigt parketgolv håller i 100 år, bara att slå ut investeringskostnaden på detta så blir det inte så dyrt:cool:
 
S
PCLarsson skrev:
Går att limma dirket på betongen!

Ett riktigt parketgolv håller i 100 år, bara att slå ut investeringskostnaden på detta så blir det inte så dyrt:cool:
Det håller jag inte med om! Mitt hus är 60 år gammalt och våran parkett har rest sig på flera ställen, dels där det tidigare varit en balkongdörr och dels vid elementet... Parketten skulle säkert hålla 100 år om den togs om hand på rätt sätt, men i verkliga livet så är det nog få parketter som håller och ser fina ut efter 30-40år...
Personligen så investerar jag hellre i en schysst "klick-parkett" och gör jobbet själv vart 20år, och får då helt nytt golv med möjlighet att uppdatera den aktuella smaken...
 
Inga grejer håller om man inte sköter om dem.

Gör man parkettgolvet själv och det rör sig om lite kvadrat så går det nog att komma ner på 500-600 kr/m2. Dock blir det ju en hel del jobb.

Priset beror mycket på vad man har för undergolv.
 
norrbottenstorpet skrev:
...Många är ju ändå rätt så tjocka och slipbara, så vad har du för problem med dem?
Jag märker att det "fejk". Jag ser ofta skarvarna, och det ger inte samma gedigna känsla att gå på. Men det är inte produkten i sig som är problemet, utan den falska varubeteckningen...

Problemet är att det är inte parkett, och borde därför följaktligen inte få kallas för det.

(Det går inflation i det mesta nu för tiden. Ta s k fläskytterfilé t ex. Det är vanlig benfri kotlett som man tar 30-40kr/kg mer betalt för...)
 
Anders_Nilsson skrev:
Parkett för mig är att man har ett ytskikt av trä. Sedan finns det parkett av olika kvaliteter. Däremot är laminat inte parkett.
/Anders
Instämmer!
 
Så varför kan man då inte kalla parkett för parkett, stavparkett för stavparkett och laminat för laminat istället för att packetera allt under parkett
 
S
Det håller jag däremot med om! Som sagt det är ett jäkla bestämmande kring vad som får kallas falukorv mandelmassa osv, men här är det lite vilda västern... En annan sak är ju också fanertjockleken, tycker den också borde vara reglerad...
 
tallmilan skrev:
Så varför kan man då inte kalla parkett för parkett, stavparkett för stavparkett och laminat för laminat istället för att packetera allt under parkett
Eftersom det endast är (den numera s k stav-)parketten, som är äkta parkett, varför inte kalla den för parkett, eftersom det är det ursprungliga namnet? Är det inte bättre att hitta på nya namn till nya produkter, istället för stjäla namn som är upptagna?!

Varför envisas med att kalla fanérgolven, för nåt som de inte är?:@

Jag tror att det är golvtillverkarna som försöker höja statusen på sina fanérgolv för att kunna höja priset. Äkta parkett har ofta varit lite exklusivt, och om man då kan upphöja fanérgolv till "parkett", så kan man ta "parkett-pris" för den enklare produkten, och ännu mer betalt för riktig parkett! q(;^;)p

Det som verkligen oroar mig är att folk går på det!
Det är precis som om möbeltillverkarna skulle börja hävda att möbler tillverkade av fanerad mdf/spånskiva, är gjorda av massivt trä!? Kommer folk att svälja det också...:O

/
 
Thomas59
Känns möjligen som ett ickeproblem men ordet parkett kommer av det franska ordet parquet/parqueteries som helt enkelt betyder trägolv lagt i geometriska former. Det har i sin ursprungliga betydelse egentligen inget med huruvida golvet är solitt eller fanerat att göra. Det har heller inget med sammanfogningen att göra. Ett trägolv lagt i geometriska former är fortfarande ett parkettgolv även om sammanfogningen sker medelst tex ett klicksystem och även om det är fanerat.

TS upprördhet är således helt obefogad. Vad man möjligen kan bli upprörd (!) över är när någon betecknar ett laminatgolv som ett parkettgolv. Sånt kan man ju bli vansinnig på ;) eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.