ja så här års är det vanligt med snö på hustaken, och då även i många andra länder. Men vad finns det för redskap att få ned snön, innan taket brakar samman. Problemet är inte nytt, därför tror jag att det funnits/finns idèer, uppfinningar om hur man får ned snön, om man nu inte kan spatsera omkring på hustaken, och skotta ned snön. Sökte på nätet, remove snow from roof, och fick 308.000 träffar, men har inte funnit något epokgörande undermedel, för att slippa snön. Men visst måste det finnas några uppfinningar kring detta. Någon som har bild på något verktyg, som förenklar skottningen.
http://www.instructables.com/id/Roof-Snow-Removal-Tool/
http://www.youtube.com/watch?v=3lpSJcic1w4&feature=related
 
Redigerat:
Jag har ingen bild på det idag men kan fixa i morgon när det är ljust, en lång granstör med en slaktad vägskylt i vinkel samt två hålband som stöd. Om man har lite träd och en gammal vägskylt liggande så är tillverkningskostnaden tämligen låg och verkningsgraden är över förväntan.
 
Självskottande tak? byggdes platta tak förr, man sket i isolering och lät värmen tina taken... då var det billigt med olja!
 
Låt snön va. Vill ni bryta nacken?
 
Dalbotös skrev:
Jag har ingen bild på det idag men kan fixa i morgon när det är ljust, en lång granstör med en slaktad vägskylt i vinkel samt två hålband som stöd. Om man har lite träd och en gammal vägskylt liggande så är tillverkningskostnaden tämligen låg och verkningsgraden är över förväntan.
jo, men det förutsätter att takbeklädnaden pallar för en del åverkan från plåtskylten, mitt tak gör inte det. Icopals Deccra plåttak= ett vackert tak, men totalt odugligt i detta hänseende.
 
Loner skrev:
Självskottande tak? byggdes platta tak förr, man sket i isolering och lät värmen tina taken... då var det billigt med olja!
och det enda stupröret som finns, sitter mitt på taket och är inbyggt i väggen mellan köket och hallen, så även det håller värmen;). Det finns ganska många sådana Skanska och Wihlborg hus här i Skåne, men inte ofta vi läser om problem med dem här på Forumet.

Här ett annat sätt, kan kanske fixa söndagsmiddan samtidigt

http://www.youtube.com/watch?v=k_-J7N55Zvg&feature=related
 
Redigerat:
saturnus skrev:
ja så här års är det vanligt med snö på hustaken, och då även i många andra länder. Men vad finns det för redskap att få ned snön, innan taket brakar samman. Problemet är inte nytt, därför tror jag att det funnits/finns idèer, uppfinningar om hur man får ned snön, om man nu inte kan spatsera omkring på hustaken, och skotta ned snön. Sökte på nätet, remove snow from roof, och fick 308.000 träffar, men har inte funnit något epokgörande undermedel, för att slippa snön. Men visst måste det finnas några uppfinningar kring detta. Någon som har bild på något verktyg, som förenklar skottningen.
[länk]
[länk]
Du behöver nog inte oroa dig, de flesta tak är ju konstruerade för att tåla 1,5ggr snölastzonen, vi bygger ut just nu i GBG när jag frågade konstruktörer av Takstolarna hur mkt. de tål sa han 60cm blötsnö och då ska man veta att vi har 38 graders taklutning....60cm blötsnö kommer det aldrig bli på detta tak...sen vet vi ju hur en del amerikanska hus kan vara konstruerade=crap :wow:
 
Jo, men mitt tak är på 320 kvm, med10 graders lutning, och hemmaspikade takstolar.Bilden från i fjol, i år ligger där 20 cm mer snö

IMG_1069.jpg
 
Om taket är 32, 320 eller 3200 kvm spelar ingen roll.
Sen tycker jag det taket ser ut att vara i princip snöfritt. Men ni kanske gör takstolarna av läkt där nere?
 
saturnus skrev:
ja så här års är det vanligt med snö på hustaken, och då även i många andra länder. Men vad finns det för redskap att få ned snön, innan taket brakar samman. Problemet är inte nytt, därför tror jag att det funnits/finns idèer, uppfinningar om hur man får ned snön, om man nu inte kan spatsera omkring på hustaken, och skotta ned snön. Sökte på nätet, remove snow from roof, och fick 308.000 träffar, men har inte funnit något epokgörande undermedel, för att slippa snön. Men visst måste det finnas några uppfinningar kring detta. Någon som har bild på något verktyg, som förenklar skottningen.
[länk]
[länk]
En svensk motsvarighet, men uppifrån taket. Blir säkert mindre jobbigt för axlarna att "skotta" ett tak, men man måste vara uppe på nocken.
http://www.youtube.com/watch?v=wbOuP3NpySE
 
Jag tog en vanlig 70x21 mm planka. Kapade den till 600 mm och fasade det som blev "framkanten" 45 grader. Köpte sedan en presenning på Biltema för 40 kr och skar presenningen till 600 mm bredd. Jag tror presenningen var 2,5 m, vill man ha längre så skarvar man två remsor. Spikade fast presenningsbiten undertill av brädan med 5 pappspik samt drog på lite smältlim över skallarna, bara som repskydd. Tog sedan en 4 m läckt som låg hemma ifrån takomläggningen förra sommaren och skruvade fast i 600mm-brädan mitt på. För 40 spänn så hade jag en snöborttagarmackapär som fungerar på mitt tak med 14 graders lutning! Jag får visselgien hjälpa till lite och "sätta fart"på snön som ligger på presenningen genom att dra allt mot mig. Men fungerar finfint nu när snön är pudrig! Underlättar också om man knyter ett rep i presenningskanten som är neråt mot dig
 
Det där taket skottar du väl med en vanlig snöräv? Det tål väl att gå på?
Var bara lite försiktig så du inte skadar plåten, tag gärna en snöräv av plast och ta bort den eventuella plåtremsan som sitter i framkant.
 
mlkjhr skrev:
Det där taket skottar du väl med en vanlig snöräv? Det tål väl att gå på?
Var bara lite försiktig så du inte skadar plåten, tag gärna en snöräv av plast och ta bort den eventuella plåtremsan som sitter i framkant.
Jag kan inte gå på taket, då jag inte ser var jag trampar,plåttaket (Icopals Deccra) tåler inte det. Man kan gå i framkant på tegelprofilen, men skall man jobba däruppe med snöröjning, blir det inte lätt.Från rännan till nocken är där 13.5 meter. Att jobba från nocken känns inte så kul, då det är 5.5 meter ned, dessutom är takplåten lackad med granular på, så den är känslig för åverkan. Skulle det börja hänga ned, får jag sätta stöttor inne, en i soffan och en på pianot:blushing:
 
Om ni nu måste skotta, gör det underifrån. 10m teleskop och dra mot. En bit i taget. Tar lite längre tid men är säkrare...
 
Nog måste du ha räknat med en viss snölast när du byggde huset? Speciellt om du valde en takplåt som du inte enkelt kan skotta. Än kan det väl inte vara någon fara på taket, om ordvitsen tillåts. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.