..."man vet att det är kallt ute när man inte kan rulla ihop motorvärmarsladden utan måste fälla ned baksätet i bilen för att lasta in sladden raklång" ;)

Det var minus 32 när jag gick till sängs i gårkväll. Jag är inte helt ovan kyla, men denna vinter verkar bli något av en riktigt vargavinter.

Hur trivs era hus och bilar i denna stränga kyla?
 
Blåbetonghus byggt -65, inte tilläggsisolerat, inte isolerat grunden, tvåglasfönster, original ytterdörr utan innerdörr, FTX.
Fjärrvärme, har inget problem med värmen alls, lite höga kostnader då FTX:en är från -86 och väl blåser ut en del värme men i övrigt så kan vi gå i shorts inne om vi vill. (men det vill vi ju inte :p)

Bilarna verkar inte ha nåt problem med det heller, att Passaten som togs ut ny i juli funkar är väl bara vad man kan begära men Jeepen från -97 med 23k på mätaren startar också när man vill och 740:n från -87 me 38k på mätarn startade igår efter att ha stått still 2 veckor pga att laddningen lagt av, startade och gick på batteriströmmen enbart, rullade till verkstan också utan laddning :wow:

Det skulle inte Electrolux har klarat :rolleyes:
 
Nja, när man bor i ett halvfärdigt hus utan isolering på övervåningen och i ingången så får man ha ganska många element och byggfläktar igång.

Min ford focus -06 har startat lika fint som vanligt.
 
Nu har vi kanske inte jättekallt här ner i södern men det jag har märkt av är att bilen går in i självförsvar på mornarna och stänger av "bekvämlighets-el-förbrukare" typ stolsvärme o bakrutan.
Testade med o ladda upp batteriet fullt igår... får se om det blir bättre framöver.
 
V70 inga problem.
855 med 2 års gammal batteri / den måste vara på laddning. Tur det finns uttag vid garaget.

Huset klarar det på gränsen. Vid minus 20 var det katastrof.
 
Milkshaken
Tja vi som alltid har vitt och kallt på vintern, börjar bli lite vana nu ja..... Bilarna står i garaget, dock inte uppvärmt... (Smålänning) startar och är isfria bägge utan problem... Ok, den ena är en Auris- 10 och den andre en Rav4 -08..... Så...
I övrigt, värmen, vi har 2 st LL-värmepumpar, en IVT på övervåningen, och en Invest på undervåningen.... Investen håller jag på med nu att avisa inuti,,,, i utomhusdelen,,, har stängt av den och lagt ned en kupévärmare..... Invest skitet håller inte en vinter här utan problem.... IVT,n däremot den tuffar och går utan hjälp...

Tilläggas ska att huset ligger i vinkel, och att vi måste ha lite värme på i sovrummet,,, ligger på 18 gr.... Detta rummet ligger längst bort från pumpen och dessutom i vinkel från IVT,n..... annars helt ok här....
 
Det är först nu jag fattat fördellen med att ha utomhusenheten en bit från marken (LLVP)
 
J
kamilenski skrev:
Det är först nu jag fattat fördellen med att ha utomhusenheten en bit från marken (LLVP)
Ishacka!

:D
 
Dynamit snarare.15cm is -15gr är som betong. Körde lite men järnspätt i 30min. Hett vatten är bättre. Det konstiga att det inte vill släppa frän stennarna när man hackar.
 
J
kamilenski skrev:
Dynamit snarare.15cm is -15gr är som betong. Körde lite men järnspätt i 30min. Hett vatten är bättre. Det konstiga att det inte vill släppa frän stennarna när man hackar.
Provat att salta på isen och sedan låta saltet verka någon timme?
 
Då får det bli salt från köket.

Inte ett korn i närheten går att köpa!
 
J
kamilenski skrev:
Då får det bli salt från köket.

Inte ett korn i närheten går att köpa!
Ingen fiskehamn i närheten?
 
John J skrev:
Ingen fiskehamn i närheten?
Får kolla i Ystad...
 
Jag brukar ta fram borrhammaren går hur bra som helst.
 
C
-25,6 grader här för en vecka sen. Bilen var lite trögstartad, med sprillans nytt batteri. Misstänker att förra ägarn har hällt i nån sirap till olja i motorn. Tur den ska på service snart.

LV-värmepumpen orkar inte med under -10-15, då får vi elda. Sen laddar värmepumpen snabbt ur acktanken när den frysskyddar sig själv, där ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.