I elementet som jag har inne i badrummet låter det som droppande/rinnande vatten. Typ som porlande vatten som rinner ner i ett avlopp typ. Är detta normalt eller bör jag åtgärda det på något sätt?
Tycker det iofs är ganska irriterande då det låter ganska mycket.

Vad kan det vara som ger detta ljud? Visst rinner det vatten inuti elementet, men inte bör det väl låta sådär ändå?

Det är ett ganska litet element. Kanske 70cm högt och 40cm bred. Fjärrvärme i huset om det har någon nytta att veta. :)
 
Typiskt läge att lufta elementet.
 
Borde inte elementet vara svalare då? Mitt är rejält varmt som resten av husets element? Samt att det är luftat sen några veckor tillbaka.

Men får prova igen då :)
 
Tänk på att stänga av cirkulationspump och låta det stå i 15 minuter innan du luftar och sedan sätter på pumpen igen. Annars finns det risk att luften åker runt i systemet.
 
Sedär, inget mer "rinnande" ljud :) Tackar för hjälpen.

BiFuel, ok det missade jag. Får tänka på det nästa gång jag behöver lufta något element.
 
Hm, vart sitter cirkulationspumpen? Eller snarare hur slår jag av den? För måste tydligen lufta ännu mera nu.

Såhär ser centralen ut för min fjärrvärme. På framsidan av plåtskåpet står det "AC1407 Orion" och inne finns det nått med namnet Danfoss på. Någon som vet?
 
  • IMG_0077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Cirkulationspumpen är den svarta klumpen under mätaren till höger! Grundfos. Ser dock inte ut som om du har någon separat avstängning till enbart pumpen, så du måste stänga av hela växlaren.
 
hm klart att det inte kan vara enkelt ... :D

Och var stänger jag då av växlaren? Har du koll på det krilleman?

Är totalt ny på fjärrvärme och allt vad det heter så vet inte riktigt vart jag ska dra och trycka. Så har inte vågat prova ens :)
 
  • Gilla
Renovator 88
  • Laddar…
Grillen skrev:
hm klart att det inte kan vara enkelt ... :D

Och var stänger jag då av växlaren? Har du koll på det krilleman?

Är totalt ny på fjärrvärme och allt vad det heter så vet inte riktigt vart jag ska dra och trycka. Så har inte vågat prova ens :)
Du har antagligen en strömbrytare eller stickpropp vid växlaren någonstans. Om du inte har det (vissa fjärrvärmeleverantörer vill inte ha ngn brytare på vägen från centralen konstigt nog), då får du skruva ur (alt. slå av) den säkring som är till växlaren (i elcentralen).

Du bör också kunna stänga växlaren i regulatorn som sitter i den, men ovanstående är enklare om du inte har riktigt koll på hur den funkar.
 
  • Gilla
evvelina87
  • Laddar…
Så egentligen bara göra hela skåpet strömlöst om jag inte hittar någon strömbrytare?
 
Provar igen då, det är alltså hela skåpet som är värmeväxlaren som ni pratar om väl? Vill bara vara extra tydlig då jag inte vet något om det och så jag inte råkar döda strömmen på saker jag inte får döda strömmen på :)

Och om jag nu tar ur propparna till hela enheten kommer den att spara inställningarna eller går den i någon sorts grundinställning när man sen sätter tillbaka propparna?
 
  • Gilla
Daro
  • Laddar…
Grillen skrev:
Provar igen då, det är alltså hela skåpet som är värmeväxlaren som ni pratar om väl? Vill bara vara extra tydlig då jag inte vet något om det och så jag inte råkar döda strömmen på saker jag inte får döda strömmen på :)

Och om jag nu tar ur propparna till hela enheten kommer den att spara inställningarna eller går den i någon sorts grundinställning när man sen sätter tillbaka propparna?
Du har bara 1 säkring till den. Inställningarna sparas även om strömmen bryts.
Värmeväxlaren är egentligen bara den delen där primärvattnet (utifrån) och husets system möts och så att säga växlar värme... om man nu ska vara petnoga :)
Men oftast kallar man hela skåpet för värmeväxlare.
Ofta finns en strömbrytare eller on/off-knapp i "skåpet", men jag kunde inte se någon på din bild.
 
Kollade lite mer noga nu. Du har en Danfoss regulator. Om du går in i displayen där så kan du stänga av cirkulationspumpen via menyn "manuell reglering".
Har du en manual till den så kan du hitta hur man gör där, annars får jag försöka guida dig. Alternativt att du gör som mitt förra förslag.
Glöm inte att sätta pumstatusen i läge on igen efteråt, för annars får du ingen värme.
 
C
Jag förstår inte varför man envisas med att stänga av cirkulationspumpen. Jag har aldrig varit med om ett system där det behövs. Luften tar sig inte frivilligt från toppen av elementet till botten och utloppet om man inte har väldigt högt flöde, om ens då. Uppenbarligen behövdes det ju inte i det här fallet eftersom luften kom ut.
 
Har nu luftat ett element på toan som börjat låta som rinnande vatten igen. Samt försökt att lufta ett element i vardagsrummet som är riktigt kallt. bara överdelen på det som är lite halvvarmt/ljummet. Har luftat kanske 3 gånger i ca 15 - 20 sek men verkar inte komma någon luft, kan jag behöva ha det öppet längre än så? Kändes som en evighet. Kan det vara något annat fel på det elemenet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.