Varför kan du inte bygga större??
 
Jag skulle hellre välja, vid utökning av arean, att bygga avlångt än kvadratiskt.
En man jag känner har virkesförvaringen på tre hyllor fästa i taket och väggen, hängande ovanför.....nån maskin. Han fyller hyllorna med virke, börjar sedan jobba med virke från hylla 1. När den är tom fyller han den med nytt virke och börjar jobba med virke från hylla 2. Osv. osv. Då har han alltid torrt virke att jobba med. Han har aldrig plankor/bräder som är längre än två meter. "behövs inte".
 
Bengt, tack. Så får det förstås bli. De absolut mest använda verktygen framför näsan men ändå ljusinsläpp.

Lite större får det vara, men vi vill gärna behålla proportionerna med extra små flygelbyggnader liknande denna. Men visst, kanske avlångtt går? Ska överlägga med frun.
 
Dr_Jerkyll skrev:
phl. Intressant, kan du utveckla?
Mattiasp kan nog fylla i, tror inte han har postat några bilder på bordet. Skicka honom ett PM vettja!
 
Jag lyssnar, man jag hinner inte göra något före jul. Jag har ett färdigt kalkylblad för att beräkna länkaget. Jag får återkomma om detta.
 
Det är mycket bättre att bygga avlångt än kvadratiskt.
Sågen tycker jag du skall vända så att man matar från dörren och ut genom fönstret om man nu skulle behöva klyva en lång planka. Måste du ha fräsen bordsmonterad i sågbordet jag hade nog ställt hyveln där i stället då har man möjligheten att plana långa bitar från dörren set ut genom fönstret. Sågen, hyveln och bordsfräs är dom maskiner som oftast behöver mycket plats framför och bakom maskinerna. För det är i dom maskinerna man bearbetar råmaterial innan dom har kapats upp i mindre bitar.
Spån sugen verkar vara en vanlig med säck varför då inte ha den lös och flytta runt för många av dom är inte jorda för att dra rör till dom är för klena.


Mvh Pär H
 
Dr_Jerkyll skrev:
Nu ni! Trång men härligt. Vad säger ni?

phl. Intressant, kan du utveckla?

1) Alla maskiner på hjul är en mycket bra ide. Har du en rikt/plan eller separat plan? Speciellt rikt/plan kan man ha "lite undanställda" normalt, och sen rulla fram och använda efterhand - de har man ju oftast (eller, jag jag glömmer alltid att plana/rika något) bara i början av respektive projekt.

2) En stor tunna på hjul som man direkt kan kasta skräp i är toppen, drag den med och håll rent.

3) uttag med dammsugare/luft/el i taket ovanför arbetsbänken är riktigt smidigt+att man slipper sladdar etc som är extrea tråkigt på ett litet område.

4) Kan du ha öppet upp i nock så är det ju perfekt att utnyttja för virkesförråd, lagrat på takstolarna. Om inyte så funkar en högt placerad virkeshylla bra - se dock till att inte ha för mkt där - det som du inte ska använda direkt är det bättre (ur utrymmessynpunkt) att förvara bakom soffan i vardagsrummet tex:)

5) bandsågen ser inte ut att gå att såga på som du har placerat den? armen borde ju kommit från sidan:) Bara se till att den är lätt att flytta ut när man behöver utrymme bakom.

6) Utrymmet för skivmaterial, hur ska det se ut? Stående skivor+lite fack för de enorma mängd mindre skivbitar man lätt råkar ha en dag? Jag tycker att utrymmet för skivor ser lite litet ut.

7) Hyvelbänk - använder du den? Förutom vid ren hyvling och andra "tunga" arbetsuppgifter så är ett bord typ festool mft överlägset enligt min mening - mycket lättare att flytta också. Vet om det beror på ritningen, men det ser dessutom inte ut som att du kan spänna baktången.

8) bordssåg och fräs - bygger du dessa i samma höjd så är det ofta bra om bordssågen "pekar mot" fräsen, så att du snabbt kan plocka av fräsanhåll och sen använde den ytan som utmatningsbord för sågen - alla bordsågar verkar sakna tillräckligt stort utmatningsbord.

9) att ha bordsågen pekande mot arbetsytan kommer att göra dig galen - ta bort allt småskraps, tvingar, skyddsbitar så fort du bara ska fixa till en lite bit i sågen.

10, Har du disciplin att plocka undan så är ett bra tips att bygga borden på båda sidor om hyveln i stil med mft-bord, så kan du använda dem som extra monteringsbord sen - ofta är du ju klar med hyvlingen när du har kommit så långt i arbetet.

11) skaffa en liten (500x500) bricka på hjul (hjulen ska vara riktigt bra kvalitet så att den rullar perfekt) - mycket bra att lägga ifrån sig prylar på när man jobbar, istället för att lägga dem på arbetsbordet. Liknande bord brukar mekar använda sig av.

12) Vad är det för ruta till vänster om hyvelbänken?

13) Mattias bord för skivor är mycket smidigt och rekommenderas varmt!

För övrigt håller jag med pär h om att ett avlångt rum är att rekommendera om man kan välja.
 
Pär H: Vända på sågen, hm vänta nu. Jag har ritat fel, den är redan placerad så. Utmatningsbordet är lagt på fel sida. Fräsen ska monteras i bordssågens förlängningsbord, smidig som fasiken att flytta runt. Jag kan inte se att jag behöver rikta längre bitar, en rikt i den storleken är inte gjord för längre plankor, så jag kan tycka den står ganska bra där den står. Dessutom går den att flytta ut om man får för sig att rikta längre bitar. Ang sugen så är det en vanlig med säck ja, men det har gått bra hittills med tre meter slang. Men visst, större spånsug vore trevligt. :)

Daniel: tack för alla tips. Separat plan, undanstoppad kanske under fräsbordet? Jo fria takstolar blir det nog, men hur får man upp virket? Kortare bitar förstår jag, men långa? Bandsågen har jag råkat vända åt fel håll. Ang skivor så använder jag inte det så mycket, men det förekommer, ffa allt till giggar etc. Det till vänster är en, en, en bänk eller något. Jag fick ju plötsligt så mkt utrymme efter att ha möblerat om...

Det kanske inte är tydligt, men den prickiga rektangeln är alltså tänkt att vara ett kombinerat utmatningsbord till såg och fräs, montering och limningsbord med "mft"-hål, samt slipbord med sugen fäst undertill. Det blir en utmaning att hålla den fri från skräp, jag vet. :)

Så till den känsliga frågan. Ja, MFT är grym. Men jag tänkte att kombinationsbordet kanske skulle lösa det problemet. Bänken är, även om den inte är helt optimal, ärvd av min mormors bror, inspirationskälla och grym snickare. På den bänken har det tillverkats många fantastiska möbler...
 
Redigerat:
Dr_Jerkyll skrev:
Så till den känsliga frågan. Ja, MFT är grym. Men jag tänkte att kombinationsbordet kanske skulle lösa det problemet. Bänken är, även om den inte är helt optimal, ärvd av min mormors bror, inspirationskälla och grym snickare. På den bänken har det tillverkats många fantastiska möbler...
Klart du ska behålla den då. Att bygga sin egna möbler etc är ju sällan ett under i logik ur något avseende så visst bör det finnas gott om utrymme för känsloargument! Och när handhyvlingsmaffian väl har fått tag på dig så är det ju inget som slår en riktig hyvelbänk!

Jag har en "lunchbox"-planhyvel som jag är mycket nöjd med. Och speciellt för dig som har begränsad plats är det ju en toppenbra ide. Dewalt 733/735 brukar vara poppis. Jag har en makita NB2012 som jag tycker är riktigt bra.
 
Ett förslag är att ha ytterligare ett dörrpar på motstående vägg mot det huvudsakliga istället för bara fönster.

Då kan du arbeta med långa föremål tvärs igenom huset om behov uppstår.
 
Daniel_N skrev:
Klart du ska behålla den då. Att bygga sin egna möbler etc är ju sällan ett under i logik ur något avseende...
Nä just, och det kan till och med vara så att det blir bättre möbler om man ersätter en del av logikan med känsla.

robsarve skrev:
Ett förslag är att ha ytterligare ett dörrpar på motstående vägg mot det huvudsakliga istället för bara fönster. Då kan du arbeta med långa föremål tvärs igenom huset om behov uppstår.
Hm. Bra förslag, det fönstret syns inte särskillt mycket så där skulle man kunna ha en dörr istället.
 
Redigerat:
Festools MFT-bord är trevliga som mobila arbetsplatser om man inte är för lång. Dock är funktionen som sådan inte bättre än ett hemmabyggt bord med motsvarande hålbild. Detta gäller väl kanske inte om man använder skengångjärnet till dem. Om du bygger ett MFT-inspirerat bord så är mitt tips att även montera en vertikal skiva med samma på någon sida 90 grader mot bordskivan. Väldigt trevligt att kunna spänna fast saker på högkant!
 
Ok. Jag glömde den lilla svarven. Det innebar att jag lyckades förhandla till mig en meter på ena ledden. Rektangulärt som ni föreslog. Hur tycker ni det artar sig?
 
  • verkstadflygel5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo fria takstolar blir det nog, men hur får man upp virket? Kortare bitar förstår jag, men långa?
En öppningsbar lucka i gavelspetsen så skjuter man in längre brädor och lister utifrån. Och står verkstaden på plintar kan du ha stegen lättåtkomligt under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.