Ska renovera övervåningen och funderar på hur man på ett billigt sätt blir av med byggnadsmaterialet.
Det handlar om 20m2 vägg som ska rivas och ett kök.

Var kan man hyra kontainer billigt i stockholm och får man in en kontainer på en garageinfart som är ca 1m bredare än en bil?

Har funerat på om bigbag kan vara något annars eller att köpa ett släp för att sedan sälja det när man är klar.

Vad föreslår ni? Bor i Stockholm.
 
kan man klara sig som husägare utan att samtidigt vara släpvagnsägare????
 
Jag har kört bort alla sopor och byggskräp själv med egen släpkärra, samma kärra har används till att forsla hem byggmateral och annat livsnödvändigt till ett liv i husprojekt. Kan inte tänka mej ett liv utan egen kärra, förstår mej inte på grannar som bor i hus utan?? :S Men annars skulle jag hyra en container som ställdes dit tom och hämtades när den var full. Jag använde själv container för allt singel som gick åt när vi dränerade om kåken och satte platonmatta, ibland är ju kärran för liten helt enkelt. Så jag fick en ny container med singel när den förra var tom, hade inte plats på tomten att tippa av singel pga all j-a lera som låg i högar överallt :O
Får plats? här ställer man containern på gatan :p
 
Då är frågan vad man ska ha för släp och var man får tag på ett billigt.
 
Se för guds skull till att välja ett som är någorlunda långt. Lånat en del olika släp och i princip alla är för korta. Det "måste" i min mening få plats minst en 1200x2700 skiva på släpet utan att det hänger ut nånstans. Helst ännu mer så man kan hämta 5400 reglar/brädor utan att få för mycket utstick/fel belastning/tyngdpunkt.
 
Jag vill minst få plats med en standard gips-skiva men det kanske är bra att få plats för en 270 skiva också.

Det jag funderar på annars är om man ska ha med kåpa, galler, tält eller inget av dem. Köper jag ett släp så lär jag använda det för annat än bara att köra skräp och gipsskivor.
 
Tyresö
Det räcker med att du kompletterar släpet med ett lastnät pga en kåpa väger rätt mycket och då minskar den tillåtna lastvikten. Presenning är också bra för att väderskydda lasten. Det är så vi har haft det med vårt släp och det har fungerat bra.
 
går du utanför standardmåttet 250x125 så börjar det kosta.
Går utmärkt att köra 540 reglar eller 270 skivor på en sådan.
Gallergrindar är bättre än kåpor etc, speciellt om man kör mycket trädgårds/bygg avfall.
Klarar dragbilen bra vikt på obromsat...välj obromsat, billigare o bekymmersfritt. Hämtar du grus kan du få köra 2ggr dock.
Räkna med 10-12k plus låga grindar 3k för ett släp.
 
Det optimala släpet i min värld hade nog varit ett som är tillräckligt långt, 3-3,5m iaf, 3,5m hade varit smutt för att få på 3 och 3,3m reglar utan utstick när man köper kortlängd. På detta skulle man sedan vi behov kunna slänga på gallersidor och även ett kapell när man vill regn/vindskydd på. Gärna boogiesläp. Men ett släp med dessa kriterier blir förmodligen tokdyrt :(
 
Jag gor mot alla lite och säger att jag är nöjd med mitt släp som bara är ca1300X2500.
Ett större släp blir i min menig så klumpigt och för mina behov så har jag följande krav, bromast och 1300kg axel.
Långa saker är inga problem då man lastar rätt och dom få gånger det riskerar att bli baktungt så gäller det bara att ha lite barlast längst fram.
Köpte mitt begagnat men relativt nytt, kanske dyrt men nåt av det bästa jag köpt...
 
Jo, jag har nog lite högre ambitioner än vad de flesta kring släp har kanske. Hade gärna sett att man kunde åka till byggvaruhuset och få påställt t.ex. en pall med leca, bruk eller en pall virke. Men det är ju hiskeligt tunga saker så skulle väl behöva rejäl lastvikt, och E-kort för att kunna göra slag i saken. (Hade varit smidigt att bara kunna lyfta av pallen hemma och slippa flytta en massa virke eller vad det nu är för hand).
 
Hm, med all respekt för er som absolut vill äga ert eget släp; det är absolut inget måste för att man har ett hus. Jag har genomfört en totalrenovering och är mitt i ett större tillbygge, utan att det NÅGONSIN känts jobbigt att inte äga ett släp. Ägande av saker medför ett himla pysslande, det ska besiktigas, bytas däck, repareras och skyddas. Det mesta jag behöver frakta hem brukar gå att lasta på taket. Om inte så åker jag till närmaste Statoil och hyr precis det släp jag behöver för uppgiften för ett par hundralappar. Jag slipper använda min tomt för uppställning av kärra och jag slipper ytterligare en grej som kräver plats på livets "att göra"-lista. Och jag är SÅ nöjd med det :)!
(Detta är som sagt ingen sågning av er som valt att köpa ett släp, man prioriterar olika vad man lägga sin tid och sina pengar på. Men äga hus och inget släp? Inget som helst problem!)
 
Skulle nog känna mig lite naken utan släp... :)
 
Jag tror nog dom flesta släpägare skaffar släp för att spara tid och pengar.

Själv krokar jag på släpet kanske 40-50ggr/år. (snitt lite drygt 1g/v under barmarksäsongen)

Att åka och hämta ett slap skulle kosta mig inkl admin o rengöring 30-40min per gång. Mao worst case 2000min eller över 30h. Plus att varje repa kostar 200kr snabbt överslag ger 6-8.000kr/år.

Jag uppsakkat att mitt obromsade släp kostar mig max 500kr/år.

Därför känner jag mig rik som ett troll då jag är släpägare. 32h i tidsbespåaring o sparar kanske 7000kr. Slå ut det på släpets livstid 20år... 140.000 i rena besparingar plus 2 extra semestermånader.:wow:
 
...+ att man slipper lasta sönder bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.