JAg tycker inte man ska amortera!

Tänk ett lån på 2.000.000 SEK. Amortera 1.00o kr/mån ger 18000 kr per år.

RÄntekostnaden för 18.000 (om räntan är 6%) är är 1100 kr.

På 10 år har du sparat 11.000 kr i räntekostnad.

Räknar man bort den inflation som sker under 10 år så sjunker ditt lån mer under den tiden (i relation till värde på pengarna alltså) och dessutom så har du 170000 SEK som du kan ha sparat istället för att amorterat och så kan du renorvera huset för dessa pengar...på 30 år så har du 510.000 SEK.

Fel resonerat?    nja jag tror inte det!

Mina föräldrar byggde för 30 år sedan för 150.000 SEK. Inga pengar idag, man MASSOR för 30 år sedan, då farsgubben hade en månadsinkomst på 1.000 SEK.

Även utan amortering så bor de väldigt billigt idag!
 
Vilken kalkyl. Jag är rädd att det finns några "mindre" fel i den. ;)

/Fredrik
 
Tacksam Fredrik om du ville förklara vad som är fel?...
 
Gärna

Om vi börjar med att ett år har 12 månader blir den årliga amorteringen 12 000 kr, inte 18 000 kr.

Sedan kan du inte räkna lika lång ränteperiod på december månads amortering som på januari. Med lika stort amorterings- eller sparbelopp per månad under ett år får du dividera räntekostnaden (eller intäkten) med 2. Ditt exempel skulle ge en räntekostnad på 0,06*12000/2=360 kr per år.

Sedan är amortering en form av sparande. Det är inte bortkastade pebgar. Utrymme skapas i så fall att låna mer när renoveringsbehovet uppstår.

Sen har du rätt i att inflationen gröper ut din skuld. Däremot är det väl inte säkert att vi får uppleva 40-talisternas höginflationspolitik igen.

/Fredrik
 
Ber om ursäkt, skrev 1000 istället för som jag tänkte 1500.

Enligt ditt resonemang så blir ju räntekostnaden ännu lägre per år vilket ger mig ännu sämre orsak till att amortera.

Och alla banker och ekonomer säger att amortering är ett sätt att spara. Ingen har kunnat förklara det för mig så att jag finner det logiskt i alla fall.. Jag förstår det när det rör sig om mindre pengar, men inte vid så stora summor som 2.000.000, som det vid en amortering på 1500 kr/månad skulle ta 111 år att betala av!

Det lilla man får ner månadskostnaden genom att amortera är försumbar, då är det roligare att kunna njuta av pengarna nu!
Jag har säkert fel i mitt resonemang men jag ser inte det som skulle vara så bra med att amortera!

Vi kommer inte att uppleva 40 talisternas "boom" men inflation är det ju alltid!

Man kan ju prata om detta i evighet... ha det bra! ;D

 
Hej

Jag kan hålla med om att amorteringen verkar försumbar på räntekostnaderna särskilt om man amorterar på 60 år och att man ska leva nu. Däremot kan nog många känna att det är skönt att om än långsamt minska sin skuld.

/Fredrik
 
Jo Fredrik, känslan är ju så personlig så det respekterar jag. Man är ju olika...
Personligen blir det nog minimal amortering...

Ha det gott ;)
 
Du har givetvis rätt. Amorterar man mer så ger det ju riktigt bra med resultat och det vore spännande att se lite jämförelser.

Men det där med amortering är ju till syvende och sist ett personligt övervägande där man får väga in massor med parametrar i sitt beslut om hur man ska göra.

Personligen väljer jag nog att inte amortera, trots förmåga att amortera de 4000 kr/månad som du nämner.. :-*

Ha det!
 
Jag tänkte anknyta till mitt lilla otydliga exempel tidigare,
dessa personers beräkningar har delvis att göra med det BESKT framför, nämligen att inflationen käkar upp lånet betydligt snabbare än vad du kan betala av det samt att man investerar amorteringskapitalet och få en högre avkastning på det sättet.
Visst, skulden sjunker ännu snabbare om man betalar av, men då använder man kapital som annars kan användas till att skapa nytt kapital.

Dessutom lider de ingen större brist på stålars, de balanserar lånen för att hålla ner förmögenheten. De räknar med ett taxeringsvärde på minst 6 miljoner vilket inte kommer att minska under årens lopp, samtidigt sjunker skuldvärdet.

De hade en väldans massa parametrar i sina beräkningar och jag har inte orkat sätta mig in i det hela då jag inte kan använda mig av deras upplägg.

Jag vet, det är inget bra exempel för oss andra som jagar blodpudding till extrapris, men alla har olika förutsättningar och visioner så det är fel att kategoriskt säga att man absolut måste betala av på skulden.

Jag vet ej hur de har beräknat effekterna av fastighetsskatten, på ett sånt taxeringsvärde blir det inte så kul.

 
Lilla_vargen skrev:
Vad Comboloan menade var att huset kostade 1,7 miljoner att bygga 1988 (därav lånet på 1,7 miljoner)
1,7 miljoner var väldigt, väldigt mycket pengar -88....

 
Jag undrar.... vilken tid kan det vara bättre än idag att amortera på sina lån nu när räntorna och inflationen är så otroligt låga ??
+ att huspriserna är historiskt höga !
Jag tycker personligen man ska se amortering som ett sparande.
Om du amorterar i 10 år på ett nytt hus ca 2.000 kr per månad så har du skapat ett utrymme för ev. ny belåning om behovet finns för byte av vitvaror, renovering, tillbyggnad etc.
Det kanske inte alltid är så lätt att få låna pengar som det är idag.

Givetvis spelar det roll hur mycket man lägger in vid köpet. Lånar man över 75 % på en "dyr" villa tycker jag att man ska amortera.
Skulle det komma ett prisras slår det oftast hårdast mot de dyrare objekten.
Blir man tvungen att sälja då blir restlånen oftast rätt stora, då kan det vara bra att ha amorterat.....
 
Hu....det här var verkligen inte lätt. Man kan ju få beslutsångest för mindre. Vårt hus blev klart juni -03 i Sthlm-området och vi har valt att inte amortera vårt lån på 1.8M . Vi betalat idag ca 6000 kr i ränta, ca 50% bundet(4,5%) och 50% rörligt(3,65 på den här månadens räkning).

Varför?
Ja, säg det.... vi resonerade som så att den amortering vi skulle kunna göra just nu är så liten att det inte skulle göra ngn större skillnad typ 12.000/år. Med 12k/år skulle det ta 150 år att amortera bort.... :)

Instället använder vi de pengarna som blir "över" till att utrusta huset(flyttade från lgh på 60 kvm) och samt fixa till tomten mm.

Men det e nog möjligt att vi kanske börjar amortera om ngr år när vi bägge jobbar heltid, e just nu i tidiga barnfasen(1 kille på 19 mån och en av okänt kön till på G).
 
Kan man spara sina pengar till högre ränta än man har på sina skulder så ska man inte amortera.

Lycka till.

Förväntar man sig att inflationen ska äta upp lånen så får vara synsk när man binder dom.

Lycka till.

Anser man sig inte ha råd att armortera nu när räntorna är så låga så borde man nog inte lånat.

Bankerna ger inte bort pengarna precis...
 
Idagsläget när räntorna är så pass låga är det all tid att amortera. Då har man fått ner lånen tills dess att räntorna går upp - vilket de kommer att göra om ca två år - räknar med att räntorna då har gått upp med ca 2% enheter - förutsatt att ingen ny emu-diskussion startat.

Har man lyckats amortera av en del nu så komemr månadskostnaden när räntorna går upp inte att öka så nämnvärt mot dagens kostnad.

Det är i alla fall så jag och min sambo tänker. Samt att vi vill ha utrymme att låna längre fram när det blir tal om investeringar etc...
 
Varför inte sätta det belopp du tänkt amortera på ett bankkonto och vänta med amorteringen tills den dag räntan verkligen stiger kraftigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.