Henri skrev:
Fy fan för det ordvalet!
Kolla tiden han/hon skrev detta. Kan inte vara nykter. Vi får förlåta den personen.
Hade det skrivits dagtid, hade jag bett "mod" editera det inlägget.
 
Tyresö
Min första tanke när jag läste tråden är att jag undrar om man är lämpad att vara hundägare om man accepterar ett sånt beteende från en hund. Jag är själv hundägare och min erfarenhet av all tid jag lägger ner på att träna vår hund, är att man kan lära en hund precis vad som helst - det handlar bara om vad man vill att hunden ska lära sej och hur mycket tid man är beredd att lägga ner på träning.

Antingen ska hunden till en veterinär eller så bör nog TS ta sej i kragen och träna sin hund.
 
Henri skrev:
Fy fan för det ordvalet!
Varför är det fel att säga som det är? INGEN hade accepterat en katt som pissar inne på det sättet.
Sen om det är jutesäck eller spruta hos veterinären det är ju bara ett sätt att uttrycka hur det hade slutat för kattstackaren.
 
Hubbe2 skrev:
Sen om det är jutesäck eller spruta hos veterinären det är ju bara ett sätt att uttrycka hur det hade slutat för kattstackaren.
Du verkar inte förstå! Somliga har ett mänskligt beteende, andra inte.
 
Henri skrev:
Du verkar inte förstå! Somliga har ett mänskligt beteende, andra inte.
Jodå, jag greppar. I min värld var jutesäcksdelen bara en bildlig förklaring till att man nog hade avlivat en katt som skvätter inne.
 
Hubbe2 skrev:
Jodå, jag greppar. I min värld var jutesäcksdelen bara en bildlig förklaring till att man nog hade avlivat en katt som skvätter inne.
Ordvalet var fortfarande olämpligt! Men med tanke på "din värld" hjälper nog inte denna diskussion.
 
"Hans värld" är främmande för mig.
Efter ett års sjukdom, fick vi avliva våran vovve. Hans njurar var slut.
Idag har vi en ny hund (som kan göra det enstaka gång hemma) och katter som gjorde det hemma. Men inte hemma hos oss. Dom skötter sig galant. Medan det var tydligen ett helvete hos förra ägaren.
Hunden är opererat, och blir bättre o bättre.

Imorgon ska vi prata med våra djur :)
 
Tyresö
"kamilenski"

Katter är väldigt enkla djur - vi har 2 st. Vad jag har lärt mej om katter som kissar inomhus, är pga dom är sjuka eller så trivs dom inte med sin ägare. Katter är ett väldigt renligt djur - sen att det kan ske en olycka.... sånt händer, men det är då en varningsklocka om att katten kanske är sjuk eller att den blir stressad och vantrivs med ägaren och då är det kattens sätt att visa sitt missnöje.

Jag skulle ibland vilja anamma kattens sätt att visa mitt missnöje - ex.vis i den 100-tals m långa julstresskön till kassan på Ica-Maxi.
 
Kattens sätt?

Visst. Bara jag fick besöka mina ovänner :) hehe
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Kattens sätt?

Visst. Bara jag fick besöka mina ovänner :) hehe

Hahaha, jag tror du är en så snäll människa kamilenski, så det är omöjligt att du kan ha några ovänner.
 
Men sättet tilltalar mig :D
 
Hubbe2 skrev:
Jodå, jag greppar. I min värld var jutesäcksdelen bara en bildlig förklaring till att man nog hade avlivat en katt som skvätter inne.
Man kan väl börja med att ta reda på VARFÖR djuret kissar på fel ställe. Hundar har jag dålig koll på, men katter kan jag MYCKET om.

Det första man ska göra är förståss att kolla om de mår bra fysiskt, en veterinärkontroll helt enkelt.

* Vanligaste orsaken till att kissa "fel" är givetvis att det är en okastrerad katt, gäller främst hankatter men även honkatter kan markera. Kastrering hjälper, bättre ju yngre katten är. Kastrering kan göras från 4-5 månaders ålder, katten bör väga över 1.5 kilo.

* En annan vanlig orsak är, konstigt nog, att det inte finns någon kattlåda (många tror att utekatter inte behöver någon låda), eller att katten inte hittar kattlådan. En nyinflyttad katt, särskilt en yngre, kan ha svårt att orientera sig i ett stort hus. Får de en begränsad yta som utökas allt eftersom så hittar de snabbt rätt. Hundars motsvarighet till detta bör vara rutin: att gå ut vid bestämda tillfällen, inte gå in förrän hunden kissat och om det behövs belöna kissandet. Kissande på fel plats ska aldrig bestraffas, de lär sig inget av det.

* En tråkig men också vanlig orsak är urinvägsinfektion eller urinsten. Avhjälps med rätt behandling efter ett veterinärbesök.

* En mycket vanlig orsak till felkissande katter är otrygghet eller osäkerhet. Det kan vara vuxna katter som flyttat eller råkat ut för något otrevligt (en karl som vrålar att de kissat och att han ska därnka dem i en jutesäck tex), eller en kattunge som flyttat för tidigt och inte lärt sig stå på egna ben. Minst 12 veckor ska ju katter vara innan de skiljs från mamman. Det finns dock bot även här, Feliway är ett bra hjälpmedel på vägen. Kissar de på sängar kan man lägga folie på sängen, eller så stänger man sovrummen.

* Har man flera katter kan det behövas en låda till.

* Byta kattsand kan vara "tricket" ibland.

* En katt som alltid kissar på samma ställe (gäller oftast okastrerade katter som fortsätter kissa efter kastrering) kan man ofta lura genom att ställa dit en sandlåda och sedan låta denna sandlåda "vandra" ca 10-20 cm om dagen tills den står på rätt plats.

En katthona som vi tog över av en släkting kissade i ena dotterns säng så fort hon kom åt (5-6 gånger totalt, hon är bra på att hålla dörren stängd. Det slutade helt när vi möblerade om. Tydligen kände hon sig tryggare då, samtidigt började hon nämligen ligga i makens knä på kvällarna.

En avelshane som kissade i ett hörn lurade vi med "vandrade lådan". Det visade sig vara rödmyror som kom in där, de luktar ju lite surt, han trodde det var konkurrerande hankatt. Myrr på utsidan stoppade lukten.

Julstresskön på ICA Maxi stressade jag glatt upp lite extra när jag var där. Alla stod med två vagnar var tror jag, och köerna var milslånga. Vi har sedan många år knytkalas, så jag skulle bara ha lite småsaker. Tog glatt min lilla kasse och travade förbi hela kön till självutcheckningen, dit ingen med vagnar var välkomna, det blev tydligen avstämning på allt över 10 varor i går. :-D
 
Redigerat:
Tyresö
Anna_H skrev:
Man kan väl börja med att ta reda på VARFÖR djuret kissar på fel ställe. Hundar har jag dålig koll på, men katter kan jag MYCKET om.

Det första man ska göra är förståss att kolla om de mår bra fysiskt, en veterinärkontroll helt enkelt.

* Vanligaste orsaken till att kissa "fel" är givetvis att det är en okastrerad katt, gäller främst hankatter men även honkatter kan markera. Kastrering hjälper, bättre ju yngre katten är. Kastrering kan göras från 4-5 månaders ålder, katten bör väga över 1.5 kilo.

* En annan vanlig orsak är, konstigt nog, att det inte finns någon kattlåda (många tror att utekatter inte behöver någon låda), eller att katten inte hittar kattlådan. En nyinflyttad katt, särskilt en yngre, kan ha svårt att orientera sig i ett stort hus. Får de en begränsad yta som utökas allt eftersom så hittar de snabbt rätt. Hundars motsvarighet till detta bör vara rutin: att gå ut vid bestämda tillfällen, inte gå in förrän hunden kissat och om det behövs belöna kissandet. Kissande på fel plats ska aldrig bestraffas, de lär sig inget av det.

* En tråkig men också vanlig orsak är urinvägsinfektion eller urinsten. Avhjälps med rätt behandling efter ett veterinärbesök.

* En mycket vanlig orsak till felkissande katter är otrygghet eller osäkerhet. Det kan vara vuxna katter som flyttat eller råkat ut för något otrevligt (en karl som vrålar att de kissat och att han ska därnka dem i en jutesäck tex), eller en kattunge som flyttat för tidigt och inte lärt sig stå på egna ben. Minst 12 veckor ska ju katter vara innan de skiljs från mamman. Det finns dock bot även här, Feliway är ett bra hjälpmedel på vägen. Kissar de på sängar kan man lägga folie på sängen, eller så stänger man sovrummen.

* Har man flera katter kan det behövas en låda till.

* Byta kattsand kan vara "tricket" ibland.

* En katt som alltid kissar på samma ställe (gäller oftast okastrerade katter som fortsätter kissa efter kastrering) kan man ofta lura genom att ställa dit en sandlåda och sedan låta denna sandlåda "vandra" ca 10-20 cm om dagen tills den står på rätt plats.

En katthona som vi tog över av en släkting kissade i ena dotterns säng så fort hon kom åt (5-6 gånger totalt, hon är bra på att hålla dörren stängd. Det slutade helt när vi möblerade om. Tydligen kände hon sig tryggare då, samtidigt började hon nämligen ligga i makens knä på kvällarna.

En avelshane som kissade i ett hörn lurade vi med "vandrade lådan". Det visade sig vara rödmyror som kom in där, de luktar ju lite surt, han trodde det var konkurrerande hankatt. Myrr på utsidan stoppade lukten.

Julstresskön på ICA Maxi stressade jag glatt upp lite extra när jag var där. Alla stod med två vagnar var tror jag, och köerna var milslånga. Vi har sedan många år knytkalas, så jag skulle bara ha lite småsaker. Tog glatt min lilla kasse och travade förbi hela kön till självutcheckningen, dit ingen med vagnar var välkomna, det blev tydligen avstämning på allt över 10 varor i går. :-D

Ett riktigt bra inlägg - jag blir så glad när jag läser att det finns någon som agerar och lär djuren på djurens villkor - precis som jag själv gör när jag tränar agility med vår hund.

Den gamla 60 och 70-talstekniken att "utbilda" hunden genom att kuva den, gör mej riktigt arg - visst, hunden lyder, men då har man ingen hund längre, då har man en lydnadsmaskin! Den sortens träning hör hemma till hangarhundar i Tyskland - inte till en familjemedlem i Sverige.
 
Tyresö>Gissar du inte haft just tyska hundar typ Dobber för de vill man ha att lyda blint som du så föraktfullt kallar lydnadsmaskiner. Kan säga med att barnen älskade den "hangarhunden" och han älskade dem.
Det beror på föraren hur hunden blir och inget annat. Det är skillnad på ledarskap och att vara hundägare. Är man inte flockledare så funkar det inte oavsett vilken ras man har.

/Kent som saknar Hugo som min älskade Dobber hette
 
Redigerat:
Att få hunden att lyda blint är inte samma sak som att kuva den. Det går mycket väl att få dem att lyda med glädje istället för av skräck. Men som du säger handlar det ju i hundars fall om att vara flockledare. Med katter är det inte lika enkelt, då de har dynamisk hierarki, dvs de är ögontjänare. De måste därför motiveras på ett annat sätt, så att de tjänar på att göra som de ska även när ingen ser.

Exempelvis är det svårt att lära en katt ett trick genom att belöna med godis, för när man sedan slutar med godiset märker den snabbt att beteendet inte ger ersättning, medan hunden är nöjd med att husse blir glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.