Vi har köpt vårt första hus. Huset är mycket gott skick med tilläggsisolering, nya fönster osv. Men vinden är fortf bara 10-15cm spån som isolering. Att byta ut allt mot modern isolering skulle kräva enorma pengar, jobb, samt att vi blir tvungna att ventilera huset bättre.

Kan man lägga i mer spån? Eller hur gör man enklast en tilläggsisolering i vårt hus?
 
  • Gilla
Alob
  • Laddar…
Har ni någon typ av ångbroms? Vanligt var att man åtminstone la en tjärpapp mot innertakets varma sida. Helt utan broms och kanske utan riktigt bra ventilation, ska man fundera ordentligt på om extra isolering är bra. Worst case behöver er vind all den extra värme den nu får för att inte fuktskador ska uppstå.

Men alternativet brukar vara att välja material som någorlunda kan hantera fukt ungefärligen som trämaterialet ni redan har spån dvs. Då väljer många ekofiber, som är cellulosa, dvs trä i grunden det också. Det kan nämligen ta upp en del av den fukt som kommer att vandra upp genom innertaket och isoleringen. När det sedan blir sommar och vinden blir tokvarm, kommer denna fukt att torkas upp. Börja med att lägga på ytterligare 15 cm ekofiber kanske?
 
Det är troligen ingen ångspärr. Har inte rivit innifrån och tittar, men utifrån är det spån rakt på träet. Anticimex pratade oxå om att man skulle vara snäll mot vinden och låta värmen smita och hålla undan fukten. Likaså eldningen i skorstenen hjälper till sa han. Vi har inga som helst tecken på fukt eller röta i innetaket närmast teglet, och det tack vare detta sa vår anticimex.
 
Det där med att låta värmen "smita" och hålla undan fukten på vinden kan bli väldigt bakvänt. Varm inneluft innehåller fukt, och kommer den upp på den kallare vinden riskerar fukten kondensera, och du får en fuktig vind. Om du tilläggsisolerar blir vinden kallare och då kan en tidigare problemfri vind få fuktproblem, så det bör man ha lite koll på om man tilläggsisolerar. Därför är det viktigt att se till att så lite inneluft som möjligt tar sig upp på vinden.
 
  • Gilla
Thomas Jansson
  • Laddar…
B
om du kommer sätta ångspärr så får du ta bort spånet också. annars kommer du ha en mögelbomb om du har otur.
går at
 
Hur bör jag göra om jag vill tilläggsisolera då? Eller bör jag låta bli och låta det vara?
 
Tegheim skrev:
Hur bör jag göra om jag vill tilläggsisolera då? Eller bör jag låta bli och låta det vara?
Du kan gott isolera, och kan mycket väl lägga ångspärr ovanpå sågspånet och sedan lösull ovanpå det. Lägger du ångspärr ska du lägga på minst 30-40 cm ull. Detta för att temperaturen i sågspånet inte får bli så låg att du får kondensproblem i sågspånet. Regeln är att en ångspärr inte får sitter längre in i isoleringen än 1/3-del.

Jag har isolerat vinden med ekofiber direkt på sågspån, igen ångspärr, men putsade tak och de lär tydligen vara en ganska bra ång-barriär.

Ta hem en lösullsentreprenör och låt dem titta, ge tips och råd och lämna en offert. Då vet du vad det kostar och lite mer om hur du kan göra och kan sen bestämma dig för vilket alternativ du ska gå på. För min del blev det ungefär samma pris på att kratta ut lösull själv som att låta entreprenör spruta. Det säger en del om överpriser på lösull om man köper för gör-det-själv jobb.
 
B
byggare henke skrev:
du kan lägga isolering på spånet. du bör tänka på lägga dit såna här ([länk]) innan du isolerar gärna ner i spånet också.

jo då putsen släpper gärna igenom fukt
Isolering på spånet - dvs utan diffspärr?
 
Jag vill ju fortfarande kunna gå där uppe, har expansionkärl på vinden, antennkablar och annan elektronik som är "gömd" här av förre ägaren.
Kanske ska kontakta ett isolerföretag. Samtidigt har jag fått order om att konsultera med Anticimex avdelning för sånt här innan jag gör något. Självklart gratis. Vi har ett avtal med dom nu, samt att han som var och gjorde överlåtelse-bes var grymt påläst och mänsklig. Tidigare har jag bara mött paragrafryttare som inte ens kan svara på en fråga utanför deras papper.
 
Tegheim skrev:
Kan man lägga i mer spån? Eller hur gör man enklast en tilläggsisolering i vårt hus?
kratta ut 5-10cm spån till och observera vad som händer. Jag skulle i alla fall inte lägga för mycket på en gång för att inte skaffa sej andra problem
gaia
 
byggare henke skrev:
om du kommer sätta ångspärr så får du ta bort spånet också. annars kommer du ha en mögelbomb om du har otur.
Säkert? Om man sätter ångspärr så minskar man väl risken att fuktig luft kommer upp på vinden inifrån bostadsdelen, därför borde det väl bli mindre risk för mögel?

Jag har hört precis tvärtom, att om man ska tilläggsisolera en gammal vind så SKA man se till att sätta ångspärr, annars riskerar man mögel.
 
Staffans2000
Jag har antagligen gjort alla fel som man kan göra.

Halva huset har ångspärr, isoleringen (malt tidningspapper) är sprutad rakt på det packade sågspånet. Totalt är vinden isolerad med femtio centimeter.

Innertaket på vinden är i prima skick, likaså är isoleringen mögelfri där jag har testat genom att sticka ned handen, ned till sågspånet för provtagning. Det är en tillfredsställande känsla att känna värmen ovanpå spånet, värme som tidigare gick till spillo.

Ibland går det tydligen bra hur man än gör.

Staffan
 
hej jag har 20cm spån 20cm gulfiber ingen fuktspär.enligt lokala isoleran funkar det bra ,men man bör ha minimalt med vent på vinden för att inte få undertryckpå vinden. sam gärna en badrumsfläkt som går jämt för att skapa undertryck i bodelen. gärna en två stegs fläkt.
 
B
då äldre hus har självcirkltion på luften kan ångspärren förstöra mer än hjälpa.
man kan ju alltid testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.