Funkar det att gjuta en egen "badtunna"? Tänkte göra den rektangulär som två bänkar som står mot varandra och i ena änden göra iordning för kamin.

Behövs det någon speciell cement? Annat att tänka på? Idiotidé? :D
 
Det första jag tänker på är skinflådda pungkuler :s cement/betong är rätt skrovligt men det kanske går behandla bort?
 
Bra tråd! Går själv i dessa tankar och det måste finnas ngn som har hunnit före!
Väntar med spänning!
 
Tyresö
Det är en fullt genomförbar idé. Ska det vara en konstruktion av naken betong, så måste K-värdet helst vara över 50 och VCT-värdet 0,38 om den ska vara vattentät. Ska du ha den utomhus så måste det vara luftpormedel i betongen - den måste dessutom gjutas i ett enda stycke med en hängform, botten och väggar.

Bygga hängform och gjuta är inget för en hemmafixare att hålla på med - såna konstruktioner ska man leja bort till proffsgjutare pga det krävs väldigt mycket erfarenhet och kunskap för att lyckas med en sån gjutning. Stommen till bänkarna kan du själv gjuta in i efterhand och bänkskivorna gjuter du enskilt så att du kan tokslipa dom så att dom blir lena som en glas-skiva, sen lägger du skivan löst på bänkstommen - den ligger kvar pga sin vikt.

Allt är möjligt att bygga med betong - ska du göra badbaljan riktigt ball, så gjuter du in fiiberoptik-trådar, så att du kan skapa ett ljusmönster i botten eller i väggarna. Jag pumpade betong till en sån swimmingpool på Djursholm i Danderyd - det såg riktigt ball ut - det var dessutom svart fabrikspigmenterad betong som poolen byggdes i (= ett betongpris på över 3.000 kr/m3 + moms). Poolen handslipades så den blev lika blank som en gravsten. Det måste nog vara Sveriges dyraste swimmingpool, byggkostnaden var ca 10 milj, enbart för poolen - men den var riktigt ball.
 
Hej igen.

Tyresö verkar ha koll på hur man gör! Har ingen koll på hur en hängform funkar.

I min värld skulle det gå att göra lite enklare. Gräva ut i marken så att lite drygt halva konstruktionen hamnar under mark. Jag har slänt så botten kommer ändå över gräsmattenivå.
*Singla upp i botten och lägga i slangar för urtappning och uppvärmning!
*Bygga form i formplyfa, ca 7-10 cm tjock
*Armera ordentligt.
*Handblanda betong, vibrera så gott det går. 1 dag med en kompis och ett gäng bira..
*Ta bort form och gjuta botten
*Ev gjuta bänkar i efterhand.
*Klä hela konstruktionen invändigt med kakel/mosaik. Tror ej man behöver tätskikt då det inte gör ngt om det kommer in lite vatten i konstruktionen.
Värma med en separat vedeldning och ledning, urtappning sker mellan dom flesta bad. Reningsverk kan ev kopplas in senare.

Lätt som en plätt lr hur?
Kom gärna med konstruktiv kritik!
 
flymax skrev:
Tror ej man behöver tätskikt då det inte gör ngt om det kommer in lite vatten i konstruktionen.
Ingen risk för frostsprängning?
Kom gärna med konstruktiv kritik!
Bygga in bl.a avlopp i botten när baljan gjuts för bl.a tömning av vatten och reningsverk.
 
Redigerat:
Vet ej om det finns risk för frostsprängning, men hoppar man tätskiktet gör det ju inget om det kommer ut lite fukt i betongen. Frostsäkra kakel och fix för utebruk blir ju en självklarhet.

Japp, avlopp är också planerat. Har en dagvattenbrunn som jag kan släppa ut vattnet i så länge det inte finns klor i vattnet!
 
Inga problem med att göra en egen form, = ganska enkelt faktiskt. Använd byggplyfa, i alla fall på insidan, låt sidor och botten var ca 80-100mm tjocka. Ingen invändig botten, utan den får man putsa till efterhand som betongen trycker på. Formen får strävas på utsidan med reglar, så inte betongen trycker ut sidorna, när man knackar på dessa (med hammaren) så att betongen verkligen blir vibbad runt om.
Vad jag först tänker på när någon kommer med dessa vilda idèer, är jus skiten inne i denna kasun, hår, hudavlagringar m m, men lyckat till....men tänk på att placera den där den skall vara, för badbaljan blir tung.
Förr hällde man vattenglas i betongen, men Tyresö har recepten på alla Sikas produkter

ps, glömde, att där måste naturligtvis vara armering i den med, som håller ihop det hela. En ganska billig badbalja.
 
Redigerat:
det dök upp mer att tänka på, de där bänkarna TS önskar sig, är nog inget att tänka på i första gjutningen, blir enklare att gjuta dessa för sig själva, och sen hissa ned dom i karet. Men ett rostfritt rör (1" med gänga) är nog inte fel att ha med, när man ändå gjuter, på sidan längst ned, för avtappning.
 
flymax skrev:
Hej igen.

Tyresö verkar ha koll på hur man gör! Har ingen koll på hur en hängform funkar.

I min värld skulle det gå att göra lite enklare. Gräva ut i marken så att lite drygt halva konstruktionen hamnar under mark. Jag har slänt så botten kommer ändå över gräsmattenivå.
*Singla upp i botten och lägga i slangar för urtappning och uppvärmning!
*Bygga form i formplyfa, ca 7-10 cm tjock
*Armera ordentligt.
*Handblanda betong, vibrera så gott det går. 1 dag med en kompis och ett gäng bira..
*Ta bort form och gjuta botten
*Ev gjuta bänkar i efterhand.
*Klä hela konstruktionen invändigt med kakel/mosaik. Tror ej man behöver tätskikt då det inte gör ngt om det kommer in lite vatten i konstruktionen.
Värma med en separat vedeldning och ledning, urtappning sker mellan dom flesta bad. Reningsverk kan ev kopplas in senare.

Lätt som en plätt lr hur?
Kom gärna med konstruktiv kritik!
Helt rätt flymax, det går att göra på många sätt, endast den egna fantasin sätter stopp för detta. MEN KOM IHÅG, att alla vattensamling drar till sig djur, småkryp m m , så när ni bjuder in traktens villiga flickor på en badrunda, så försök att förklara, att det ligger en kinamatta på botten, så dom inte tror det är ett lager med gråsugger, och ni har inte haft råd med några guldfiskar, utan får nöja er med silverfiskar
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Vad jag först tänker på när någon kommer med dessa vilda idèer, är jus skiten inne i denna kasun, hår, hudavlagringar m m, men lyckat till....
Högtryckstvätt kommer väl åt att göra rent betongens ytliga porer?
 
Bra med input från många!d^_^b Ts och jag verkar vara inne på samma spår.

Högtryck och såpa borde väl funka? Är det "äckligt" får man svabba ett varv med klorin och hett vatten.
Vattenglas låter intressant. Har läst om egna diskbänkar som efterbehandlas med det men man kan kanske blanda det direkt i betongen..
Är det ngn som värmer sin spatunna med kamin som står en bit ifrån? Finns det en smidig pump man kan koppla för att dra runt vattnet? Sen funderar jag på om man helst skall ha till & från i botten eller ngn annanstans i karet?
Fiberoptik lät intressant men det verkar vara lite pill att få till det bra!

Om man tar sig tid och råd att gjuta en sån här pjäs vill man att det skall bli bra. :S

Ngn måste har gjort det här innan?
 
B
finns alltid risk för frostsprängning. speciellt när du ska göra ett kar.
 
visst går det att få rent, använder man byggplyfa till formen på karets insida, så får man en slät yta. Innan man lägger i betongen bör man vattna/dänka formens insida, för att betongen lättare skall glida ned i formen.
Byggplyfan kan man sedan tvätta av, och tillverka ett lock av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.