Hej!
Har ett ganska så stort problem känns det som, jag hoppas jag har fel ...
har fått en värmepump installerad för ca 2 år sedan och det började ju bra dom installerade den och lovade en genomgång av den och skulle trimma in den samtidigt men trots tusen telefon samtal sms, rekomenderade brev så kom han aldrig ut till oss och gjorde det, och i samma veva skulle han skriva på garanti papperna men han har inte kommit än och jag var väldigt klar och tydlig med att jag ville ´ha mina garanti pappera ifyllda, då sa han att dom brukade maila in sådant till bosch, ok skönt tänkte jag, men nu har vi fått problem med värmepumpen den har slutat att göra varmvatten ....
och nu är jag rädd att han aldrig har mailat in detta till Bosch, och på deras hemsida står det ju klart att papperna ska va inne senast 14 dagar efter installation men om han nu inte har gjort det trots att han lovat att göra det ....vad händer då ? står jag helt utan garanti tid ? har kvar fakturan så det syns att det är dom som har gjort det ...det enda vittnet jag har på att han skulle maila in det är min sambo som hörde samtalet ...känner mig helt förtvivlad om jag nu står helt utan rättigheter då vi lagt ner typ 100k på installationen och inte har råd själv att stå för den kostnad som kommer nu ...
Har inte installatören något snsvar i det hela det är ju trots allt hans skyldighet att skicka in det, men jag har verkligen legat i och tjatat om detta miljoner gånger ....hjälp!!!!!
vad har han för ansvar i det hela???
ska ringa han på måndag och hoppas på det bästa men vore ju bra om man hade lite kött på benen vad som gäller ....
tacksam för svar!!!
 
Var i liknade situation, och svaret är väldigt enkelt, ring ditt försäkringsbolag.
Blev förvånad hur hjälpsamma de var, och de sade att de tar frågan kring om det är garanti eler inte.
 
ok, ska prata med installatören först och höra vad han säger ...känns ju som ett solklart garanti ärende men man vet ju aldrig vad dom anser ....hur gick det för dig då? gick försäkringsbolaget in och löste det hela ?
 
Försäkringsbolaget sade att de ersätter allt utom självrisk.
Prata både med montör och försäkringsbolag direkt, mitt bolag sade att de ersätter montörens kostnader.
 
ok får hoppas på det i värsta fall då ...men jag hoppas det löser sig utan att blanda in dom att papperet är inskickat eller att installatören tar sitt förnuft till fpnga och står för kostnaden ...
 
När det gäller värmepumpar så har du visserligen skydd i din fastighetsförsäkring men då med självrisk på 800-5000 kr och ev åldersavdrag vilket dock inte är aktuellt då din är så ny. Sen kommer ditt försäkringsbolag att regressa mot annan part men det spelar inte dig någon roll.

Detta säger jag så du ska känna dig lugn men detta är en senare utväg. Från början ska du reklamera installationen enligt Ktjl för att installatören inte gjort intrimning etc korrekt. Kan vara så att felet ligger redan där. Annars har du som konsument skydd i KKL som är indispositiv och är alltså tvingande. Garantin är något de erbjuder utöver detta bara så de kan inte frisäga sig ansvar rent juridiskt och kan du inte reklamera hos installatören så har du rätt att gå vidare i nästa led även om du skall påvisa att felet är ett fabrikationsfel på ett tydligare sätt än om du hade garantibeviset.

Så på alla sätt så har du bra utgångsläge men börja med din avtalspart

Mvh Lorant
 
Jag har lärt mig att det kostar inget att blanda in försäkringsbolaget, de är på din sida, trot eller ej
Jag ringde och de skickade en blánkett som montören skulle fylla i. De ville att montören skulle kontakta bolaget om hela pumpen skulle bytas, annars hade de inga inändningar. På en pump som är 2 år gammal är självrisken hos mitt bolag 1500 SEK.
 
Nä jag vet men det känns bara som att det egentligen inte är en försäkrings fråga utan jag ska ju ha garanti i 6år på pumpen och jag har ju betalat för garantin oxå men som sagt funkar det inte så får jag kontakta försäkrings bolaget ...
 
kinglolle skrev:
Sen kommer ditt försäkringsbolag att regressa mot annan part men det spelar inte dig någon roll.
Just detta har jag aldrig riktigt förstått vad som menas, är det att om det var ett garanti ärende trots allt så tar FB striden men tillverkaren i bakgrunden?
 
mindz skrev:
Nä jag vet men det känns bara som att det egentligen inte är en försäkrings fråga utan jag ska ju ha garanti i 6år på pumpen och jag har ju betalat för garantin oxå men som sagt funkar det inte så får jag kontakta försäkrings bolaget ...
Jag har en Nibe och också 6 år, men i det finstilta står det att efter 2 år så ersätter de kostnader som inte försäkringsbolaget har.

Jag lider med dig för just garanti kring VP är en ren djungel. Jag nekades garanti då tillverkaren på tredjehandsuppgifter sade nej, trots känt fel. Jag var bered på att köpa in delar själv och fixa tills jag tog mod och ringde FB, och blev mycket väl bemött.
 
ok ja som sagt ska ringa på måndag men jag hatar sånt här att ringa och tjata om saker men tur att man har försäkring ialla fall ...tack för dina svar känner mig ändå lite lugnare att man förmodligen får hjälp från försäkringsbolaget om installatören inte skickat in papperna och han vägrar att stå för kostanden!
 
pbengtsson skrev:
Just detta har jag aldrig riktigt förstått vad som menas, är det att om det var ett garanti ärende trots allt så tar FB striden men tillverkaren i bakgrunden?
Ett exempel på regress:
Vattenskada i källaren på grund av inträngande vatten från avloppet vid regn.
Du anmäler till ditt försäkringsbolag som håller dig skadeslös förutom självrisken.
Ditt försäkringsbolag vill ju inte betala själva för dina kostnader och vänder sig till ditt VA bolag och kräver dom på ersättning för de kostnader du haft för skadan på ditt hus.
Ditt VA bolag får antingen betala själva eller vända sig till sitt försäkringsbolag (har dock troligen en rejäl självrisk) för att lösa ersättningsfrågan så mindre grejer tar dom nog själva.

Här är det samma sak, ditt FB ska hålla dig skadeslös men vill givetvis försöka få någon annan att betala:D
 
Funkar det alltid så, eller finns det krav på motprestation från försäkringstagaren innan, ex att få leverantör/montör att ta sitt ansvar? Jag har haft en specifik situation där jag tyckte att leverantören och verkstad (bil) skulle ta sitt ansvar utan inblandning av FB, men FB tog allt och jag fick betala självrisk för maskinskada som verkstad orsakat. Lite OT, men jag tror att principen är det samma.
 
pbengtsson skrev:
Funkar det alltid så, eller finns det krav på motprestation från försäkringstagaren innan, ex att få leverantör/montör att ta sitt ansvar? Jag har haft en specifik situation där jag tyckte att leverantören och verkstad (bil) skulle ta sitt ansvar utan inblandning av FB, men FB tog allt och jag fick betala självrisk för maskinskada som verkstad orsakat. Lite OT, men jag tror att principen är det samma.
I det fallet så vet ju inte du om försäkringsbolaget har ställt några krav på leverantören i sin tur.... och du lär nog inte få ur dom det heller men just det här är väl en av anledningarna till att FB har så många jurister ;)
Egentligen skulle du ju kunnat försöka kräva verkstaden på din självrisk. Har inte själv varit med om någon som gjort så men det skulle kunna gå.
I ditt fall så är det väl Konsumenttjänstlagen (om det inte gällde köp av bil) som gäller.

Annars är det ju Konsumentköplagen som gäller reklamationsrätt av vara och ger en reklamationsrätt under tre år oavsett vad garantilapparna säger.
Jag har själv bytt saker som gått sönder efter en längre tid än garantitiden och det har inte varit några problem.
Om inte reparation eller en motsvarande vara (funktion, inte prismässigt) kan erbjudas kan du då kräva pengarna åter.
Har själv till exempel bytt en 99:- DVD till en som kostade mer än 3 ggr så mycket, även fått en nära tre år gammal mobiltelefon ersatt med en ny och betydligt mer påkostad variant då dom helt enkelt inte kunnat erbjuda någon som motsvarade de enklare som gått sönder :D
 
intressant detta men otroligt mycket att sätta sig in i som privatperson ....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.