PC: det här måste väl anses vara min tråd och jag tycker inte att det du skrev var snömos eller irrelevant. Precis som du säger ligger våra lån på hypotek (SEB) och det lär ju sannorlikt inte gå att göra säkerhetsbyte från hypotek till banken som det ju i sådana fall skulle bli. Våra alternativ antar jag då skulle bli att endera inte sälja huset (i alla fall inte ha överlåtelse) förrän nya huset är färdigbesiktat eller helt enkelt släppa de lån vi har idag och vara tacksamma att vi i alla fall inte får ränteskillnadsersättning. :)
 
Rebeckaf skrev:
PC: det här måste väl anses vara min tråd och jag tycker inte att det du skrev var snömos eller irrelevant. Precis som du säger ligger våra lån på hypotek (SEB) och det lär ju sannorlikt inte gå att göra säkerhetsbyte från hypotek till banken som det ju i sådana fall skulle bli. Våra alternativ antar jag då skulle bli att endera inte sälja huset (i alla fall inte ha överlåtelse) förrän nya huset är färdigbesiktat eller helt enkelt släppa de lån vi har idag och vara tacksamma att vi i alla fall inte får ränteskillnadsersättning. :)
Tack,

då ska du få ett lösningsförslag som du får räkna på vad det skulle komma att kosta och om du känner att det aktuellt.

Om jag förstått det hela så håller ni på och bygger ett nytt hus, samtidigt som ni ska sälja det befintliga innan, det nya huset är färdigställt.

Ett alternativ som jag skulle kunna tänka mig är att du säljer det första huset. Dessa pengar sätter du då in på ett konto som banken spärrar, och använder detta konto som säkerhetför lånet i hypoteksbanken, ja det funkar att ställa säkerhet för hypotekslån med spärrade pengar som säkerhet.

Därefter så bygger du färdigt huset med ett byggnadskreditiv. När huset sedan är färdigställt och slutbesiktigat så flyttar du över säkerheten till det nya huset.

Säkerheten i för hypotekslånent kommer då först att ha ert gamla hus som säkerhet, därefter spärrade (medel) pengar på konto och slutligen ert nya hus.

Banken har goda säkerheter rakt genom hela upplägget. Din nackdel blir att du får kostnad för två lån samtidigt och det är här du måste räkna om du finner det hela lönsamt eller inte...

Ett upplägg som jag skulle acceptera om jag kände mig tygg med återbetalningsförmåga och säkerhter.

Hälsningar

/Pc
 
Ok Larsson du må vara bankdirektör och jag bara jurist men var tvungen att kolla med min gamla kollega på SEB som råkar vara fd bankman numera marknadsansvarig och han förstod din tolkning men är inte helt överrens utan menar precis som de kontor jag åtminstone har erfarenhet av att vi utan hinder av lagen kan lägga obebyggd fastighet under hypotekslån utan hinder från våra placerare. Detta har vi gjort under en längre tid om det är den lösning som passar för tillfället och ämnar att fortsätta med detta.

Vilken bank och vilket kontor är du direktör på om jag får fråga?

Till Rebecka så absolut är det så att ni inte kan förvänta er per automatik att kunna få hypoteksbelåning på er framtida tomt men vid rätt bankman eller kontor går allt att lösa men enklast är att börja förhandla och undersöka vad ni kan få för lösning

/Lorant
 
kinglolle skrev:
Ok Larsson du må vara bankdirektör och jag bara jurist men var tvungen att kolla med min gamla kollega på SEB som råkar vara fd bankman numera marknadsansvarig och han förstod din tolkning men är inte helt överrens utan menar precis som de kontor jag åtminstone har erfarenhet av att vi utan hinder av lagen kan lägga obebyggd fastighet under hypotekslån utan hinder från våra placerare. Detta har vi gjort under en längre tid om det är den lösning som passar för tillfället och ämnar att fortsätta med detta.

Vilken bank och vilket kontor är du direktör på om jag får fråga?

Till Rebecka så absolut är det så att ni inte kan förvänta er per automatik att kunna få hypoteksbelåning på er framtida tomt men vid rätt bankman eller kontor går allt att lösa men enklast är att börja förhandla och undersöka vad ni kan få för lösning

/Lorant
Är inte intresserad av att gå i polemik och menar att TS har fått svar på sina frågeställningar.

Inte heller tillåtet att göra reklam på forumet:cool:
 
Ok kan hålla med och förstår egentligen din ståndpunkt redan från början.

Vill bara tillägga att jag inte på något sätt har med SEB eller för den delen kan tillstå med några banktjänster utan är bara paragrafryttare o främst kan fordon och fastighetsjuridik eller skadereglering så ingen tror att jag vill göra reklam heller

Mvh Lorant
 
PC: genialt förslag! Säg att vi behöver gå med båda lånen parallellt I 6 månader och att vi använder SEB's placeringskonto för den låsta delen. Skillnaden mellan räntan på placeringskontot och vårt lån är idag ca 90 punkter och kan väntas minska. Det innebär att det kostar oss max 90 punkter i sex månader för att spara så mycket som räntan ligger över vårt befintliga lån under resten av lånets löptid. Jag har svårt att se att jag inte sks tjäna på det här upplägget men det måste vi förstås räkna på när det är skarp läge. Det är ju då man kan ligga närmast sanningen. Tack för mycket bra input! Det var precis ett sådant här svar som jag ville ha när jag startade den här tråden.
 
Jag ber f ö om ursäkt för saknade bokstäver här och där. Jag skriver från min nya iPad och vi är inte självklart alltid överens. :)
 
Rebeckaf skrev:
PC: genialt förslag! Säg att vi behöver gå med båda lånen parallellt I 6 månader och att vi använder SEB's placeringskonto för den låsta delen. Skillnaden mellan räntan på placeringskontot och vårt lån är idag ca 90 punkter och kan väntas minska. Det innebär att det kostar oss max 90 punkter i sex månader för att spara så mycket som räntan ligger över vårt befintliga lån under resten av lånets löptid. Jag har svårt att se att jag inte sks tjäna på det här upplägget men det måste vi förstås räkna på när det är skarp läge. Det är ju då man kan ligga närmast sanningen. Tack för mycket bra input! Det var precis ett sådant här svar som jag ville ha när jag startade den här tråden.
Roligt att du uppskattar förslaget.

Glöm bara inte bort att kalkylera med hur kostnaderna för pantbrev för det nya huset påverkar kalkylen.

Hälsningar

/PC
 
Hmm, dessa måste vi ju ha oavsett. Kan inte i detta ögonblick se hur de ska påverka kalkylen. Eller menar du bara att jag inte ska glömma att räkna med den kostnaden?
 
Tänkte mest som så att om ni säljer först och ev. frigör pengar så är det ju som så att ni inte behöver utnyttja ett byggnadskreditiv fullt ut, utan kan stoppa in en del själva. Och den del ni stoppar in själva, behöver ni ju inte ta ut pantbrev för.
 
Aha, då förstår jag. Tack för bra input! Guldstjärna i kanten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.