etxslr skrev:
men jag var intresserad av hur periplexkontakten ska kopplas så att man aldrig behöver risker fel fas. Om det sprids olika exempel på nätet hur man ska koppla kontakten riskera vi att aldrig få en enhetlig standard.
Vågar mig inte på något svar här. Har faktiskt ingen aning då det som du säger verkar finnas olika uppfattningar. Också intresserad av var den "korrekta" sanningen finns, om den nu finns.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det har annars ingen betydelse i vilken ordning faserna kopplas in, för du vet ändå inte fasföljden i centralen...
Det var det jag syftade på när jag skrev:

Alfredo skrev:
Det är nog inte ens säkert att inkommande är rätt.
Och då kommer följdfrågan: Är det alltid slumpmässigt eller finns det ett korrekt sätt som kanske inte alltid eller till och med sällan följs?
 
Det finns en tråd på forumet där GK100 påstår att det går att identifiera L1, dvs den verkligt "första" fasen, men inte hur. Du får gärna leta upp tråden - det var rätt länge sedan.

Annars borde nätbolagen ha en rutin för att koppla in faserna i rätt ordning i mätarskåpet så att L1 är samma L1 som hos alla andra abonnenter.

Om vi återgår till perilexuttaget så bör man åtminstone se till att fasföljden blir rätt, men om det råkar blir L1-L2-L3, L2-L3-L1 eller L3-L1-L2 har ju ringa betydelse.
 
Hej Bo Siltberg,

Jag har hittat märkningen på Perilex kontakten, den var så liten att jag inte hade sett den tidigare. Så nu ser förslagen ut som följer:

Om vi utgår från att jordskruven är uppåt och nollan överst till vänster och går högervarv (clockwise) så ligger faserna enligt:
Wikipedias: L2 L3 L1
"Kaffekokaren": L3 L2 L1
Etmán (tillverkaren) L1 L2 L3

Du nämner att det inte har någon betydelse hur faserna ansluts och till viss mån kan jag hålla med dig. Dock ska man se till att man får en jämn energifördelning mellan faserna eftersom man oftast inte har tillgång till mer än 16 A
 
etxslr skrev:
Hej Bo Siltberg,

Jag har hittat märkningen på Perilex kontakten, den var så liten att jag inte hade sett den tidigare. Så nu ser förslagen ut som följer:

Om vi utgår från att jordskruven är uppåt och nollan överst till vänster och går högervarv (clockwise) så ligger faserna enligt:
Wikipedias: L2 L3 L1
"Kaffekokaren": L3 L2 L1
Etmán (tillverkaren) L1 L2 L3

Du nämner att det inte har någon betydelse hur faserna ansluts och till viss mån kan jag hålla med dig. Dock ska man se till att man får en jämn energifördelning mellan faserna eftersom man oftast inte har tillgång till mer än 16 A
Tillverkaren har delat upp belastningen i spisen /hällan så att den blir så jämn som möjligt mellan faserna. Tillv redovisar inte strömmen (effekten) per fas utan endast den totala.
Däremot i gruppcentralen så är det viktigt att sprida ut alla enfasmaskiner mellan faserna , t.ex tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare bör inte ligga på samma fas.
 
Jag har nu hittat bilder på nätet som faktiskt visar olika alternativ för L1-L3 ! Inte bra. Jag kommer inte ihåg hur märkningen i uttaget så ut senaste jag kopplade ett.
 
Tumregeln för perilex är väl att det inte är nån ordning på fasföljden, eftersom den kontakttypen i Sverige i stort sett aldrig använts för något där fasföljden har betydelse. Däremot kan jag tänka mig att perilexkontakter i (väst)Tyskland och Holland faktiskt halvofta har rätt fasföljd...

Vad gäller vilken fas man bör koppla in var så kan man ju tänka till på hur mycket belastning man har på de olika faserna och hur stora huvudsäkringar man har. Om man har förhållandevis klena huvudsäkringar i förhållande till hur mycket ström hemmet drar (t.ex. 16A och elvärme) så är det verkligen idé att tänka till. Om man däremot tvärt om har rejäla huvudsäkringar och knappt har nåt mer än spis och ugn som drar ström så kvittar det (t.ex. lägenhet i Göteborg, Uppsala och andra ställen där man numera som standard drar in 3*25A)...

En häll är ofta uppdelad på två halvor som går på varsin fas (alltså bara två faser) och standard är väl att man lägger hällens två halvor på varsin fas och en separat ugn på den tredje fasen, men med tanke på att sånt som diskmaskin, vattenkokare, mikrovågsugn och för den delen dammsugare kan dra en hel del ström så kan det finnas anledning att fördela faserna på annat sätt.
 
Jag har idag en 400v 3 fas spis där faserna är fastskruvade i en hållare i väggen. Den nya spisen har perilexhane, även denna är på 400v.

Är det tillåtet för mig att montera bort den gamla spisen + hållaren i väggen och ersätta denna med en fullkopplad perilexhona som jag kan koppla den ny spisen till utan att ha elutbildning?
 
Nej. Regeln tillåter byte av befintlig kontakt om du har nödig kännedom.

Rent praktiskt så bör du kontrollera att det i den nuvarande fasta installationen verkligen finns alla trådar. Det var ganska vanligt att äldre 3 fas spisar kopplades in utan nolla. De flesta moderna spisar kräver nolla. Och blir förstörda direkt om de kopplas in utan nolla. Dvs du skall ha totalt 5 trådar i kopplingen.
 
nödig kännedom.
*hehe*

Ja, det är 5 kablar, det är redan kollat.
Jag tänkte med att "befintligt uttag" är det samma oavsett det är ett perliexuttag eller en metallhållare i väggen. I princip så är det samma funktion fast olika utföranden. Dva ta bort en hållare och montera in en annan som har samma funktion men ser lite annorlunda ut (perilex).
 
Axi skrev:
Ja, det är 5 kablar, det är redan kollat.
Och du har även kollat att de är inkopplade på rätt sätt i andra änden (troligen centralen) och att det inte finns avbrott på någon efter vägen?
 
Precis min tanke. Det har jag ju inte eftersom jag inte är behörig elektiker.
Det är där det intressanta är eftersom detta inte är ett krav när man "byter befintligt uttag". Så jag ser fortfarande inte skillnaden.
 
Såvitt jag vet så får man inte byta till annan typ. Ex. så så får du byta en brytare till en lampa, men du får inte byta ut den mot en dimmer. Trots att dimmern rent anslutningsmässigt är likadan som en brytare.

Om du nu skulle få för dig att göra detta själv så se till att verkligen helt säkert identifiera trådarna så att du vet vilken som är jord, och vilken som är nolla. Kontroller också för säkerhets skull att nollan verkligen är kopplad i centralen (ohmmät ex. mellan nolla och jord, all ström bruten vid mätningen).

Fundera också över om de befintliga trådarna är långa nog för att nå fram till perilexuttagets kopplingspunkter. Tänk på att uttaget troligen måste kunna dras ut kanske 5cm från väggen för att komma åt att skruva fast trådarna. Och det är stora strömmar till en spis, en koppling som på minsta sätt är dålig blir lätt varm, och kan börja brinna.
 
Jag håller med dej Hempularen. Det är rätt många saker som kan gå snett. Dessutom så finns det kanske något jag inte ser eller tänker på som inte är ok men som en elektriker hade sett direkt.

Nu återstår det bara att HITTA en elektriker som tar på sig ett sådant litet jobb. *suck* Det är egentligen detta som är hela problemet.

Tack för snabba svar. ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.