Snart har jag bott i mitt arkitektritade lilla lilla hus i fem år och jag gläds fortfarande över de estetiska lösningar min duktiga arkitekt ritade för att få in alla mina funktioner på minimal yta. Huset är driftmässigt billigt och har redan visat sig mycket ekonomiskt. Dessutom höll bygget budgeten.
 
simon_isacsson skrev:
En arkitekt har fem års utbildning i att rita hus och tar ca 700-900 kr i timmen för sitt jobb. Jag förstår inte hur så många tycker att det inte är värt pengarna.
En elektriker tar typ 350 kr i timman och har 3 års gymnasieutbildning. Men där är det väldigt lite gnäll om priserna.
Visserligen skulle ingen få för sig att googla lite och sedan dra all el i sitt nybygge men varför tror så många att de har kompetens nog att rita ett bra hus själva.

Enligt min erfarenhet är arkitektritat inte bara en lyx för de välbeställda utan även en bra alternativ för de med väldigt tight budget. Många verkar inte förstå det, så de som anlitar arkitekt är de med mycket pengar, och därför är de flesta arkitektritade villor exklusiva. En ond cirkel kanske men boendekvalitet handlar om mycket mer än dyra kök. Vilket tyvärr kanske blir den enda kvaliteten om man själv ritar huset, och misslyckas.

Jag säger inte att alla nödvändigtvis borde anlita arkitekt till sitt nybygge men det finns utmärkta exempel på vackra, personliga, arkitektritade villor med kvadratmeterpris runt 10 000 och under. Så om ditt 200 kvm stora hus kostar 2 miljoner att bygga istället för 3-4 miljoner så är 300 000 kr väl investerade pengar, särskilt med tanke på att det sannolikt är en bättre bostad än kataloghuset för samma pengar.

Jag förstår inte hur du tänker när du säger att 5 års utbildning skulle rättfärdiga 2-2,5 ggr högre timmdebitering. Skulle arkitekterna debitera en mer normal taxa så skulle det kanske bli vanligare att medel svensken skulle anlita arkitekter. Men upp mot 1000 kr timmen som det kan kosta tycker jag personligen är ett rån för att sitta och kladda på ett papper, jag tror inte jag är ensam om min åsikt.
Att det skulle kosta lika mycket att bygga ett arkitekt ritat hus som ett kataloghus är i princip omöjligt om du inte har en kompis som ritar gratis åt dig, troligen blir det ändå dyrare för arkitekter brukar sällan rita kostnads effektiva hus,byggnadsteknisk. Det är min personliga erfarenhet efter att ha pratat med folk som flyttat in nyproduserade hus. Kanhända att dom är mer tillfreds med designen och funktionalitet än kataloghusen, men absolut inte i samma prisklass. Vill man bygga ett unikt och kostnads effektivt hus så tycker jag man ska leta upp en kreativ byggnadskonstruktör som har bättre insikt vilka byggnadsmatrial och metoder som är bäst.
 
krutgubben skrev:
Jag förstår inte hur du tänker när du säger att 5 års utbildning skulle rättfärdiga 2-2,5 ggr högre timmdebitering. Skulle arkitekterna debitera en mer normal taxa så skulle det kanske bli vanligare att medel svensken skulle anlita arkitekter. Men upp mot 1000 kr timmen som det kan kosta tycker jag personligen är ett rån för att sitta och kladda på ett papper, jag tror inte jag är ensam om min åsikt.
Att det skulle kosta lika mycket att bygga ett arkitekt ritat hus som ett kataloghus är i princip omöjligt om du inte har en kompis som ritar gratis åt dig, troligen blir det ändå dyrare för arkitekter brukar sällan rita kostnads effektiva hus,byggnadsteknisk. Det är min personliga erfarenhet efter att ha pratat med folk som flyttat in nyproduserade hus. Kanhända att dom är mer tillfreds med designen och funktionalitet än kataloghusen, men absolut inte i samma prisklass. Vill man bygga ett unikt och kostnads effektivt hus så tycker jag man ska leta upp en kreativ byggnadskonstruktör som har bättre insikt vilka byggnadsmatrial och metoder som är bäst.
Och jag förstår inte hur du resonerar när du anser att ubildning och expertis inom ett område inte är någonting värt.
Att du tror att arkitekter bara sitter och "kladdar på ett papper" tolkar jag som okunnighet.
Exakt vad tror du att en arkitekt gör i fem år på en teknisk högskola? Dricker kaffe och pillar sig i näsan?

Att ett arkitektritat hus automatiskt skulle bli dyrare är inte sant, på långa vägar.
Tex kostar myresjöhus kornett på 169 kvm ca 2,5 miljoner i standardutförande och jag vet arkitektritade hus på 200 kvm som kostat 2 miljoner jämt.

En arkitekt tar i runda slängar 150 000 kr för att rita ett hus från början till slut, inklusive alla konstruktionsritningar. Då räcker det att huset är såpass välplanerat att det blir 10-15 kvm mindre än du själv skulle ritat det för att det ska gå jämt upp, oftast blir det mindre. Jag har själv ritat hus efter beställares förlagor som blivit 20% mindre utan att göra avkall på funktioner eller rumsstorlekar. Enbart genom att rita smartare.

Till saken hör att en totalentreprenad nästan alltid är det dyraste sättet att bygga på, och det är det man är hänvisad till om man inte själv kan producera alla bygghandlingar och leda bygget. Generalentreprenad eller delad entreprenad är billigare men det krävs kunskap för att klara av en sådan, bara i den prisskillnaden kan arkitektarvodet löna sig.

Att rita kostnadseffektivt handlar som sagt mest om att rita yteffektivt och det gör i princip alla arkiteker. Vill du ha huset lättbyggt är det bara att be om det så kan alla arkitekter värda namnet rita ett sådant hus också. Alltså kan du alltså även betala en arkitekt 15 000 kr för enbart en planlösning och få ett billigare hus, det är en struntsumma i sammanhanget och det kan skilja mer i pris mellan två köksleverantörer i samma kvalitetsskikt.

Om man skall spendera 1,5-3 miljoner på en villa så förstår jag inte varför det är slöseri att lägga 5-10 % av den kostnaden på en proffesionell bostadsplanerare.

Du tycker att man lika gärna kan anlita en byggingenjör. Svaret är nej, det kan man inte. Byggingenjörer kan räkna på hållfasthet och har bra koll på material, men dom kan inte mycket om bostadsplanering om man jämför med en arkitekt. Till en villa är det dessutom inte så ofta en byggingenjör behövs eftersom en arkitekt också är väl utbildad i konstruktionslära och byggteknik, plus att de flesta arkitektkontor har anställda byggingenjörer som ingår i priset.
 
Det kanske finns arkitekter och "arkitekter", även om båda har diplom. Jag har sett bygglovshandlingar och X-ritningar (X, eftersom det varken var A- eller K-ritningar) från sk "arkitekter" som kunder fått betala gissningsvis 30 000 kr och uppåt. De saknar adekvat måttsättning, ingen hänsyn tagen till bästa möjliga produktionskostnad överhuvudtaget, fixa idéer om konstruktioner som saknar verklighetsförankring osv osv. Lägg därtill att allt utöver en taskigt CAD:ad ritning kostar extra, om det än så är en liten ändring.


simon_isacsson skrev:
Till en villa är det dessutom inte så ofta en byggingenjör behövs eftersom en arkitekt också är väl utbildad i konstruktionslära och byggteknik
Please, spare us from collective suicide...
 
isolde skrev:
Det kanske finns arkitekter och "arkitekter", även om båda har diplom. Jag har sett bygglovshandlingar och X-ritningar (X, eftersom det varken var A- eller K-ritningar) från sk "arkitekter" som kunder fått betala gissningsvis 30 000 kr och uppåt. De saknar adekvat måttsättning, ingen hänsyn tagen till bästa möjliga produktionskostnad överhuvudtaget, fixa idéer om konstruktioner som saknar verklighetsförankring osv osv. Lägg därtill att allt utöver en taskigt CAD:ad ritning kostar extra, om det än så är en liten ändring.

Please, spare us from collective suicide...
Jag tar tillbaka det om konstruktören, dom behövs. Dock kan en arkitekt inte helt sällan rita en stomme som konstruktören sedan kontrollerar så att allt bär. Till saken hör dock att en konstruktör räknar på stommen men långt ifrån alltid ritar detaljer osv.

Det finns arkitekter och "arkitekter" skriver du. Det är självklart att så är fallet, men jag har inte hört någon här som sågat snickare som yrkeskår bara för att en del av dom är klantar.

Det är ju bara att kolla upp tidigare byggda hus och ta lite referenser så att man vet att man fått tag på rätt man/kvinna för jobbet, oavsett om det rör sig om arkitekt eller byggare.

En stor poäng med att anlita arkitekt är att han/hon (om man låter dem göra det) ritar detaljlösningar på allt i hela huset. Från hur mycket fönsterbrädan skall sticka ut från väggen till exakta dimensioner på köket. Då får man ett mer konsekvent genomfört hus eftersom man bland annat kan tvinga en snickare att göra om en lösning som inte stämmer överens med ritningen utan att behöva betala extra för det.
 
Man ska även tänka på att 'arkitekt' inte är en skyddad yrkestitel vilket innebär att vem som helst kan kalla sig arkitekt. Även bland de som har adekvat utbildning finns det bättre och sämre - liksom inom alla andra yrkeskårer.
 
Huvudproblemet är kvaliteten på underlaget som dessa arkitekter och även byggnadsingenjörer levererar, i alla fall när det rör sig om småhus. Det är alltför många notiser som "löses på plats", bristfällig dokumentation, överslagsberäkningar (många konstruktörer vill inte jobba mot privatpersoner pga ansvarsförsäkringen) mm. Antingen handlar det om kompetensbrist, eller ren bekvämlighet.
 
Nu vet jag ju inte riktigt i vilket sammanhang du upplevt detta men om man ni vill betala en arkitekt för mer än någon veckas jobb så får man ju bara övergripande ritningar och det är "löses på plats" som gäller.

Om det har hänt dig när en arkitekt lagt ner en månad eller mer och faktiskt har haft som uppdrag att rita igenom detaljlösningarna för hela huset så är det ju väldigt oproffesionellt.
 
Det har hänt mig med två olika konstruktörer. Det har inträffat i andra projekt där jag har varit inblandad och där kunder har anlitat arkitekter. Deras prestation står inte i paritet med kostnaden. Efter en veckas taffligt CAD:ande, brukar kunden hoppa av 30 000 kr fattigare. Då står han/hon med 3-4 st A3:surprised:r, mycket "löses på plats" men ingen ansvarig för hållfasthetsberäkningar förutom några enstaka balkar.
Med gällande prisnivå skräms de allra flesta bort. Folk har inte råd helt enkelt. För en bråkdel av kostnaden finns riktigt bra ritningar på nätet, dessvärre inte anpassade för den svenska marknaden. Redan en större villa från valfri hustillverkare äter upp de flestas budget. Du talar om en månads arkitektsarvode...
 
nu är det min tur att inte hänga med. 30 000 kr ger runt 40 timmars arkitektarbete. 3-4 st a3or, dvs bygglovshandlingar låter väldigt rimligt. man gör platsbesök, analys av behov och krav, myndighetskontakt, skissande av flera förslag, nytt möte, förbättring av ett, och renritning.

att man sedan även skulle hinna producera dom 30-50 a1or som krävs för att bygga huset på samma tid är ju helt orimliga förväntningar.

Du säger att "redan en större villa från valfri hustillverkare äter upp de flestas budget".
Kanske det, men en arkitekt kan rita en mindre villa med samma funktion. För de pengarna som en arkitekt kostar får du knappt en platsbyggd trappa, byt ut den mot en förtillverkad och du har råd.

En tanke är att många problem skulle kunna lösas om arkitekten höll på sina fakturor tills bygglovet var beviljat, (eftersom det är då man kan få lån av banken). Att plocka 150 000kr ur hushållskassan är det väldigt få som kan, så jag förstår att det kan vara en praktisk omöjlighet att anlita arkitekt på det sättet. Men sett till den totala budgeten på huset blir det ju bara några procent.
 
Vi betalade ca 200' för vår arkitekt, men då gjorde han konstruktionsritningar också. Villa i 2 plan 250m2 inklusive inbyggt garage.
 
När vi skulle bygga valde vi från början 1 1/2-plan med förhöjt väggliv. Planlösningen skulle inte vara öppen och vi sneglade väl åt färdighusen, valde ett som passade och justerade lite mått här o där. Gick med underlag till arkitekt, fick bygglovsritningar för hus och carport/förråd för 12kk. Inga övriga ritningar mer än takstolar som kom från fabrik.

Enda avvikelsen från ritningarna var en limträbalk som vi fick lägga in i nocken, den vilar på fyra punkter i huset. Anledningen var att takstolsfabriken inte kunde få fram takstolar utan att inskränka på golvytan på öv. När vi frågade arkitekten visade det sig att han gjort konstruktionsberäkningar och det skulle visst fungera - med kerto. Valde bort det eftersom det förmodligen blivit dyrare än limträbalken som kostade 5kk extra.

Det finns detaljer som vi inte själva kommit på eller valt som arkitekten gjorde (det lilla skärmtaket över entrè och matplatsen som bryter av den höga fasaden) även om vi inte följde alla förslag (han tyckte ex att vi skulle ha cellulosa i väggarna).

Som parantes så har vi fortfarande inte redovisat några k-ritningar för bygget! Kanske kommer skit efter? Men det är ju inte så svårt att åstadkomma det i efterhand.

Kjell G
 
Jag arbetar sedan några år tillbaka med arkitektritade småhus och kostnaden beror på väldigt många faktorer. Min erfarenhet är att det är svårt att slå de större hustillverkarna med kvadratmeterpris under 20k/m2. Utefet kundens budget går det däemot att komma väldigt nära om målet är att rita ett kostnadseffektivt hus. Däremot är det en störra osäkerhet då du inte sitter med en prissatt katalog framför dig där osäkerheten kring slutsumman är minimal. Har du därmemot god kontakt med en byggare och tillsammans med arkitekten och byggaren tar fram ett hus som passar dina behov och är utformat efter tomten så har du en svårslagen kombination. Beroende på byggarens skicklighet och ögra för finess så behövs det olika mycket konstruktionsritningar. Vill du vara säker på hur takfot möter vägg så är det bra om arkitekten får rita upp det men det. Men allt för detaljerade ritningar på takavvattning, fönsterdetaljer med mera skrämmer samtidigt iväg byggare. Mina erfarenheter är däremot att om du väljer ett arkitektritat hus utan 1000 specialsnickardetaljer och med svindyra val i kök och badrum(inte ovanligt med kök för en halv miljon ibland) så får du även ett högre andrahandsvärde den dagen du säljer huset. I mitt yrke arbetar jag med en hel del läckra detaljer för att få ett mervärde men utan någon extrakostnad i produktionsledet. Exempelvis en fönsterlösning som är svårslagen prismässigt och upplevelsemässigt till exempel. En annan fördel med arkitektritat och platsbyggt hus till skillnad från kataloghus är att det ger dig möjligheten att bygga mycket mer energisnålt. Dagens husfabrikanter är begränsade i sin produktionslina att utöka väggisoleringen och kör på gamla beprövade lösningar där energiförbrukningen i praktiken sällan blir låg. Det är inte bara investeringskostnaden som är viktig utan i minst lika hög grad driftskostnaden. Tänk själv vad många arkitektkonsulttimmar du kan lägga på om du sparar 10 000 kronor per år i uppvärmning..

/Johannes Igelström
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.