Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L skrev:
Nej du får inte, som redan skrivits allt för många gånger i den här tråden.

Men är de befintliga färgerna som du skriver så kan knappast något gå fel.
Men det är i alla fall inte dumt att kontrollmäta först.

Slå av strömmen (ta ur säkringen) skruva bort locket.
Slå på strömmen igen och mät.
Du ska ha 230V mellan brun (svart) och blå samt 230V mellan brun och gul/grön. Sen ska det vara noll volt mellan blå och gul/grön.
Bra, då är allt som det ska.

Bryt strömmen igen och försäkra dig om att ingen kan komma på idén att slå på den medan du jobber.
Mät nu igen mellan brun och blå, 0 volt? jättebra.

Nu är det bara att byta som du själv skrev, samma färg mot varandra.

Var noga när du skalar kabeln, det ska inte bli några skadade kardeler i kabeln.
Bra svar!
 
Mikael_L
Jag hoppas nu att alla som rider på väldigt höga hästar här och pratar om regler och lagar så mycket aldrig kör lite för fort med bilen, eller passerar ett trafikljus som lyser orange ... :p
 
P
Men finns det något ställe där jag skulle undvika att "mecka el" så är det just där det finns vatten (tvätt/kök/bad). Man vill ju verkligen veta att alla kablar är korrekt.
 
Mikael_L
Om man gör dom mätningarna jag föreslår finns det bara ett felfall kvar.
Och det är att det ligger fas på blå och gul/grön samt att brun är nolla eller skyddsjord.
Och hur troligt är det ??? :x
 
Mikael_L skrev:
Och hur troligt är det ??? :x
Famous last words..;)

Här är ett felscenario tlll:

Hempularen följer instruktionerna, skalar ledarna varvid nollan och skyddsjord nuddar varandra och JFBn bryter,

Mörker i huset och Hempularen fattar inte varför.

Slår på alla dvärgar, fortfarande mörker.

Hittar till slut JFBn och ljuset kommer tillbaka.

Fortsätter, nu lätt stressad, med jobbet och dör av strömgenomgång..
 
TheStills skrev:
Men finns det något ställe där jag skulle undvika att "mecka el" så är det just där det finns vatten (tvätt/kök/bad). Man vill ju verkligen veta att alla kablar är korrekt.
Av just den anledningen gör man det själv, eller kollar åtminstonde att elektrikern gjort ett korrekt jobb. Min erfarenhet säger mig att ska något var noggrant och korrekt utfört då är själv bäste dräng. Hantverkare är under tidspress och slarvar.

(Ja, jag generaliserar naturligtvis, och inget ont om alla duktiga yrkesmänniskor där ute, problemet är bara att sålla dom bra från dom dåliga).
 
Så du tror på allvar att ett gäng lekmän skulle fixa "jobbet" bättre än ett gäng "proffs" ?? Nu får du väl skärpa dig
 
Behövs det verkligen "ett gäng proffs" för att byta tvättmaskin? :)
 
  • Gilla
Rockinbones88
  • Laddar…
elmont skrev:
Så du tror på allvar att ett gäng lekmän skulle fixa "jobbet" bättre än ett gäng "proffs" ?? Nu får du väl skärpa dig
Plocka in 10 slumpmässiga lekman och 10 proffs, nej i så fall är svaret naturligtvis att proffsen gör ett bättre jobb.

Men det var inte vad jag sa!

Jag påstår att ett proffs som jobbar under tidspress och har gjort samma arbete 1000ggr, lättare slarvar och tar genvägar medans en lekman (ja inte alla, jag pratar om mig själv nu) har hög respekt för el och därför ser till att veta till 110% hur man ska göra någonting innan det görs. Och utförandet tar lång tid och utförs med största noggrannhet. Jag har inga krav på mig att vara effektiv eller lönsam. Däremot är det min familj som skadas om något går fel.
 
Om formella utbildningskrav ställdes inom alla yrkesutövningar skulle vi inte haft mycket av utveckling i världen ;-)
 
PCLarsson skrev:
Om formella utbildningskrav ställdes inom alla yrkesutövningar skulle vi inte haft mycket av utveckling i världen ;-)
Tur att det bara görs inom elbranschen då, inte sant? ;):cool:

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Jag hoppas nu att alla som rider på väldigt höga hästar här och pratar om regler och lagar så mycket aldrig kör lite för fort med bilen, eller passerar ett trafikljus som lyser orange ... :p
Bil får man väl köra utan körkort, bara man har lite hum om hur man ska göra. Gasa när man ska iväg och bromsa när nåt kommer i vägen, vad kan gå fel? ;)
 
Mikael_L skrev:
Om man gör dom mätningarna jag föreslår finns det bara ett felfall kvar.
Och det är att det ligger fas på blå och gul/grön samt att brun är nolla eller skyddsjord.
Och hur troligt är det ??? :x
Händer betydligt oftare än vad du kan tänka dig, speciellt om det är lite hempuleri inblandat i gruppen och i synnerhet i en äldre anläggning med vit och svart istället för svart och blå eller brun och blå där hempularen kopplat efter behag eller utgått från att den ena färgen är fas fast den inte är det.
 
Dodger skrev:
Bil får man väl köra utan körkort, bara man har lite hum om hur man ska göra. Gasa när man ska iväg och bromsa när nåt kommer i vägen, vad kan gå fel? ;)
Självklart är det så men det kräver att din arbetsgivare har körkort :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Jag hoppas nu att alla som rider på väldigt höga hästar här och pratar om regler och lagar så mycket aldrig kör lite för fort med bilen, eller passerar ett trafikljus som lyser orange ... :p
TS frågade ju uttryckligen vad man får göra själv. Fråga mig hur fort man får köra på motorvägen så kan jag svara på det med, även om det kanske inte betyder att jag alltid håller mig till de hastigheterna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.