Milkshaken
Klart du ska bygga upp där du har bott.....
Skapa en insändarlista alla vi på Bygga kan skriva under.... Typ 100.000 pers..... Borde väl göra susen i er kommuns ledning.... Självklart ska du gå till Lokalblaskan oxå och säga hur läget är....
 
Hemskt tråkigt men jag hoppas det går bra för dig.
 
Mjo dom har hänvisat till paragrafer men grejen är att det är totalförstört så det är inte fråga om reperation utan om nybyggnation, hade det bara varit att bygga nytt tak tex så hade det varit enklare...
 
Tack för tipset men det är inte kommunen som nekar utan trafikverket eller vad dom nu heter och dom har tydligen överbeslutanderätt i sådana frågor. Finns tydligen prejudikat på det redan och känns viktigare för mig/oss att gå vidare än att dra igång en lång process mot en myndighet där det inte känns som man kan vinna :S

Milkshaken skrev:
Klart du ska bygga upp där du har bott.....
Skapa en insändarlista alla vi på Bygga kan skriva under.... Typ 100.000 pers..... Borde väl göra susen i er kommuns ledning.... Självklart ska du gå till Lokalblaskan oxå och säga hur läget är....
 
Hur hanterar försäkringsbolaget en situation som denna, ger man ersättning som täcker en alternativ tomt?
 
Nope det är inte deras ansvar anser dom utan det är isf en diskution jag får ta upp med trafikverket som förbjuder återuppbyggnad men hur stor chans har man mot en stor myndighet IRL :(

MathiasS skrev:
Hur hanterar försäkringsbolaget en situation som denna, ger man ersättning som täcker en alternativ tomt?
 
Du kan ju börja med att läsa GRUNDLAGEN (Regeringsformen, 2 Kap) för dom..

18 § Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.
 
Indeed!
Jag hävdade ngt liknande men deras svar är att det anses vara angelägna allmäna intressen att det finns säkerhetszoner runt större järnvägar och vägar.
Det finns eller fanns säkert 20byggnader utefter vägen här utanför som blivit tvångsinlösta och rivna för att skapa en större säkerhetszon till vägen (Rv 45) :S

mycke_nu skrev:
Du kan ju börja med att läsa GRUNDLAGEN (Regeringsformen, 2 Kap) för dom..

18 § Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.
 
Fy, vilken mardröm :(

Hoppas verkligen att allt går bra med försäkringen.

Var i landet ligger huset?
 
mellan Gbg och Karlstad
 
Tossegubbe skrev:
Indeed!
Jag hävdade ngt liknande men deras svar är att det anses vara angelägna allmäna intressen att det finns säkerhetszoner runt större järnvägar och vägar.
Det finns eller fanns säkert 20byggnader utefter vägen här utanför som blivit tvångsinlösta och rivna för att skapa en större säkerhetszon till vägen (Rv 45) :S
Men, då är det ju expropriering av mark och då skall du ha ersättning?? Eller?
 
Såg tråden först nu. Styrka till dig och din familj! Må Gud vara med dig.
 
Ja det är iaf vad jag hoppas på att man ska få men i första kontakten med komunen så antyder dom att det inte blir så eftersom dom de facto inte valt att lösa in ngt utan "bara" nekar mig nybyggnadslov med hänvisning till dom nya direktiven och då inte ser sig som ansvariga för att det gör min tomt obrukbar :S

Jag förstår i princip resonemanget från deras sida men å andra sidan tycker man ju inte att myndigheter ska skada privatpersoner på detta sättet.
Men vad tycker ni är rimligt att begära i kompensation om det blir aktuellt? kostnaden för tomten i sig (ca 5000m2 fin plan tomt med fruktträd, rondell osv) samt anslutningskostnader till VA-nätet och el på en ny alternativ tomt?
Inte för att tomtpriset i sig är så högt i området men det kostar ju en bra slant att iordningställa en motsvarande för nybyggnation med allt vad det innebär.

Tacksam för alla tips och ideer så man kan vidare och planera för ett nytt hus så snart som möjligt och förhoppningsvis komma igång med det.

Raceman skrev:
Men, då är det ju expropriering av mark och då skall du ha ersättning?? Eller?
 
mycke_nu skrev:
Du kan ju börja med att läsa GRUNDLAGEN (Regeringsformen, 2 Kap) för dom..

18 § Varje medborgares egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.
Menar du att järnväg inte är ett angeläget allmänt intresse eller att det inte finns en järnväg där?
 
Järnvägen finns där men å andra sidan har det varit bostad i huset sedan 1881 och järnvägen har legat där hela tiden utan att ngn har haft ont av det så eg finns det ingen logisk grund för att det inte ska fungera i 100år till tycker man.

jaso skrev:
Menar du att järnväg inte är ett angeläget allmänt intresse eller att det inte finns en järnväg där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.