Hjälp önskas,

I väggen finns följande kopplingstrådar förutom den grön-gula jorden:

1: vit 2:grön 3:gul 4: gul (med en vit tejp)

Spänningen är 408-410 volt mellan:
1-2
2-3
1-3

Spänningen är 60-70 volt mellan
1-4
2-4
3-4

Hur kopplar man spishällen som kräver 230 volt mellan fas och nolla?
Trådarna är brun, svart och blå plus den grön-gula jorden.
 
Redigerat:
Du har alla trådar fram, fast nollan är förmodligen inte inkopplad i centralen, där av det konstiga mätresultatet.
Den måste skruvas fast. Central = ej lämpligt hempularprojekt. En elektriker är rekommenderad.

Kabeln till hällen ska sedan kopplas in med en perilexkontakt (spiskontakt som passar i spisuttaget i väggen). Brun på L1, svart på L2, blå på N och gul/grön på skyddsjordsymbolen.

//Patrik
 
Redigerat:
Det verkar som om blå kabel inte är ansluten där den skall vara. alltså som nolla. Hade det varit rätt, så skulle det varit 230 volt 1-4 2-4 3-4. Problemet med den "lösa" nollan måste lösas innan det går att fortsätta. Förövrigt bör hela anslutningen kollas ordentligt så att t.ex gul grön är korrekt ansluten till skyddsjord m.m.
 
Redigerat:
Kan ju var en skada på kabeln i vägg/tak.
Ganska ovanligt att nollan inte skulle vara inlagd i centralen?
Är det därför du byter spis? För den förra gick sönder?
 
Nej den förra spishällen hade fyra anslutningstrådar som var inkopplade enligt följande:

1-brun 2-svart 3-svart-vit 4- blå (med vit tejp)

Dessutom grön-gul till jord. Spisen med gjutna plattor fungerade utmärkt.

I mitt tidigare inlägg skrev att 4:an i väggen var blå (med vit tejp), det ska vara gul (med vit tejp).
 
Kan vara någon som saknat en anslutningsskruv i centralen vid en utökning, som har lagt loss den för att få en ledig skruv i centralen och tejpat den som en "minnesanteckning".
 
Redigerat:
Hur tänkte man som elektriker förut när det bara fanns 400 V spisar? Tänkte vissa på framtiden att det ev. kunde komma 230 V spisar och drog med en nolla och andra levde i nuet och bara drog trefas och jord?
Ni elektriker som var verksamma under dessa år, minns ni hur ni tänkte?

//Patrik
 
Mätningen visar med stor tydlighet att nollan som troligen är den gula med vit tejp, är av någonstans. Mest sannolika är att den är oansluten eller har lossnat i centralen, men visst kan den vara skadad någonstans på vägen också. I så fall har du troligen haft tur om det inte börjat brinna.

Som sagt detta är inte ett lämpligt hempulsprojekt.

Om du låter en elektriker titta på det här och det bara visar sig att den inte är kopplad i centralen så ordnar han det och ett Perilexuttag snabbt.

Det faktum att nollan uppenbarligen var inkopplad på den tidigare hällen är intressant, fungerade den hällen som den skulle; elelr är det därför du byter ut den? Kan du se vad det står på typplåten på den, om ellementspänning?
 
Hej igen,

Jag har nu hittat nollan (blå tråd) som låg oanvänd i dosan. Jag har mätt upp att jag har 230 V mellan faserna och nollan och tänker nu montera in ett perilexuttag. Tyvärr har jag fått olika förslag om var i uttaget de olika trådarna ska ligga. Är det någon som med säkerhet vet hur kopplingsschemat i väggen ska se ut?
L1-brun
L2- svart
L3- vit
N- blå
Jord- gul-grön
 
Det brukar finna symboler på uttaget om var du skall koppla in resp. tråd. Det viktiga är att nolla och skyddsjord hammnar på rätt plats.

jag blir lite konfunderad. För i ditt första inlägg så ser det ut som att nuvarande häll varit inkopplad på 5 trådar (4 som du angett spänningsmätningar för plus jord), eller har jag missuppfattat?

Dvs om du nu har hittat nollan i dosan, vad är det då för tråd som du har mätt 60-70V mot?
 
Wikipedas bild av Perlexinkopplingen stämmer inte med den bild som presenterats här på sighten Byggahus av "Kaffekokaren" 2006-09-26. Skillnaden är bara att faserna L2 och L3 bytt plats. Vilken betydelse har det? Det viktiga är kanske att nollan och jorden hamnar på rätt plats.

Svar till "hempularen": I perilexkontakten som jag köpt finns inga symboler hur den ska kopplas. Jorden är naturligtvis självklar var den ska ligga, men inte faserna och nollan. Den tidigare hällen var inkopplad till 400 V och saknade nollan.
 
etxslr skrev:
Skillnaden är bara att faserna L2 och L3 bytt plats. Vilken betydelse har det? Det viktiga är kanske att nollan och jorden hamnar på rätt plats
Rent generellt brukar faserna kunna vara lite hur som helst. Det är nog inte ens säkert att inkommande är rätt. Oftast spelar detta ingen roll. När det gäller exempelvis en häll spelar det ingen roll men det klart helst ska det ju kopplas enligt standard. Ordningen på faserna kan däremot spela roll om man exempelvis ansluter en trefasmotor. Den pragmatiska lösningen brukar vara att ansluta motorn. Går den och rätt håll är allt OK, går den baklänges byter man plats på två valfria fasledare.

Det viktiga är att nolla och jord är korrekt anslutna i båda ändar. Med detta menar jag att man inte får förutsätta att nolla finns i dosan bara för att man råkar hitta en blå kabel där. Då kan det bli dyrt... Man ska heller inte förutsätta att jord finns bara för att det finns en gulgrön kabel, då kan det göra ont...
 
Tack Alfredo,

för bra tips om vad inkopplingen av fel fas, nolla och jord kan förorsaka, men jag var intresserad av hur periplexkontakten ska kopplas så att man aldrig behöver risker fel fas. Om det sprids olika exempel på nätet hur man ska koppla kontakten riskera vi att aldrig få en enhetlig standard.
 
Följ bilden på wikipedia. Och titta nog i ditt uttag om det verkligen inte finns en märkning.
Det har annars ingen betydelse i vilken ordning faserna kopplas in, för du vet ändå inte fasföljden i centralen...
Nolla och jord finns det dock inga oklarheter om vad dom ska sitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.