Saxtakstolar är dessvärre något dyrare men det skiljer inte jätte mycket.
Mina kosta ca 1000 kr styck.


Suhagg skrev:
Är Saxtakstolar dyrare köpa eller är det i stort sett samma pris som vanliga?
Vill också ha bra takhöjd i garaget för en billyft i framtiden.
 
Äntligen har det blivit lite spikat igen!
Nu är det isolerat första lagret + vindväv och spikläkt på.
Känns kanon skönt!

61854_151073164925598_100000687459797_277721_7951531_n.jpg

61854_151073158258932_100000687459797_277720_3068581_n.jpg

59347_151073084925606_100000687459797_277719_1604487_n.jpg

Nästa steg så skall fönstren samt gångdörren in och sockeln skall putsas.
 
Ingen trekantslist ute i ändarna under takpappen?
 
nixpix, en vanlig läkt 25x50 längst ut. Takpappen fortsätter några cm som viks upp på vindskivan.

FredrikR skrev:
Ingen trekantslist ute i ändarna under takpappen?
 
Varför har alla som snickrar en pilsner stående i närheten? ser det på flera bilder här på forumet :)
 
Andy78 skrev:
Varför har alla som snickrar en pilsner stående i närheten? ser det på flera bilder här på forumet :)
Det är en kalibreringsvätska för synvinkeln som krävs vid alla typer av byggen hemma.
 
spoon, dags att uppdatera...
 
saiter skrev:
spoon, dags att uppdatera...

Du har så rätt så... dessvärre har tiden inte varit på min sida. Har inte hunnit spika speciellt mycket.
Sedan kom kylan så nu kan ja inte måla panelen...:(
Som extra ursäkt till att det inte har hänt mycket kan jag meddela att jag blivit tvåbarns förälder. :) fick en tös den 4/12... känns fantastiskt.
Blir mer spikande när familjen har kommit in i de nya rutinerna.
Sockeln är putsad på utsidan. fönsterna sitter och gångdörren.
Ett par bilder på hur garaget ser ut nu. Det som inte syns på bilderna är portarna. Alla stommar är svetsade och 4 av 6 portblad är klädda med panel och gångjärn.
Vill helst måla dem innan de sätts upp men vi får se vad vädergudarna spår.

Garaget i dagsläget.
33793_171691652863749_100000687459797_380321_6660092_n.jpg

63937_171691669530414_100000687459797_380322_7062269_n.jpg
 
Redigerat:
Grattis till tillökningen!

Ser ut att bli ett riktigt trevligt garage, klassisk lantlig uthus-style eller vad det kan kallas.:) Mycket snyggare med trä än plåt, och fina fönster också!

Spoon195 skrev:
För att få en ren och snygg utsida! slippa handtag unt so weiter...
Ska man gå in så använder man gångdörren på sidan. :)
Finns det inte risk att man blir tokig på det sedan när man har riktigt riktigt bråttom och ska ha bilen längst bort och måste springa runt?

Det går att stänga utifrån i alla fall va?;)
 
Ser bra ut, (tumme) Fortsätt så, när kylan släpper.

//AA
 
Wagner skrev:
Det går att stänga utifrån i alla fall va?;)
...nej, det blir lite "hej då macken" känsa, Går in genom gångdörr, kör ut bilen. Stänger porten och går ut genom gångdörr.
Tanken är inte att det skall vara ett varje dag garage, mer projekt och sommarbil :)
 
Spoon195 skrev:
...nej, det blir lite "hej då macken" känsa, Går in genom gångdörr, kör ut bilen. Stänger porten och går ut genom gångdörr.
Tanken är inte att det skall vara ett varje dag garage, mer projekt och sommarbil :)
Okej, det låter lite omständligt, men har man inte vardagsbilen där spelar det ju mindre roll så klart.
 
Porten närmast dörren är ju inte jättelångt bort, jag bygger lite liknande och känner inte att det är ett stort problem att öppna och stänga en extra dörr jämfört med att skrapa rutor och sätta sig i en kall bil... (Finns ju iofs motor/kupévärmare) :)
Jag har inte heller tänkt mig köra in bilen dagligen vintertid, men skulle det mot förmodan bli så har jag förberett för motordrift.

Lite kul, jag började jämföra lite med mitt bygge och det är väldigt likt men ändå inte.

"Ett garage 12x7 meter. Väggliv 355 med saxtakstolar. tre portar som jag själv skall bygga.
En stående stomme på 120x45 med liggande 45x45 på utsidan.
Bonnsågad panel från 7 till 12 tum (17,5cm till 30 cm). med 1x2 tums läkt.
Falurött med vita knutar och svarta portar."

Min version:
"Ett garage 11,8x7,2 meter. Väggliv 339 med leca första 900 mm och fackverkstakstolar. En dubbel vikport som jag köpt färdig men monterat på gaveln. (5000x3200 mm)
En stående stomme på 145x45 med liggande 45x45 på insidan.
Panel från större sågverk på 7 tum (17cm). med hattläkt.
Blågrått med vita knutar och vita portar."

Jag räknar med 2-3 bilplatser beroende på hur många roliga maskiner jag släpar in och enduro mm. 1-2 projektbilsplatser och 1 för bruksbilar som också billyften skall stå på.
 
  • IMG_0975Small.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggagarage skrev:
Porten närmast dörren är ju inte jättelångt bort, jag bygger lite liknande och känner inte att det är ett stort problem att öppna och stänga en extra dörr jämfört med att skrapa rutor och sätta sig i en kall bil... (Finns ju iofs motor/kupévärmare) :)
Jag har inte heller tänkt mig köra in bilen dagligen vintertid, men skulle det mot förmodan bli så har jag förberett för motordrift.

Jag räknar med 2-3 bilplatser beroende på hur många roliga maskiner jag släpar in och enduro mm. 1-2 projektbilsplatser och 1 för bruksbilar som också billyften skall stå på.
Ja...likt men ändå inte... :) Det är som du säger, om man väljer att ha varjedag bilen närmast gångdörren så är det ju ingen sträcka att gå.
 
Funderar på vilken uppvärmning....

Först tänkte jag ha en luft-luft värmepump, men med dessa vintrar så hjälper de ju föga.
Lurar lite på en braskamin... har ju egen skog för ved.

Kom gärna med förslag och funderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.