Det råder som sagt fri prissättning, har du inte kommit överens om hur materialet skall prissättas så är det svårt att komma i efterhand och ha synpunkter.

Däremot så kan man ju tolka din fråga lite som, vilken nivå är bruklig, dvs. skall du känna dig lurad eller ej.

Då ligger el och VVS i en särklass, de tillämpar ofta påslag i storlekordningen 300-1000%. Rent byggmaterial brukar det vara blygsammare påslag på, ofta noll påslag på listpriset, men hantverkaren har rabatt hos byggvaruhuset på 20-40%.

Jag anlitade en snickare som helt körde med redovisade kvitton, och debiterade mig sitt inköpspris efter rabatt, och sedan 10% påslag för sin hantering. Det tycker jag är väldigt OK. Sedan kan man misstänka att byggaren dessutom har en årsbonus (brukligt).

Ex. så kör Ekssiöö (en stor bygghandel i Stockholm) stenhårt med att inte ge rabatt överhuvudtaget till byggare, istället ger de allt som årsbonus. Det gör att man kan anta att byggarnas årsbonus ligger i storlekordningen 30 - 40 % hos ekesiöö, annars skulle de inte vara konkurrenskraftiga.

Upplägget är uppenbarligen skapat för att hjälpa byggare att lura i sina kunder att priset på byggmateriel ligger på den höga listprisnivån, det framgår ju av fakturorna, årsbonus redovisas separat.
 
Nja, 300-1000 % lär väl inte många köra på, det låter ju överdrivet. Om jag tex köper in EKRK för 10 kr/m så skulle jag nog inte kunna sälja den för 30-100 kr metern eller ett vanligt infällt jordat uttag för 180-600 kr och sen moms på det också, då skulle jag inte få sälja mycket material inte.

Däremot att företagen säljer för grossistens GNP är en annan sak för då har dom ju gjort förtjänst på den rabatt dom fått som kund men inte ens det kan jag göra som pålägg och ha gott samvete.
 
En seriös hantverkare bör såklart i förväg informera om hur prissättning sker. För egen del så är det här en nyhet att det är fritt för hantverkaren att sätta egna priser. Trodde i min naivitet att det var arbetet hantverkaren tjänade pengar på och inte inköp av materialet.

Glufsglufs: Du skriver att du inte skulle få mycket sålt med med så stora påslag. Problemet för mig som kund är ifall vi inte avtalet om pris i förväg och du köpt och monterat material så har jag inte ngt att säga till om utan får acceptera priset. Visst, du får en kund som inte är nöjd och känner sig lurad, men betalt får du tydligen.
 
M
Vår sista räkning från elektrikern var ytterst specificerad, ner till minsta detalj. Därför kunde vi kapa många tusenlappar när vi påpekade en felaktighet. De försökte ta betalt för x antal exemplar av nån liten grej som kostar bara några kronor att köpa men som på fakturan kostade flera hundra kronor - styck...

Efter påpekandet fick vi en ny, mer rimlig faktura...
 
Ang vilken nivå som förekommer, vissa elfirmor säljer FK 1,5 för 11-12 kr metern, det är ca 500% påslag jämfört med vad jag kan köpa exakt samma fabrikat för på byggmarknad. Jag handade vid ett tillfälle en rörkoppling på den lokala VVS butiken, den kostade 300kr, exakt samma koppling, samma fabrikat kostar 69kr på sigro.se. Inte helt rättvist att jämföra med nätbutik iofs.

Ene elektriker jag anlitade levererade några meter RK 10Kvmm vid centralbyte, jag fick 20%rabatt, den kostade ändå 300% mer än på elbutik.se. Och ca 100% mer än på Bauhaus (fast bauhaus har inte alla färger), jag är lite osäker på jämförelsen med Bauhaus, har bara konstaterat att de säljer den kabeln till lägrer pris.
 
Mimmi: Problemet för konsumenten är som jag förstått det att det är upp till hantverkaren att sätta priset helt utan rekommendation eller information till mig som kund, dvs vill han ta flera hundra för den där lilla grejen så får han möjlighet att göra det.

Att vilja häva ett köp av material som använts i samband med en renovering blir i många fall omöjligt.

Finns det något som skyddar mig som konsument i den här frågan ifall jag som kund ej har avtalat om priser på material i förväg?
 
M
Visst kunde elektrikern häva att han ville ha 200 kr styck för en tvåkronorsgrej, men då hade han förlorat oss som kunder. Det ville han uppenbarligen inte utan sa att decimalen hamnat två steg för långt till höger. Med flit eller ej det återstår dock att fundera över.

Poängen är att alla borde begära detaljerade fakturor och sedan kontrollera rimligheten på de satta priserna. Alla kan göra misstag. Eller försöka dra en fuling.
 
Mimmi: Jag som konsument har rätt att begära en specad faktura enligt konsumentjänstlagen. Det var det jag tog upp från början i den här tråden.

Däremot så vad det gäller påslaget på inköp så verkar det snårigare för mig som konsument. Det här säger konsumentköplagen som borde gälla i samband med köp av material.

Frågan är vad som är "skäligt"?:S

Ej bestämt pris
Om du och säljaren inte har kommit överens om ett
bestämt pris ska du betala vad som är skäligt. Man
ska då ta hänsyn till vilken slags vara det är, hur den
är, till exempel ny eller begagnad, gängse pris, det vill
säga vad säljare på orten i allmänhet tillämpar för pris,
och omständigheter i övrigt, som minskade kostnader
om du själv hämtar varan på tillverkningsorten.
 
Jo men när det gäller just EL och VVS prylar så finns det ett "gängse pris" som är det listpris som el och VVS grossister sätter. Att sedan hantverkarna har uppmot 90% rabatt hos grossisterna räknas inte. Dvs det finns ingen som betalar det s.k gängse priset hos grossisterna.
 
Lyfter den här frågan igen för att höra om fler erfarenheter vad det gäller påslag i samband med löpande inköp av material som sköts av hantverkaren i förtroende.
 
Den som söker ska finna :)

"
Vem skall egentligen gottskrivas eventuella rabatter vid inköp av material när ett uppdrag utförs på löpande räkning?

Vid inköp av material på löpande räkning ska entreprenören redovisa sina verkliga och verifierade självkostnader för material. Byggföretagets förtjänst på det inköpta materialet ska anses ligga i det överenskomna entreprenörarvodet. Detta innebär att om entreprenören vid inköp av till exempel kakelplattor har erhållit en rabatt om 10 procent (kassarabatt) ska denna rabatt framgå och därmed också komma beställaren tillgodo. Däremot äger beställaren ej rätt till rabatter som utgår först vid årsslut och som är beroende av byggföretagets samlade inköpskvantitet (årsomsättningsrabatter). Eventuella årsomsättningsrabatter anses generellt enligt AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode."

http://www.stockholmsbf.se/entreprenadjuridik/fragor-och-svar__152
 
Har firman en egen prislista på materialet dom säljer så är det ju efter den kunden betalar. Sen kan ju företaget ge slutkunden rabatter på den prislistan. Priserna hos grossisten är vad dom är och sen får ju hantverkaren rabatt utefter hur mycket dom köper under ett år, ett långdraget offertpris skulle man kunna säga. Precis som i vilken butik som helst. Jag menar, i vilken lag står det att ett företag är mot kund skyldig att visa inköpspriser? Vare sig det är löpande eller offert så kanske hantverkaren lagerhåller grejerna och därmed har ett fast pris för att göra förstjänst på materialet osv osv, som vilken butik som helst alltså.
Det hantverkaren ska visa är en spec på material och priset på respektive artikel, sen kan man ju som kund ifrågasätta en del priser om man vill förstås eller vid löpande fråga vad varje moment kommer att kosta i materialväg.
 
Har en bekant som är förvaltningsansvarig på ett stort fastighetsbolag och han bara skrattade när vi pratade påslag på material. Om jag minns rätt så kräver dom originalfakturor av sina entreprenörer där de får ett visst påslag och de ger blanka fasiken i grossisternas prislistor. Tydligen lite ovanligt och lite obekvämt men det funkar och entreprenörerna accepterar det.

Jag tycker absolut att man borde kunna kräva ett kvitto eller liknande underlag på inköpt material som sedan faktureras och naturligtvis med entreprenörens påslag. Om jag köper en tjänst löpande så vill jag naturligtvis ha ett underlag för såväl timmar som material. Jag kan faktiskt inte förstå vad problemet skulle vara att redovisa det faktiska påslaget om man inte har något att dölja.
 
Allt handlar om hur upphandlingen eller avtalet ser ut.
Köper man en tjänst såsom t ex regla upp en vägg med isolering, gipsning och allt färdigt för målare till fast pris kan man knappast komma sen och kräva originalfakturor och annat.

Arbetar man på löpande räkning beror det även där på hur avtalet ser ut, dvs vem skall betala material? Här kan man även diskutera vad som är skäligt påslag.
Har tidigare tagit med kunder och låtit dem betala och de är chockade över vad saker kostar. Grattis. det de tror är gratis kostar en del ja. Sen kostar bilen och min tid med så summa summarum är att efter en sån vända så klagar man oftast inte om jag lägger på en del *S*

/Kent
 
Har man fast pris så är det ointressant med en specifierad faktura eftersom man redan innan kommit överens om ett pris. Kör man löpande så bör entreprenören redovisa sina timmar samt styrka sina kostnader för material och där är kvitton väl det enklaste. Sen kan naturligtvis också entreprenören ta ut ett påslag på materialet vilket är enkelt att redovisa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.