TiGGrE skrev:
tack för förslaget herr anka, får mitt levererat från jönköping under nästa vecka  ;D
Ser man på....visst var det smidigt?! :D
 
MathiasS skrev:
Jag bad Marlene splitta tråden, men de gick visst inte.... :)

aha, ok!
 
galento
Rostig_9000i_-88,var i Linköping och hämtade en HD-mc med Brenderupskärran i helgen och det gick hur bra som helst,75 mil T/R men det skadar ju inte att tänka på avstånd till framförvarande trafik och att ha dragbilens bromsar i bra skick.
 
galento skrev:
Rostig_9000i_-88,var i Linköping och hämtade en HD-mc med Brenderupskärran i helgen och det gick hur bra som helst,75 mil T/R men det skadar ju inte att tänka på avstånd till framförvarande trafik och att ha dragbilens bromsar i bra skick.
...menar du att den vill trycka på lite vid inbromsning eller?
 
En kärra med tipp är inte fel då man ibland måste lasta av tunga saker lite snabbt. Oftast är de mycket lättare att kana av grejerna än att lyfta av dem. Bor man dessutom där det lutar lite är en bromsad kärra att föredra.
 
galento
Ja,när Du kör tunga laster bör man nog nog det lite försiktigt.
 
Calle Anka skrev:
Ser man på....visst var det smidigt?! :D
bidde ju inte sådå, de ringde dagen efter och det visade sig att det inte var 750kilo last utan 500... så no deal, har behov av ett kraftigare släp... men annars verkar deras service utmärkt...
 
Köpte ett REKO-släp från RPbil.com. Släpet hette...

900 tipp last 600 kg, 280x135 13.000:- inkl. moms.
(givetvis bromsat)
Med lastgaller/lås/lastöglor landade allt på 18400:-

skatten ligger på 232:-/år

Bästa priset jag hittade för att kunna köra 2700 gipsskivor utan att gå upp över 3metersvagnar.

En av deras storsäljare.
 
Köp ett EU-släp med en storlek som klarar måttet på de vanligaste byggskivorna. Du behöver heller inte bekymra dig över vikter och körkort. max 750 kg är alltid ett lätt släp och det räcker således med ett B-körkort.
Den dag du vill sälja släpet, så är det garanterat lättsålt.
 
Om en obromsad kärras tjänstevikt överstiger halva bilens tjänstevikt får den bara framföras i 40km/h när den är lastad. Kan vara värt att tänka på innan man köper.
 
Bob_the_builder
Peterltj skrev:
Om en obromsad kärras tjänstevikt överstiger halva bilens tjänstevikt får den bara framföras i 40km/h när den är lastad. Kan vara värt att tänka på innan man köper.
Nja, det där stämmer nog inte riktigt. Om kärrans totalvikt (tjänstevikt+maxlast) överstiger dragbilens tjänstevikt gäller max 40 km/h.
 
Helt rätt, skrivfel av mig
 
Tänk också på att det är eb missuppfattning att ALLA bilar ALLTID får dra 750kg som det ofta är tal om med lätta släp.

I regbeviset kan det stå annat. Som tex på min Passat Variant TDI 2002 den får bara dra 650kg om det är obromsat släp. Det står under fliken "dispenser" på regbeviset.

Jobbar själv inom bilbraschen och det är måååånga som tror att man alltid får haka på en 750kg obromsat släp bakom vad som helst!
 
en obromsad kärra med totalvikt på 750Kg måste dras med en bil som har tjänstevikt 1500Kg eller över för att få köras i 80km/h. därför är 650Kg vanligast på obromsade kärror
 
Hemmakatten
Bob_the_builder skrev:
Nja, det där stämmer nog inte riktigt. Om kärrans totalvikt (tjänstevikt+maxlast) överstiger dragbilens tjänstevikt gäller max 40 km/h.
Det där blev också lite fel. Så här ska det vara.

Om det obromsade släpets totalvikt (tjänstevikt+maxlast) överstiger dragbilens halva tjänstevikt gäller max 40 km/h, i annat fall 80 km/h

Exempel
Du har en bil vars tjänstevikt är 1300 kg. Om

+ totalvikten på släpet är högst 650 kg får du köra i 80 km/h. I annat fall gäller 40 km/h.
+ tjänstevikten på släpet (det tomma släpet) är högst 500 kg och totalvikten (lastat släp) är 750 kg, får du köra i 80 km/h med tomt släp och i 40 km/h med lastat släp.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.