Mikael_L
Ja vilket är Älvsbyhuset? :)

5481426.jpg

showimage.jpg

alvsbyhus-3-9914-honer.jpg

enochenhalvplan_e106.jpg
 
timmelstad skrev:
Självklart är det så. Priset har förstås ingenting med saken att göra...
Självklart påverkar priset, men det verkar ju idiotiskt att betala mer för något jag inte vill ha. Jag vill ha ett "klassiskt svenskt trähus" utan vinklar och vrår som bara finns för att göra huset annorlunda. Ett fyrkantigt hus brukar vara praktiskt att möblera...

Jag tillhör dessutom kategorin som inte vill ha öppet mellan kök och vardagsrum och vill ha ett kök på minst 20 m². Där är Lodur vettigt utformat.

Hade jag velat ha ett konstnärligt utformat hus hade jag kunnat gå över vägen och prata med www.ross.se för de verkar syssla med sånt.
 
Mikael_L skrev:
Ja vilket är Älvsbyhuset? :)

[bild]
Detta ser ut som ett Älvsbyhus.
 
vilka ordpoliser det finns....det jag menade var att ä-hus har alltid varit "fyrkantiga" (läs va ni vill kvadratisk,rektagulär etc) och tråkiga, sett ut likadana i över 40 år.dåliga byggsätt, krypgrund,idiotiska kundbemötanden m.m.
Jag är tvättäkta norrlänning och bor inte så långt från ä-husfabriken och stöder och är stolt över alla stora träindustrier/fabriker vi har i norrland ,men skäms över att ha älvsbyhus där.

F ö , dessa bilder Mikael_L har lagt upp så "ser" samtliga ut som ä-hus även om andra fabrikanter har till synes likvärdiga produkter dvs bättre byggsätt, kvalitet, kundhantering osv.
Men ähus är billiga, då får man väl räkna med att skotta snö från vinden som donald sa....haha
 
Att man får räkna med att skotta snö från vinden är väl inget unikt för Ä-hus? Det är Boverket som kräver att kalla vindar skall ventileras. Det innebär att det kan flyga in snö via ventilerna...på samma sätt som det gjorde på min polares myresjöhus...skillnaden är att jag fick gratis huvar från Ä-hus att sätta över ventilerna om jag ville.

Sen vet jag inte om byggsättet är så dåligt...isoleringen verkar då funka eftersom vi ligger på nästan hälften så stor förbrukning som hos grannens smålandsvilla i samma storlek. Innetemperaturer är den samma...dom är lite less på smv kan jag säga =)
 
Oppe, skiiiiiitsnack.
 
Vad menar du med det??
 
Jag hart själv ett Höner från Älvsbyhus byggt 2003 och är mycket nöjd med det. Inga som helst problem på dessa 7år. Till stor del beror det på vilket snickarlag som sätter ihop huset. Han som ledde arbetet hos oss var på sitt 83:e hus.
 
Hur verkar detta huset?
 
  • umHuJ.jpg
Oppe skrev:
Trojan75? Vad tycker du att den kommentaren gav för något? Man har olika smak/budget/filosofi när det gäller hus. Man skall inte klanka ner på folk som bygger för dom sin dröm?
Ska inte sticka under stol med att jag inte är så förtjust i det estetiska med Älvsbyhus, men det som egentligen var min poäng med inlägget var frågan varför man bygger ett nytt Ä-hus när man kan köpa ett finare 50-tals hus ett stenkast ifrån och ha 500 000-750 000 över till renovering och ha ett bättre hus på kortare tid?
 
Mikael_L
sin skrev:
Ska inte sticka under stol med att jag inte är så förtjust i det estetiska med Älvsbyhus, men det som egentligen var min poäng med inlägget var frågan varför man bygger ett nytt Ä-hus när man kan köpa ett finare 50-tals hus ett stenkast ifrån och ha 500 000-750 000 över till renovering och ha ett bättre hus på kortare tid?
20.000:- extra om året i uppvärmning kan ju vara ett skäl.
Eller att få 40 kvm extra boyta ...

Att slippa oljepanna kan ju vara ännu ett skäl. Eller att inte behöva lägga om tak, åtgärda mögelvind, bygga om planlösningen eller ytrenovera om ett helt hus är ju ytterligare skäl att bygga nytt (älsvbyhus) istället för att köpa ett 60 år gammalt hus.
 
Håller med Mikael; ett gammalt hus med allt som behövs renoveras är inget alternativ, då är nybyggt klart fördelaktig. (Glöm inte skattesubventionen heller, så länge den nu får finnas kvar.)

Ett hus byggs i första hand för sina funktioner, har man råd och vill göra intryck på omgivningen så ser man till att utsidan märks också. Ä-hus (och liknande) byggs för att man som husköpare upplever att man får de funktioner man vill ha till rimliga priser. Som sagt, i området finns flera som byggt med dem och är nöjda.

Apropå Ä-hus så går det snabbt att resa upp o flytta in. I området intill, alldeles utmed vägen, skedde just detta men fortfarande, efter flera månader har ingen flyttat in, trädgården är inte gjord MEN häromdagen upptäckte jag en adventsstjärna i fönsterkupan! Fruktansvärt mot en som är så nyfiken, jag har spekulerat i tvist med byggare, skilsmässa, dödsfall mm. Och så blinkar stjärnan där - utan att leda till nåt svar :) Hoppas bara det inte är någon som blivit avskräckt av all medial uppmärksamhet. ;)

Kjell G
 
sin skrev:
Ska inte sticka under stol med att jag inte är så förtjust i det estetiska med Älvsbyhus, men det som egentligen var min poäng med inlägget var frågan varför man bygger ett nytt Ä-hus när man kan köpa ett finare 50-tals hus ett stenkast ifrån och ha 500 000-750 000 över till renovering och ha ett bättre hus på kortare tid?
Det låter som att du inte har bott i ett gammalt hus. Om jag ville ha ett projekt hade jag byggt lösvirke från start. Tyvärr riskerar det att bli så att man flyttar in i något halvfärdigt och sen lider i flera år. Med Älvsbyhus kan man komma in ganska snabbt i ett komplett boende för en rimlig slant.

Jag har tittat i området där jag ska bygga och de få hus som ligger utan grannar och är beboeliga kostar mer än jag får betala för att välja exakt den planlösning jag vill ha hos Älvsbyhus.
 
L. Mäkinen skrev:
Det låter som att du inte har bott i ett gammalt hus. Om jag ville ha ett projekt hade jag byggt lösvirke från start. Tyvärr riskerar det att bli så att man flyttar in i något halvfärdigt och sen lider i flera år. Med Älvsbyhus kan man komma in ganska snabbt i ett komplett boende för en rimlig slant.

Jag har tittat i området där jag ska bygga och de få hus som ligger utan grannar och är beboeliga kostar mer än jag får betala för att välja exakt den planlösning jag vill ha hos Älvsbyhus.
Bor i ett gammalt hus, eller ett relativt gammalt hus i alla fall, 1900-första hälft. Visst får man pula på en del, men samtidigt har jag ett charmigt hus i ett fint område där inga nya hus byggt de senaste 50-60 åren.

I det exempel jag hade ovan i området där de byggt ett nytt ä-hus så räcker 500 000 - 750 000 rätt långt i renoveringar, det rör sig om hus som underhållits väl, ofta har nyare 3 glasfönster, fjärrvärme, färdig tomt och i de flesta fall är lika stort eller större än ett normalt ä-hus. Gör man alla renoveringar, säg kök och badrum plus ytor och någon eventuell annan rep som kan behövas på en gång så är man färdig långt innan a-huset är komplett med tomt och garage uppbyggt.
 
Mikael_L
Ja färdig trädgård var ju en sak jag helt missade när jag prisade nya hus jämfört med gamla :blushing:

Dels suger ju en trädgård i sig massor med tusenlappar, och sen tar ju också en massa år innan det börjar bli trevligt.
Så där har ju det gamla huset (ofta) ett klart trumfkort. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.