Ja och man tänker ju inte direkt klart när man upptäcker att det brinner heller, inte jag i alla fall.
Lätt att göra en grov tabbe i paniken.
 
Nej eg har ni väl rätt i det såklart men man sitter ju och tänker på vad man kunde/borde gjort annorlunda såklart...
 
Ngn som har bra tips på hur man värderar saker och ting förresten?
Begriper ju att gamla badlakan tex inte har ngt reellt värde men ska jag gå och köpa 20nya så kommer det ju trots allt att kosta en bra slant och man har ju dessutom köpt dom av en orsak, tex att man vill ha en viss design/färg mm så det känns inte rättvist att köpa första bästa på myrorna eller liknande :(
Kom och tänka på dette nu när tanten och jag sitter och skriver inventarielista.
 
Lider också med er i allt elände, hoppas FB är hjälpsamma.

Kanske skulle kunna höra med Cheesus angående värdering.
 
Hugaligen såg tråden först nu och kan bara stämma in i beklaganskören.

Och återigen när det väl har tagit sig rejält (det handlar om några minuter) så är det kört även om brandkåren hinner fram. En större eld göder sig själv genom att den kan suga till sig stora mängder syre. Troligen handlar det om tusentals kW i effekt och att då försöka kyla det med annat än något som först kväver och sen kyler är helt praktiskt omöjligt.

Gamla hus har ju den nackdelen du just upplevt dvs spån i mellanbjälklag osv, de brinner inte utan glöder och det gör det svårt att släcka utan att totalblöta (dvs i princip förstöra) bjälklaget efter att först ha huggit upp det med motorsåg/brandyxa.

Nä var glad i sorgen att ingen kom till skada prylar (även kära sådana) har inget värde om någon har dött.

Ni ska inte skriva in några värden i inventarielistan det går troligen enligt schabloner/summeras så ni får en klumpsumma.

Själv har man länge tänkt gå runt i HELA huset med videokameran och filma allt och inget och sen lägga bandet hos grannen/kompisen.
 
Såja då har jag hat första IRL-mötet med förs-handläggaren och det kändes konstruktivt och givande såhär långt. :) Kommer att meddela vilket bolag det är och andra fakta senare när allt juridiskt är avklarat

En annan oroande sak är att jag fått besked av bygg och miljö att dom inte kan bevilja bygglov för oss att återuppbygga så det alternativet finns inte längre, antar att vi får försöka hitta ett annat boende och kke på annan ort för det finns inget till salu i samma by :/
 
VA? Varför får ni inte återuppbygga?
 
Mikael_L
Ligger det för nära spåren?
 
Ja numera är det visst ngn form av skyddszon på typ 100m från järnväg eller liknande så man godkänner inte nybyggnation (som det kallas fast det eg är återuppbyggnad) där.
Dessutom så var byggnaden Q-märkt så den skulle isf bevarats som orginal..
 
Det var liknande för vår granne som jag nämde förut, de hade problem att få tillstånd med avlopp och så för det räknades som nybyggnation och det är byggförbud här.
 
Ngn som vill fynda en villatomt utan villamöjlighet? :S
 
Men det gick minsann bra att bo där alldeles nyss... sånt kan man ju bli så trött på!
 
Be FB om en ny tomt, den gamla är ju förstörd..

Tufft, beklagar.
 
Jo faktum är att mina 55cm tegelvägar och 4-glasfönster isolerade så bra att man inte alltid hörde tågen passera och skrämde sig sjålv om man råkade öppna ett fönster just då...
Klart man kunde bo där men alltid ska det generaliseras i lagar.
 
Har ändå lite svårt att tro att dom kan förbjuda dej att reparera en brandskadad byggnad.

Har dom hänvisat till några paragrafer, eller tycker dom bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.