Jag har nyligen skrivit på för ett hus.

Till köpeavtalet finns en besiktning och en korttids radonmätning beställd av mäklaren bifogad.

Radonmätning visade på 100 Bq/m3 på undervåningen och 45 Bq/m3 på övervåningen.

Vi gjorde en besiktning efter köp, vår besiktningsman valde att utföra en ny korttidsmätning. Den nya korttidsmätningen visade på 950 Bq/m3 på undervåningen och 850 Bq/m3 på övervåningen.

Vi känner att vi köpt huset på fel grunder även om säljaren åtgärdar problemen med radon.

Vi vill nu kliva av köpet eftersom vi tycker att vi får ett helt annat hus än vi köpt. Säljaren vill inte häva köpet och mäklaren hävdar att vi inte har rätt till det.

Är det någon av er som har råd hur man går vidare, om det finns en tidigare dom i något liknande fall utan att vi behöver dra det här alldeles för långt.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp.
 
En korttidsmätning är inget du kan luta dig på, utan det krävs riktig mätning Korttid är en fingervisning. Eftersom radon är en gas beror det på hur stor luftväxling det har varit.
Vi hade en lokal som vi håller på att bygga om nät vi gjorde en korttidsmätning så hamnade vi på 1200 bq... Normalt i området är mellan 40-350 bq.
 
Redigerat:
Det var väldigt stora skillnader i kortidsmätningarna!
Nästan så man kan misstänka fusk...
Hur läng tid omfattade de båda respektive mätningarna?
Finns det radonavgivande byggmaterial i huset, tex blå lättbetong?
 
Korttidsmätning utförd av företaget Radon test som mäklaren anlitade varade i 5 dagar i maj.

Korttidsmätningen som vår besiktningsman utförde varade i 7 dagar i nov/dec.

Det finns blå lättbetong i huset.
 
Om man nu inte kan lita på en korttidsmätning borde det väl inte kunna vara något en stor och seriös mäklarfirma bifogar till ett köpeavtal?
 
Frankart skrev:
Korttidsmätning utförd av företaget Radon test som mäklaren anlitade varade i 5 dagar i maj.

Korttidsmätningen som vår besiktningsman utförde varade i 7 dagar i nov/dec.

Det finns blå lättbetong i huset.
Jag är ingen expert, men ska inte en radonmätning göras under oktober-mars? Dessutom ska den väl göras under 7-10 dagar?
 
Jag har haft svårt att hitta vad som är en giltig korttidsmätning. Men mätperiod är oktober-mars och den ska utföras under 7 dagar vad jag har kunnat läsa mig till.
 
En korttidsmätning kan vara vilken period som helsy, från en kvart till flera veckor.
Det finns inget regelverk som reglerar detta.
Värdena som mäklaren redovisar känns spotant som felaktiga. Nu behöver man ju se huset och
kolla ur mycket blåbetong det finns samt vilken typ det är, men som sagt det känns lite skumt.
Ur radonteknisk synvinkel, så är det viktigaste hur mycket gas som emanerar från byggmaterial och hur mycket som kommer från mark, samt hur pass enkelt det är att åtgärda markläckage.
Är det bara mindre mängder blåbetong så behöver det ju kanske inte bli några större kostnader att åthärda radonet, och då kan ju huset vara ok ändå...
 
O
Hur är kontraktet utformat? Ibland så har man någon liten klausul så att man kan besiktiga huset och om det då dyker upp roliga saker som man inte gillar så kan man säga upp kontraktet, men om ni redan har flyttat in så tror jag att det är kört. Er undersökningsplikt är väldigt långtgående.
 
Frankart skrev:
Vi gjorde en besiktning efter köp, vår besiktningsman valde att utföra en ny korttidsmätning. Den nya korttidsmätningen visade på 950 Bq/m3 på undervåningen och 850 Bq/m3 på övervåningen.
Varför gjorde ni er besiktning efter köp? Besiktning gör man väl rimligen före köp, eller som Odjuret säger, efter påskrivet köpeavtal, men med klausul i avtalet som innebär att man får ändra sig ifall besiktningen visar på signifikanta fel.

Om ni har sådan klausul är det ju lugnt - ifall ni inte har det, vad var poängen med att göra en besiktning nu?
 
I köpekontraktet har vi med en klausul om besiktning. Handpenningen är betald men överlåtelsen är ännu inte gjord.

Eftersom radon inte är ett dolt fel hjälper inte klausulen om besiktning.

Min fråga är om det är någon som vet om jag har rätt att häva köpet på grund av att radonmätningen som fanns med till köpekontraktet visar på nivåer under gränsvärdet medan allt tyder på att värdena är långt över gränsvärdena?
 
Frankart skrev:
I köpekontraktet har vi med en klausul om besiktning. Handpenningen är betald men överlåtelsen är ännu inte gjord.

Eftersom radon inte är ett dolt fel hjälper inte klausulen om besiktning.

Min fråga är om det är någon som vet om jag har rätt att häva köpet på grund av att radonmätningen som fanns med till köpekontraktet visar på nivåer under gränsvärdet medan allt tyder på att värdena är långt över gränsvärdena?
Vad har "dolt fel" med detta att göra ? Något som kan hittas vid en besiktning kan aldrig bli ett "dolt fel". Är ordalydelsen sådan att ni bara får häva/omförhandla om det vid besiktningen framkommer något dolt fel ? I så fall är klausulen ju per definition helt värdelös. Kanske t.o.m. mäklaren kan ligga lite risigt till om denne medverkat till en sådan skrivning.

Eller är inte "dolt fel" nämnt i klausulen ? Kan du återge exakt hur det står ?
 
Hemmakatten
Det bästa vore väl om ni gjorde en långtidsmätning nu under vinterhalvåret. OCH kommer överens med säljarna om att de helt eller delvis bekostar en eventuell radonsanering.

Ett hus med för hög radonhalt går nästan alltid att åtgärda med förhållandevis enkla medel, t.ex. ökad ventilation i rum, utsug/radonsug under plattan/grunden.

Jag tycker inte att ni skall vara så oroliga. Detta går att lösa.
 
Så här står det i avtalet:

Köparen har rätt att efter köpet låta besiktiga fastigheten vilket skall ske senast ÅÅÅÅ-MM-DD. Om det vid en sådan besiktning framkommer fel vars sammanlagda åtgärdskostnad uppgår till minst 42 400 kr, äger köparen rätt att begära köpets återgång alt. åtgärdar säljaren felet. De fel som framgår av tidigare protokoll skall inte tas med vid beräkning av ev. åtgärdskostnad. Köparen är medveten om att detta innebär att denne inte får åberopa ev. fel från den tidigare gjorda förhandsbesiktningen.
Parterna förbinder sig att acceptera besiktningsmannens åsikt om vad som utgör fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.