Hej, ännu en tråd om avståndsmätare.

Tänkte att jag skulle köpa en avståndsmätare, och jag känner att jag inte kommer att behöva en dyr proffsmodell. Har tittat lite på gröna Bosch, PLR 25 eller 50.

Makitan ser också fin ut, och säkert bättre, men jag undrar om den kan mäta från både framkant och bakkant som Boschen? Det är en funktion som jag tycker verkar bra.

Såg också att Jula hade en Meec+ som skulle kunna duga, men framkanten såg lite rundad ut, så jag undrar hur det fungerar när man mäter i framkant, någon som har en, eller har tittat närmare på en?

Kom gärna med andra tips och ideer. :)
 
Leica ska vara riktigt grymma med funktioner som även räknar ut kvm, volym m.m
Finns även modeller som inte är överdrivet dyra...
 
Har en PLR25 och är nöjd med den. Täcker mina enkla behov...
 
Tyresö
Det är väldigt vanligt på byggena att dom mängdar betong med en sån. Mest används blå Bosch eller Hilti. För en byggare är den en väldig fördel, men för en privatperson.....Hade jag verkligen behövt en sån till mina projekt, då hade jag ägt en redan.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "mäta i framkant och bakkant" - Du sätter den mot en yta och riktar laserstrålen mot föremålet som du vill mäta avståndet till och trycker på en knapp. Då har du måttet i displayen. Dosan räknar ut area och kubik efter måtten man matar in. Noggranheten är otroligt hög.

Jag skulle aldrig köpa något som heter "Meec+" - oavsett vad det är - man hör ju bara på namnet att det är skräp.
 
Tyresö skrev:
Det är väldigt vanligt på byggena att dom mängdar betong med en sån. Mest används blå Bosch eller Hilti. För en byggare är den en väldig fördel, men för en privatperson.....Hade jag verkligen behövt en sån till mina projekt, då hade jag ägt en redan.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "mäta i framkant och bakkant" - Du sätter den mot en yta och riktar laserstrålen mot föremålet som du vill mäta avståndet till och trycker på en knapp. Då har du måttet i displayen. Dosan räknar ut area och kubik efter måtten man matar in. Noggranheten är otroligt hög.

Jag skulle aldrig köpa något som heter "Meec+" - oavsett vad det är - man hör ju bara på namnet att det är skräp.

Jag jobbar på bygge så jag vet gott och väl hur en avståndsmätare fungerar, och tycker den är mycket användbar, speciellt när man som jag bygger ett hus på egen hand.

Bara som ett exempel, när du meter från golv till tak, hur gör du det enkelt utan att använda dej av en avståndsmätare?

Vad jag menar med fram och bakkant så förklarar jag väl den bäst med denna bild.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/modules/oragetblob.dll/5977.jpg?db=ocsr55_s041&item=advasta.r55.v$m$d$lobvalues&id=5977,61,208014&maxwidth=700&maxheight=440&filename=%C2%A0.jpg

Meec+ är ett märke de säljer på Jula, där "+" står för att det ska vara bättre och högre kvalitet än på vanliga Meec-verktyg. Då priset på den är betydligt lägre än Bosch så skulle de kunna vara ett alternativ, eftersom jag inte kommer behöva det allra bästa och kan ta att den kan visa en halv eller en mm fel på några meter.

Här har du länk till Meec-mätaren..
http://www.jula.se/avstandsmatare-laser-139152
 
Redigerat:
jissus va dyr den där mecken var

om du ska ligga runt tusenlappen måste en gfön bosch vara ett bättre aletrnativ.

Annars att gå upp några hundringar så fixar du en Leica D2.
 
Jag kollade på blåa bosch och liknande för några månader sedan men kände inte att dom var värda sitt pris.
Så jag köpte denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156354080
istället och den är väldigt bra.
Snabb, mycket bra precision och smidig att ha med.

Inget flashigt namn men det gör sitt jobb utmärkt.
 
Tyresö skrev:
Jag skulle aldrig köpa något som heter "Meec+" - oavsett vad det är - man hör ju bara på namnet att det är skräp.
d^_^b

Håller med till fullo!

Leica gör mkt fina maskiner med många bra funktioner som volym och vinkel - Kör själv med en Hilti 42'a och är supernöjd - Räckvidd till 200 meter om jag inte har fel. Sen att man får gissa vart punkten är på det avståndet är ju en annan fråga. :blushing:
 
Jag anser att Leicas sortiment är av bra kvalite när man jämför med dess pris. D2:an kostar dryga tusenlappen och jag skulle alla gånger ge de extra hundralapparna för att slippa ha en Meec i verktygslådan.

Tittade häromdagen på en Leica Disto D5 som imponerade stort på alla punkter utom priset. Runt 4000 kostar den. När jag blir stor ska jag ha en sån.

 
Köpte paketet Leica Disto D2 med Leica Lino på http://www.proffsmagasinet.se/laser...superpaket-korslaser-samt-avstandsmatare.html

Det var den testvinnande korslasern jag var ute efter, men paketet med avståndslasern tyckte jag var rimligt. 500 kr extra för avståndsmätaren gör att man flinar glatt, speciellt med tanke på att Classe vill ha 720 kr exkl. moms för Cocraft.

Den mäter framkant, bakkant + ett utvikbart plåtbleck för att komma in i hörn.

Kul att ställa in högtalaravstånd i hembion och för att kolla om Audyssey mätt rätt.

Det enda jag kan klaga på efter väldigt kort användande och det verkar gälla alla liknande produkter är att de är gjorda för tumtryckning på den breda framsidan och jag tycker man vinglar betänkligt när man skall gör en mätning. De skulle ha typ pekfingeravtryckare på sidan så skulle det bli mycket stadigare.

The Meec shall inherit the world, - En fasansfull tanke
 
Redigerat:
Jag har en Bosch DLE70 och gillar den inte alls !! Hade nog hellre haft den från Clas Ohlsson som länkades till tidigare.
Boschen har ingen belyst display, Mäta knappen är hård att trycka in vilket gör att man darrar till när man skall mäta och helt plötsligt har du mätt fel. Säljer min bosch snart och köper en Leica istället.
 
Jag har en Fluke 411D. Kan mäta från framkant/bakkant. Kan räkna ut yta och volym. Liten, enkel att använda samt verkar va ganska hållbar. Kostade en dryg tusenlapp + moms.

Kan rekommendera denna!
 
Monterat skrev:
Den mäter framkant, bakkant + ett utvikbart plåtbleck för att komma in i hörn.
Gör den verkligen det? Det stod inget om det på Proffsmagasinet. Inte heller i videon verkar dom ta upp något om det.

Hur är krysslasern i paketet du köpte?
Har tänkt införskaffa en sådan också, så då kanske man skulle kunna ta de i samma veva.
 
Atenza skrev:
Gör den verkligen det? Det stod inget om det på Proffsmagasinet. Inte heller i videon verkar dom ta upp något om det.
Åja, det syns på knappen som du finner till vänster på bilden. under "func" över "clear off".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.