Också kommer det ännu en fråga på ämnet soutterränghus. Soutterrängdelen putsas denna vecka och frågan är nu hur länge man ska vänta innan man kan måla på putsen?? Enligt murarna så går det att måla nästa direkt och enligt färgaffären (Beckers putsfärg) så ska man vänta upp till 3 mån men då hamnar man ju i December och det är ju lite svårt att måla då!

Enligt Beckers system så ska man lägga en putsgrundfärg innan man lägger på själva färgen. Någon som använt detta system??
 
Ja, man grundade min puts med ofärgad grundfärg innan putsen målades två gånger. Tänk på att täcka eventuella fönster och fönsterkarmar - om du har sådana i grunden -mycket väl innan grundfärgen läggs på. Små små droppar från den genomskinliga färgen är vedervärdig att få bort från glas och den enda lösning jag fann var att använda rakblad och inte ens det var lätt.
 
  • Gilla
strlng
  • Laddar…
Hur länge väntade ni från det att putsen var satt tills dess att ni lade på grundfärgen??
 
Det gick ett par månader.
 
Hej

Din fråga går inte att svara på direkt därför att det beror på vad det är för färg man tänker måla med. Tex kör man med en silokonhartsfärg (silikatfärg) så kan man måla nästan omgående men är det av andra typer så skall man nog gå på tillverkarens rekomendationer. Det viktigaste är att man målar med färg som är gjord för att måla puts med. Har sett exempel där man målat med vaniga fasadfärger där putsen släppt från underlaget efter bara något år.

Mvh Honken
 
Varför skall du köpa Beckers putsfärg???
Som "Honken_byggare" skriver så vet vi inte vilken av Beckers så kallade putsfärger L/P/S du tänker använda - de är plastfärger allihopa (även om de också har en som de kallar silikatfärg)
Att murarna säger att du kan måla direkt beror på att de tänker KC-färg - men om du väljer en silikatfärg av hög kvalitet behöver du vänta ca 4veckor nu på hösten - bruket måste hinna karbonatisera annars blir det flammigt - dvs. det bästa är att vänta med målning till våren.
Låt Beckers ta hand om trä fasader och överlåt putsen till Finja, maxit, målarkalk, Keim m.fl.
 
  • Gilla
LZ_90 och 1 till
  • Laddar…
30 dagar väntar man minst.Nu på mot hösten kan man lägga på kivisilgrund.Och till våren stryker man huset 2 ggr.Färgen heter Kivisil och tillverkas av Tikkurila och säljs av beckers butiker.Den färgen rekommenderas av många producenter inkl.Finja
 
  • Gilla
junglejim
  • Laddar…
Ja kan man inget om puts så rekommenderar man den >:(
Jag undrar också vilka andra fabrikanter, förutom Finja, som rekommenderar den?
Finja har ju dåligt med färg själva i sitt system, och man kan inte med att rekommendera maxit eller målarkalk…
 
  • Gilla
perssonfredrik
  • Laddar…
Eftersom jag själv har jobbat med dom färgerna under många års tid så ser man resultaten rätt så lätt.Tikkurilas kivisil släpper inte in någon fukt den släpper bara ut.Silikaten gör att man får problem med saltutfällningar och armeringsjärnen får stryk m.m
 
HUR skulle silikatfärgen kunna bidra till saltutfällningar och rostangrepp på armeringen???
Ett vattenavvisande färgskikt är ALDRIG helt tätt, och ju längre tiden går ju mer vatten släpper den in i de spirickor som uppstår i putsen - när fukten kommit in måste den omvandlas till vattenånga för att kunna komma ut igen...
 
det är där grundfärgen gör nytta.Dom fasader vi målade för 20 år sedan är lika fina idag....
 
  • Gilla
Space Ace
  • Laddar…
På frågan vilken färg som vi tänkt måla med från Beckers så är det silikatfärgen med tillhörande grund innan. I o m att vi inte kan så mycket om stenhus så skulle jag vilja veta vilken typ av färg ni rekommenderar om Beckers silikat inte duger. Grunden är "Finja lecblocksmurad". Tror att killarna som putsade kallade putsen för slätborstad puts med Maxit KC-bruk.

 
Beckers silikat är densamma som tikkurilas silikatfärg.Min rekommendation är att måla huset med tikkurilas kivisil system.Dom säljer den i din beckers butik.
 
K
Om de har putsat med ett KC från maxit så kan du väl lika bra måla med maxit silikatfärg också så har du ju riktiga grejer...?
 
S
Fråga, har läst lite om produkten. När man grundar så kan man blanda 1:9 eller 1:19, där 1:9 ger ytförstärkande egenskaper. Vilket rekommenderas till ny Finja mur och putsbruk B?

Det står att vid 1:19 så ska man behandla med "vått i vått"-metoden, dvs stryka på 2-3 gånger utan att det hinner torka. Gäller detta även vid 1:9 blandning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.