Hej.


Jag ska värma två hus och ett garage, vedpannan kommer att stå i garaget.

Börjar med mitt hus som är en timmerkåk byggt 1880, ej tilläggsisolerad, ca 100 m2, kommer enbart köra med radiatorer, ska hålla ca 20 grader, ca 15m kulvert.


Hus nr: 2 Är byggt på 40- talet och är tilläggsisolerad, ca 100 m2, finns bara radiatorer,ska hålla ca 20 grader, ca 60m kulvert.

Garaget är nybyggt ca 100m2, golvvärme, ska hålla ca 15 grader.

Hur stor vedpanna behöver man ha?
Accvolym?
Typ av kulvert o styrning

MVH/Pär
 
Hej

Volumen brukar vara 7-10 liter per kvm, om vi drar till med 10 liter blir det 3 m3 men det skulle räcka med 3 * 750 liters. Beror på hur eldsugen du är. Kör du på 3*750 och en vedolux 30 eller vedex 3300 så är det 3 full ilägg för att värma allt och det borde räcka med en eldning om dagen vintertid om det är bra isolerat. Dom pannorna ligger strax över 30kw och har vedinkast på 50 cm. Styrning så kan man köra med laddomat 21 men jag kan inget om kulvert så det kanske finns andra system till det.
 
det är 300m2 som ska varmhållas.

minst 6m3 tank och sen en rejäl panna till den..

Beroende på hus hus nummer 2 används så kanske du skulle behöva en slavtank i det huset som du satsladdar eftersom det är så långt..

Baxi SI50kW
Effecta Lambda 60kW
Fröling S3 45kW
är väl lämpliga pannor..
 
Redigerat:
Gasselle 70 kan läggas till i listan
 
Helt klart, nu har du 4 fina vedpannor som ligger ganska lika i pris,
Bara att välja :)
 
Redigerat:
Håller med, MYCKET vatten. Jag har 3600liter till 140kvm å håller på att luska på hur jag ska få in mer. Skulle vilja komma över 5 kubik till min lilla barre.
 
Tackar så mycket, känns som man skulle vilja ha 5- 6 m3 som accv, är det några nackdelar att ha för mycket accvolym? Spelar ingenroll om jag går ut en extragång och lägger in lite klabbar.

/Pär
 
Välkommen.

Så här ser jag på saken utan att ha tänkt igenom så noga.

Vill du ägna dig åt dygnseldning när det är kallt ute? (alltså elda vid ett tillfälle/ dygn)
Om ja:
Jag tror du behöver en panna med hög effekt. Ingen vanlig villapanna.
Jag tror du behöver stor tankvolym. Alltså, två inte små hus + garage. 75 m kulvert till höger och vänster. –20° ute.

Vad kan behövas till det? 10m3 tankvolym, kanske?

Två eller tre shuntar. En shunt till golvvärmen i garaget. En till ena huset och en till andra huset. Eventuellt kan båda husen ha samma shunt, men jag vet inte. Varje shunt behöver egen reglercentral. (tomrör för ev. el och givarkablar mellan hus och garage kan vara bra)
Jag tycker du ska ha tankar och shuntar i pannrummet. Inga slavtankar i husen tycker jag.
Renare systemlösning på det viset tycker jag.


Varmvattnet blir ju helt klart det jobbigaste att få till på ett bra sätt. Du kan ju bereda allt varmvatten i tankarna i garaget och köra vvc på timer till båda husen. Det kanske är det bästa i det här fallet?
Eventuellt så monterar du en elektrisk vvb på sluttampen i varje huskropp. Låt vvc vända i husen precis innan el-vvb. Då har varje hus hela tiden snabbt varmvatten utan att du behöver elda just för det. När du eldar och när du tappar vv så får elvvb vedvärmt varmvatten via vvc och då behöver inte elen i beredarna gå så mycket.

I såfall blir det 4 rörskulvert mellan garaget och husen. Färdigshuntad värme tur och retur och vv och vvc på timer.

Kanske blir det den enklaste och smartaste lösningen?

Ska du ha vv i garage och pannrum så behöver du en blandningsventil där och då kan du likaväl köra plaströrskulvert med färdigblandat vv till el-vvb i husen.
Ska du inte ha vv i garage och pannrum kan du köra kopparrörskulvert till husen med oblandat jättehett vv till el-vvb i husen. (Plaströrskulverten tål inte så höga temperaturer och kopparrörskulverten tål jättehöga temperaturer.)

//Robert.
 
ichgary skrev:
Finns väl ingen maxgräns alls.. kolla denhär gubben [länk]
Nehe eller hur!!! Hur många normalbegåvade människor finns det som sätter upp en acktank på 50 kubik i sin villa trädgård?
 
Vore ju perfekt med den där tanken. Elda som fan när man kan
 
Synd att inte logistiken kring flishanteringen verkar funka..Skulle kanske en flåspanna va nåt,Epa Eta va dom nu heter? Grannen hemma har en sån,liten kvarn bakom traktorn,står mer i verkstan än va den gör nytta...
 
ichgary skrev:
Finns väl ingen maxgräns alls.. kolla denhär gubben [länk]

Hehe, nu lungnar vi ner ossd^_^b
 
Största standard tanken är väl på 5kubik, bör väl räcka till för dygnseldning,om du inte har allt för stort VV behov.Har du nån budget du ska försöka hålla?
 
knekten skrev:
Största standard tanken är väl på 5kubik, bör väl räcka till för dygnseldning,om du inte har allt för stort VV behov.Har du nån budget du ska försöka hålla?
Jag håller på och kollar upp lite priser, om man ska 4- vägs kulv ca 75m totalt så sticker det iväg ganska fort i pris.

Man kanske ska skippa det här med en panna och använda två, eller vad tror ni är man ute och cyklar?

/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.