bjogul skrev:
"Bättre termer"?

Jag får förstås själv ta ansvar för vilka råd jag lyssnar på, men ditt inlägg handlade ju inte om skärmat/oskärmat - utan att skiljelinjen mellan svårinstallerad kvalité gick vid vilken av cat5e och cat6 man väljer. Dvs. ett helt felaktigt råd/tips, snarare än ett dåligt formulerat dito. :S
Jag syftade till att en CAT6 oftast är skärmad då den oftast används i industrin (och det finns ju även oskärmad som mats_o och Alfredo beskrev) och mig veterligen så skall den skärmen jordas korrekt i utrustningen (som även den skall vara jordad, vilket inte många billiga switchar är t.ex). Precis som mats_o skriver i denna tråden

mats_o skrev:
I ett vanligt hus ska man INTE dra skärmad cat5/cat6. Skärmat kablage ska jordas på rätt sätt för att fungera bra och man riskerar ändå jordstörningar.
CAT5e räcker gott och väl lång tid framöver. Tyvärr tåls det att repetera.

Du får tolka ovan precis hur f*n du vill och självklart ta ansvar för vilka råd du lyssnar på... :rolleyes:
 
gadu^ skrev:
Du får tolka ovan precis hur f*n du vill och självklart ta ansvar för vilka råd du lyssnar på... :rolleyes:
Det är inte det tillrättaläggande som du kommer med nu som är relevant, utan det som du skrev innan jag köpte kabeln. Och det var att:
Kör på Cat5E. Skall du köra med Cat6 så är det ganska jobbig jordning etc man måste förhålla sig till
Ovanstående tycker jag rätt entydigt pekar på att CAT5E är vad man ska köpa, och CAT6 ska undvikas.

Jag tar naturligtvis ansvar på så sätt att jag får skylla mig själv som inte kontrollerade dina uppgifter bättre. Lika rimligt tycker jag dock det är att konstatera att du kom med felaktig information, och du får väl själv fundera på om det är lämpligt att komma med felaktiga råd i frågor som du inte är insatt i. Alternativt att komma med iofs korrekta råd men där det mesta av den relevanta informationen för att förstå rådet är underförstådd och att rådet därför kommer leda läsaren/frågeställaren att dra felaktiga slutsatser...

Hur som helst har jag ju köpt kabeln nu, och står fast vid den då kapaciteten uppenbarligen ändå är tillräcklig.
 
Tycker att tonen i tråden börjar bli onödigt tråkig. I detta forum finns oerhört mycket kunskap och väldigt många som delar med sig av denna på ett kompetent och osjälviskt sätt. Det tycker jag vi alla ska uppskatta väldigt mycket. Sen kan det ofta finnas mer än en sanning, olika tolkningar, blandade erfarenheter och tyvärr ibland direkta felaktigheter. Detta får man nog leva med och kan man inte acceptera detta finns det dyra proffs att anlita. Tyvärr är dyra proffs inte alltid heller felfria och enligt min mening är kvaliten på de råd man får här ofta bättre än vad ett proffs kan ge.
 
Alfredo skrev:
Tycker att tonen i tråden börjar bli onödigt tråkig. I detta forum finns oerhört mycket kunskap och väldigt många som delar med sig av denna på ett kompetent och osjälviskt sätt. Det tycker jag vi alla ska uppskatta väldigt mycket. Sen kan det ofta finnas mer än en sanning, olika tolkningar, blandade erfarenheter och tyvärr ibland direkta felaktigheter. Detta får man nog leva med och kan man inte acceptera detta finns det dyra proffs att anlita. Tyvärr är dyra proffs inte alltid heller felfria och enligt min mening är kvaliten på de råd man får här ofta bättre än vad ett proffs kan ge.
Ja, jag uppskattar forumet och kunnandet här.

Men ifall någon ger en felaktig upplysning så uppskattar jag också om vederbörande erkänner detta. Det är förstås också klädsamt att i en sån situation be om ursäkt, men det är kanske inget krav. Däremot tycker jag det är provocerande att klämma ur sig;
Du får tolka ovan precis hur f*n du vill och självklart ta ansvar för vilka råd du lyssnar på...
Att ha lite hyfs tycker jag gäller även ifall rådet eller informationen lämnats helt ideellt.
 
bjogul skrev:
Att ha lite hyfs tycker jag gäller även ifall rådet eller informationen lämnats helt ideellt.
Ja självklart, och det tycker jag nästan alltid råder här. Det är en av anledningarna till att forumet funkar så bra och är så trevligt! Hur som helst tror jag, som redan nämnts, ett det i praktiken kommer att funka precis lika bra med Cat5 som Cat6. Lycka till med nätverksdragningen. Om du inte redan har sett den finns en bra tråd om nätverk här http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html
 
Om du läste texten en gång till så skrev jag inom parentes "om jag minns rätt". Beställer du en kabel på sådan osäkerhet får du tyvärr skylla dig själv, jag hade nog väntat på en second opinion. Dock har jag inte sett någon rekommendera annat heller. Du köpte rätt kabel, dvs Cat5e. Skulle du köpt en skärmad Cat6 hade du vart tvungen att förhålla dig till jordning.

Ber om ursäkt om tonen, ifall du kände dig träffad. Lycka till med dragningen.
 
gadu^ skrev:
Om du läste texten en gång till så skrev jag inom parentes "om jag minns rätt". Beställer du en kabel på sådan osäkerhet får du tyvärr skylla dig själv, jag hade nog väntat på en second opinion..
Jepp. Jag hade inte tid att vänta.

Dock har jag inte sett någon rekommendera annat heller. Du köpte rätt kabel, dvs Cat5e.
Jaså? I inlägget du själv länkade till så framgår;
Prisskillnaden mellan cat5E och cat6 är liten. För liten för att man ska vara dumsnål enligt mig, Cat7 är ingen riktig standard ännu och därmed tycker jag att den är onödigt dyr.
Dvs. redan 2006 gällde hellre Cat6 framför Cat5E. Att man är dumsnål som köper cat5e när prisskillnaden är liten förefaller för mig som att Cat6 är att föredra...
gadu^ skrev:
Skulle du köpt en skärmad Cat6 hade du vart tvungen att förhålla dig till jordning.
Nä, men att köpa skärmad cat6 var ju heller inte aktuellt. Det skulle ju med den info som kom fram och korrigerade ditt inlägg ha blivit den här rullen:
http://www.dustinhome.se/pd_5010059218.aspx

Ber om ursäkt om tonen, ifall du kände dig träffad.Lycka till med dragningen
OK, tack.
 
Prisskillnaden mellan cat5E och cat6 är liten. För liten för att man ska vara dumsnål enligt mig, Cat7 är ingen riktig standard ännu och därmed tycker jag att den är onödigt dyr.
Och jag håller som sagt inte med. Det finns inga tillämpningar i överskådlig framtid där CAT6 ger bättre presstanda för användaren än CAT5e.
 
Grattis, du spenderade 170spänn mindre pengar som du kan lägga på annat istället... ;)
 
Prisskillnaden mellan cat5E och cat6 är liten. För liten för att man ska vara dumsnål enligt mig
Tja, det beror på. Jag köper cat6 när jag kan, men skulle den råka vara slut i lager eller liknande så tar jag cat5e utan att blinka. Det är inte dumsnålt att köpa cat5e, men det är inte heller en stor kostnad att köpa cat6 när man kan.

Cat5e kommer att räcka inom överskådlig framtid, när vi behöver mer bandbredd än 10 Gb/s så är det fiber snarare än CAT6 som blir akutellt i min mening...
Jo, det sägs så, men samtidigt så har det pratats mycket om fiber även för lägre hastigheter, men i slutänden så har alltid koppar lyckats leverera bättre pris/prestanda. Visst, förr eller senare så kommer koppar inte längre att hänga med, men den har överraskat förr, och den kommer antagligen att överraska igen.

Som jämförelse, hur många gånger har inte kisel betraktats som att vara vid vägs ände, och man har pratat om andra tekniker som tex GaAs. Men, varje gång som kisel förutspåtts nå gränsen så har man skruvat tekniken ytterligare och kisel har hängt med en generation till, långt snabbare än vad någon ursprungligen trodde var möjligt.
 
Vi får träffas i den här tråden om tio år och kolla hur många villor som har utrustning som kör på CAT6 som inte skulle fungerat på CAT5e, jag tror inte det är speciellt många ;)
Men nu är vi nästan OT, tror TS har fått svar på sin fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.