gadu^ skrev:
Själva kontakterna ligger i en plastpåse under altanen.. får hoppas att det räcker då innan man får en JFB installerad... :)
Att lägga saker i en påse som man försöker få så tät som möjligt brukar vara bästa sättet att få problem med kondens. Har många gånger råkat ut för att folk har försökt skydda utrustning på det sättet med resultatet att man kan hälla ur vatten efteråt.
Jag säger inte att det inte är bra att skydda saker med påsar men då bör grejorna vara upphängda så påsen är helt öppen nedåt så den "bara" skyddar mot regn mm.
 
orparn skrev:
Att lägga saker i en påse som man försöker få så tät som möjligt brukar vara bästa sättet att få problem med kondens. Har många gånger råkat ut för att folk har försökt skydda utrustning på det sättet med resultatet att man kan hälla ur vatten efteråt.
Jag säger inte att det inte är bra att skydda saker med påsar men då bör grejorna vara upphängda så påsen är helt öppen nedåt så den "bara" skyddar mot regn mm.
hehe... där har jag tänkt till faktiskt! :cool:
Systemkassen är mer ett skydd mot droppande från altanen och bara knyten i handtagen av just den anledningen. Gott om ventilation... ;)
 
P
Tycker man ska kombinera dom två "tankarna". Sätt egen JFB på det "dyraste" OCH på det som oftast skapar problem. Gör kyl/frys till en egen JFB grupp men som PST sa ovan ha utomhuslampor och uttag på en egen JFB obs inte bara uttag.

Detta hände i förra huset. Vi var på semester och det var storm hemma och en utomhuslampa blåste ner och skapade kortslutning och gjorde så att kyl/frys stannade. Det tog någon dag innan grannen gick och kontrollen i huset och upptäckte eländet.

Så nu i dagens hus har vi 4st "JFB-grupper".
1. Kyl/frys.
2. Bilvärmaruttagen / "rena utomhus" grupper
3. VVP och andra "husapparater".
4. Andra uttag och lampor inomhus samt utomhuslampor som kan tändas innefrån, detta pga svårigheten att ha flera faser i samma knappsats inomhus i ytterväggeväggen.

Har ännu inte sett några problem med denna delning
 
Redigerat:
O
Men om man nu ska iväg i 2veckor till thailand så får man inte glömma att kylen/frysen kan gå sönder och all mat blir förstörd.... Råkade själv utför att frysen hade gått sönder under en semester, massa god mat försvann...
Tror faktiskt att det är större risk att kylen/frysen går sönder än att JFB löser ut....
 
Helt annan fråga i samma ämne, vilka märken av JFB rekommenderas? Vill inte att elektrikern springer iväg och inhandlar nåt på Jula/Biltema (om de nu är kass dvs)... Alltså, vilka märken bör jag förvänta mig att elektrikern kommer med?
 
Odjuret skrev:
Men om man nu ska iväg i 2veckor till thailand så får man inte glömma att kylen/frysen kan gå sönder och all mat blir förstörd.... Råkade själv utför att frysen hade gått sönder under en semester, massa god mat försvann...
Tror faktiskt att det är större risk att kylen/frysen går sönder än att JFB löser ut....
JAAAA JAAA
Jag skrev det redan i inlägg 10 och det är så sant så.

Protte
 
gadu^ skrev:
Helt annan fråga i samma ämne, vilka märken av JFB rekommenderas? Vill inte att elektrikern springer iväg och inhandlar nåt på Jula/Biltema (om de nu är kass dvs)... Alltså, vilka märken bör jag förvänta mig att elektrikern kommer med?
Använder du dej av dom stora märkerna så finns det automatisk återställnings som tillbehör, och då är mycket av alla dom tänkta problemen lösta:D
 
Bo.Siltberg skrev:
Just det, eller en som har inbyggt återställning REDtest Multi 9 från Merlin Gerin
Ser ut att kosta multum! :wow:
 
Men ett fascinerande funktionsschema :rolleyes:jfb.JPG
 
Finns den 4-polig också eller var det bara jag som inte såg var det stod??
 
ABB
Moeller
Hager
Är minst lika bra alt.
Ang pris tror jag ABB är billigast
 
Självåterställande JFB är en lite konstig idé tycker jag....Jordfel ok - Brytströmmen.. vänta, slå på igen !

Jaha, och antagligen är det jordfel fortfarande = inget vunnet, skulle det ligga en person med en gammal metallhöljad skruvmaskin på marken...ge han en liten stöt till och se om han reser på sig....:rolleyes:
 
Håller man fortfarande i efter att ha fått ström en gång får man skylla sig själv:)
 
PST skrev:
Självåterställande JFB är en lite konstig idé tycker jag....Jordfel ok - Brytströmmen.. vänta, slå på igen !

Jaha, och antagligen är det jordfel fortfarande = inget vunnet, skulle det ligga en person med en gammal metallhöljad skruvmaskin på marken...ge han en liten stöt till och se om han reser på sig....:rolleyes:
Det håller jag med om, även de självtestande inför onödig komplexitet som säkert under de magra förutsättningar de tillverkas gör att tillgänglighet och säkerhet blir lidande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.