På väg att beståälla en spånsug från DUAB, FM300. Den har som jag förstår två anlutingar på 100 mm. Min planhyvel ich GTS10 har bägge anslutning 64mm. Var ska jag ha för anslutningsstos? Hittar ingen på DUAB. Tips
 
petersk skrev:
På väg att beståälla en spånsug från DUAB, FM300. Den har som jag förstår två anlutingar på 100 mm. Min planhyvel ich GTS10 har bägge anslutning 64mm. Var ska jag ha för anslutningsstos? Hittar ingen på DUAB. Tips
Är inte säker på om detta löser ditt problem, då jag inte vet vilka storlekar som finns. När jag köpte min stos tyckte jag den kostade en förmögenhet och den fick dessutom beställas (den överförde från 100 till 125 mm). Har sedan uptäckt att det finns lite olika storlear till bättre priser vid spiskanalerna på byggvaruhusen, kan vara värt att kolla.

--- Mats ---
 
Det finns övergångar till ventilationsrör, är visserligen 63 mm men det passar nog.
Sedan finns det silvertape, 30-40 varv så har man ökat på en 64 till 100 mm.

Protte
 
Tyvärr kommer du tappa väldigt mycket av spånsugens kapacitet genom förminskningen.
 
Går det att sätta en större anslutning på hyveln då?

Protte
 
Jag har några m 125 mm spiro fram till spånsugen, axminster alu blastgates (125mm http://www.axminster.co.uk/axminster-aluminium-blastgates-prod376520/) som passar tillräckligt bra i spiron och 120 mm sugslang från swedendro, men ... slangens innerdiameter är för liten för att trä på axminsterspjället och dess ytterdiameter för stor för att gå i spjället. Dessutom är den rätt styv och allmänt ohanterlig. Jag har provat med vanlig ventilations skarvmuff 125 träs utanpå spiro och passar fint på axminsters spjäll, men slangen är för tjock för att gå i. Jag har provat med 125 nippel som egentligen ska in i röret, men slangens innerdiameter är för liten för att gå på. Så hur brukar man ansluta sugslang mot t.ex spiro/spiro med spjäll?
 
Kan du inte klippa till en liten remsa tunn plåt och popnita fast på insidan av röret i spjället? Trä sedan slangen utanpå, vid behov använd silvrig slangadapter.
 
Det låter ju inte omöjligt. Värt att prova. Silvrig slangadapter = vävtape? Var hittar man tunn plåt?
 
Precis, silvertejp brukar kunna agera slangadapter i många fall. Kan bli lite kletigt med tiden men ibland har nöden ingen lag :)

Plåt? Antingen kör du ner till närmsta plåtis (mekanisk verkstad eller för den delen plåtslagare) och tigger/köper en remsa plåt. De kan säkert klippa en lång remsa om 50-70mm bredd. Om du inte vill befatta dig med dem har exempelvis Bauhaus tunna galvade plåtbitar. De är inte billiga i förhållande till mängden men slutpriset blir ändå bara några tior.
 
Vet at tråden er lidt gammel, men jeg har lige köbt en FM300 spånsug, och har fundt et sted i england, hvor man kan få 15 meter transparant spånsugslang i 125 mm for 1700 kr. Prisen er inkl frakt och alt.
Det er 113 kr pr. meter, hvor duabhuset skal have 150 kr pr. meter for slang der icke er tranparant.

Nogle der vil dele en 15 meter slang med mig?

http://www.dustspares.co.uk/flexible-ducting-pu-125mm-x-15m.html

Jeg bor ved Hässleholm - Skåne.

Mvh
Peter
 
Det här med slang är inget lätt har jag fått erfara... Är i behov av 3-4m 125mm, 1m 63mm och 1m 40mm slang men ingen av dom firmorna jag har varit i kontakt med säljer i så korta längder, utan det är 10-15 meter som gäller.
 
Även Theofils?
 
Hydroscand har alla typer av slang. Titta tex på sid 93 i pdf-en som heter Industrislangar här.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.