Hejsan!
Jag har smått påbörjat mitt bastubygge i huset.
Bastun kommer att bli liten, lagom för två personer och ett äldre Harvia M60 el-aggregat.
Innermåtten kommer ungefär att vara: (LxBxH) 1,76 X 1,35 X 2,4.

Det lilla bekymret är hur jag ska dra ventilationen. Har läst att man bör ha inluft och frånluft till samma rum.

Planritningen som det ser ut idag.


Planritningen som jag tänkt att det ska bli.


Någon som har lite tips och något som man bör tänka på så skriv gärna! :D
 
Tyresö
Jag utgår ifrån att du ska sätta aggregatet bredvid dörren, så då är ju inluften inga problem. Inluft = under bastuaggregat.

Utluften ska då sitta uppe vid takhöjd på motsatta vägg - alltså så långt ifrån inluftshålet som möjligt

Om du bygger bastun så att det blir minst 10 cm mellan rummets innertak och bastuns yttertak - då drar du en kanal där emellan från bakkant tak på bastun och rakt ut igenom väggen till badrummet.
Sen monterar du en luftventil på insida tak i bastun. Hur kanalen är utformad har ingen betydelse - det viktigaste är att arean inv. är minst 100 cm2
 
Tack för inlägget!
Ja, jag har själv haft den tanken men det finns en sak som ställer till det lite.
Det är ledningarna till toaletten på övervåningen som är "infällda" i taket i det nedre badrummet.
Taket vill jag heller inte sänka mer än till 2,30m i bastun.
Hur tokigt blir det om jag tar inluften från under dörren och utluften ut mot pannrummet?
 


Såhär ser det ut. Där blir ingången till bastun istället.
På bilden syns även det "infällda" i taket.
 
Tyresö
Nej, det blir inte bra om du tar in och utluft till/från olika rum - då fungerar inte luftflödet på rätt sätt. Då får du göra på samma sätt, fast inne i bastun - en kanal som går längs, där vägg och tak möts - från bakkant bastu, ut till badrum

Du kan bygga kanalen med bastupanel, och kanalen måste inte vara kvadratisk - den kan vara rektangulär eller rund, vilken form som helst och även bara 5 cm platt - det enda viktiga.....100cm2 inv öppning.

Inluft under dörren ska du också ha + dom här enskilda in/utluft.
 
Ok, ja jag ska försöka få till någon slags ventilation. Är det enda sättet att få det bra eller finns det något alternativ som kan fungera men kanske inte fullt lika bra?
 
Mitt tips till bastubyggare är att inte sätta lavarna för glest. Vi män har nämligen en anordning mellan benen som kan åka ner mellan lavarna och fastna. :) (Sann historia som fått bastutillverkare att ändra mått på cc mellan lavarna)
 
Hahaha! Ska tänka på det när jag monterar lavarna då. Inte för tätt! :-D
Tack för tipset!
 
Nu tänkte jag komma med en uppdatering! Det börjar närma sig jul och jag har bestämt mig för att bada bastu på julafton. :)
Jag har kommit såpass långt att jag lagt in en våtrumsmatta. Så nu ska jag börja häfta fast bastufolien. Efter det ska jag spika upp läkt och när det är gjort så ska bastupanelen upp.
Känns som att jag kommer att fixa detta innan julafton! Vad tror ni?
Kommer att lägga upp lite bilder strax...
 
Tyresö
Ska du sitta i en färdig bastu på julafton så får du lägga på ett ordentligt kol. Skulle vara kul om du hinner bli klar - julbastubadet är ju den enda riktigt trevliga traditionen - givetvis med en julöl.
 
Har ju semester nu så det borde inte vara några problem. Morbror elektriker kommer på onsdag och kopplar in elen :)
 
Tyresö
Nu blev jag riktigt sugen på julbastubadet....
 
Tyresö skrev:
julbastubadet är ju den enda riktigt trevliga traditionen - givetvis med en julöl.
Spenderade själv en dag hos en bekant med spikpistolen för att säkra NYÅRSbastubadet - Som, även det, är en underbar tradition! d^_^b

Att vi avnjuter fyrverkerierna från badtunnan är ju inte fel det heller! ;)
 



 
Tyresö skrev:
Nu blev jag riktigt sugen på julbastubadet....
Jajjemän! Den första tar man på morgonen. Den andra på kvällen :) Så har det alltid varit i vår familj :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.