jzz, hang in there bro'!

Två grundfrågor först:
- Vet du hur tryckimpregnerat virke luktar?
- Vet du hur cuprinolbehandlat virke luktar?

Det förstnämnda kan du om inte annat ta reda på i ett byggvaruhus. Lukta på det tryckta virket och se om du känner igen lukten. Tryckt virke och cuprinolbehandlat virke som under en längre period blir utsatt för fukt, avger sedan en elak lukt. Den är duktig på att sätta sig i kläder. Jag har själv exakt samma problem som dig. Direkt när man stiger in i huset känner jag en elak lukt och kläder mm har tagit stryk rejält.

Jag har samma problem som dig med att omgivningen som kommer hit säger oftast att det luktar ingenting, men jag har haft ett par som har sagt direkt att "här luktar det mögel". Grejjen är att det är inte mögel det luktar egentligen... Det luktar sött/kemiskt och det är mina cuprinolbehandlade syllar som jävlas.

Botemedlet för mig är att täta golven ännu mer med fogmassa mm och dra på max på avfuktaren i krypgrunden och försöka skapa så mkt undertryck som möjligt. Dessutom är min isolering i krypgrunden luktsmittad, så jag kommer även byta den. Utöver det har jag köpt en ozonlampa och gasar på rätt friskt med ozon, både inomhus och i krypgrunden.

Anticimex var här för 2 år sedan åt den förre ägaren och missade helt och hållet en fukt- och mögelskada i köket som jag dessutom hittat och rivit ut. Mitt tips är att du går ner i krypgrunden och tar prover från blindbotten+isoleringen och lägger i plastpåsar som du även sveper in i folie. Dessa tar du fram och luktar i på någon neutral miljö - i bilen eller på jobbet eller hemma hos någon annan. Ta även prover från syllarna dina, dvs ta bort blindbotten + isolering så du blottar en syll och sedan kan du ta en hålborr och borra/slå loss träbitar. Ta gärna från olika platser i huset och ta gärna kring "utsatta" områden, typ under badrum/toalett och under kök.
 
Ps, egentligen gör det inget om det luktar illa i krypgrunden (om det är där lukten befinner sig) så länge du bara klarar kläder, textiler o annat. Ta gärna luktprover med textiler också - tvätta dem i 90 grader utan sköljmedel. Du kan tvätta dem i lite ättika som "förtvätt" så du verkligen dövar alla gamla lukter i dem. Häng ut handdukarna + en icakasse intill i några rum i huset och märk upp kassarna. Låt dem hänga där några dagar, kanske en vecka, sedan stoppar du ner handduken i respektive kasse, knyter ihop och tar med dig till neutral plats.

Det kommer hjälpa dig att känna om det luktar mer i textilerna i något rum och kan också ge en hint om var du kan ha mer problem.
 
Shadowdude. Tack för tipsen! Det är skönt att man inte är ensam även fast jag inte ens önskar min värsta fiende det jag upplever nu. Jag tror att det i grund och botten handlar om att jag inte vill bo i en miljö som är skadligt för mitt barn och det faktum att det kan bli en ekonomisk knipa om det är allt för jävligt. Husen i Sthlm är inte direkt billiga. Inte heller vill man ju sälja skiten till någon annan stackare...

Hur fasiken luktar cuprinolat virke? Kan man ta reda på det? Köpa lite cuprinol, blaska på en bräda och låta skiten bli fuktigt?

Det värsta är att det blivit värre. I Maj när vi flyttade in kände jag absolut ingen doft. Upplever du det som så att det blir värre när det börjar bli kallt? Om så, någon aning om vad det kan bero på?
 
Om du vill kan jag faktiskt ta ett av mina luktprover och posta till dig. Jag har borrat loss bitar av syllarna, kan slänga ner en bit i ett kuvert på måndag. Det luktar inte mkt, men det luktar speciellt.. och om man tänker sig att det avges i gasform/luktform och klättrar upp i väggar mm, så kan det absolut bli en "slående lukt" i huset.

Kruxet är att näsan vänjer sig efter 5-30 sekunder. För min del går det äckligt fort. Jag kliver in i farstun, möter lukten, tar av mig skorna och när jag kommer in i hallen känner jag inget längre. Går jag tre steg tillbaka in i farstun känner jag inget. Nada. Inte förrän jag gått ut och varit borta från huset ett tag så möter jag lukten igen. Det som däremot luktar är just textiler som legat i huset.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Ingen aning om vad det beror på att du känner lukten mer nu. Kan bara gissa lite:

- har du tagit bort väggar, golv eller tak och blottlagt något som kan vara tryckt virke eller cuprinolbehandlat? Jag slet upp golvet i 2 rum och då blev lukten lite värre. Dessutom mögelbehandlade jag det med boracol och då blev det 10 reser värre, dvs när jag fuktade trät så utlöste det ännu mer lukt

- har du ändrat på något som kan skapa annat lufttryck i huset? T.ex. börjat elda med ved? Braskamin eller så? Det skapar ju ett drag i huset och kan teoretiskt iaf dra in luft och därmed också lukt från krypgrund
 
  • Gilla
razr
  • Laddar…
PS. Är det inte MÖGEL så kan du koppla av lite, mögel är väl det som man helst av allt kanske inte vill att ens barn ska sniffa in.. så ditt barns hälsa kanske inte det är någon fara med om det nu inte är mögel, däremot kan det ju kosta en slant att fixa skiten... för min egen del är det det som oroar mig mest, men jag gör ett försök att byta ut material och det i kombination med riktigt undertryck kanske räcker för att få väck lukten och därmed 100% trivsel i kåken. DS.
 
Frågade precis min sambos lillebror som just kom hit vad han kände för doft. "Nudellukt". Ja, jag lagade nudlar. Jag blir knäpp. Varför är det bara jag som känner doften?

Hur fasiken luktar egentligen mögel. Kan det inte te sig i olika former?
 
Jag har börjat eldat lite också men det är ett separat rör för tilluft till den. Kanske inte spelar nå roll? Däremot så är det en snöhög precis vid utblåset för avfuktaren. Har det någon betydelse?
 
jzz skrev:
Jag har börjat eldat lite också men det är ett separat rör för tilluft till den. Kanske inte spelar nå roll? Däremot så är det en snöhög precis vid utblåset för avfuktaren. Har det någon betydelse?
Så sjukt svårt att säga, jag har ännu inte fått 100% pejl på mitt eget hus efter 2 månader här och alla lukter... den första elaka lukten jag hittade var en bidé som fanns i badrummet (en äldre herre som fick det äldreomsorgsanpassat här för 2 år sedan av kommunen och fick en bidé installerad). Problemet här var att de slarvat med silikonet under bidén, så ett par milimeter saknades.. och då rann det in vatten/hudavlagringar/duschtvål/whatever in under bidén då man duschade. Det var ca 2-3 cm under själva bidén som detta kunde samlas och djävelberg vilken lukt det blev i duschrummet. Så det var en sjukt liten yta som odlade en bakteriegrodd deluxe och spred en rejäl elakt lukt. Jag hittade det tack vare en expert som jag anlitade, han lyfte på en av "plastplupparna" till bidén och ramlade baklänges då han luktade i skruvhålet... 2 dagar senare var både bidén och lukten borta.

Så snö vid utblås till luftavfuktare, javisst, varför inte!
Separat rör som tilluft till kamin borde teoretiskt inte göra så att kaminen drar luft från resten av huset, men i praktiken är det omöjligt o svara på... prova att inte elda alls under en veckas tid och vädra ut huset rejält 2 dygn, sedan se vad du känner efter 3-4 dygn? Mycket av det här handlar enligt mig iaf om att prova sig fram. Testa en sak, se vad som händer, testa en annan osv... och kör textilprover säger jag bara, det ger dig en jäkligt bra skjuts mot källan till problemet!!
 
Visste du om alla dessa fel när du köpte huset? Fan, det känns ju som man kan åka på rejäla nitlotter när det gäller hus. Ibland börjar jag misstänka att det är min skalle som sätter sprätt och producerar inbillande odörer.

Vad var det för expert du anlita? Fuktexpert, mögelexpert eller expertexpert? Vad sade han om doften i farstun?

Jag ska ta ditt tips och köra textiltricket. Vad blev resultatet för dig? Luktade det lika mycket om alla prover?
Om det visar sig att alla plagg luktar lika illa så kan man väl dra slutsatsen att det kommer från krypis och då är det ända alternativet att elda ner skiten? :)
 
jzz skrev:
Visste du om alla dessa fel när du köpte huset? Fan, det känns ju som man kan åka på rejäla nitlotter när det gäller hus. Ibland börjar jag misstänka att det är min skalle som sätter sprätt och producerar inbillande odörer.

Vad var det för expert du anlita? Fuktexpert, mögelexpert eller expertexpert? Vad sade han om doften i farstun?

Jag ska ta ditt tips och köra textiltricket. Vad blev resultatet för dig? Luktade det lika mycket om alla prover?
Om det visar sig att alla plagg luktar lika illa så kan man väl dra slutsatsen att det kommer från krypis och då är det ända alternativet att elda ner skiten? :)
På visningarna kände jag ingen lukt, då hade de vädrat ut så duktigt så, men däremot på besiktningen var det sämre vädrat och då kände både jag och besiktningsmannen det. Jag köpte dock huset ändå för jag har gett mig fan på att vinna över lukten.

Jag fick tips av besiktningsmannen på en annan besiktningsman i trakten som har jobbat mkt med fukt- och luktproblem. Han var som en mögelhund hela han, gick runt och sniffade i allt. I farstun trodde han att det varit en hund som pissat en gång i tiden och så har det runnit ner under laminatgolvet och satt sig i plastmattan och limmet under.

För min del luktade alla textiler lika mkt, vilket sa mig att jag har en utbredd lukt. Det luktar alltså i hela huset, även om jag inte hinner känna något mer än 3-4 sekunder. Nu hittade jag ju en stor mögelhärd i köket som jag kastade ut, så jag ska köra nya textilprover om en vecka igen.
 
Det är inte en död fågel i skorstenen? Det hade vi på jobbet, och det stämmer ganska bra på din beskrivning.
 
Hej
Kanske lukt av impregnerade syllar? :S
 
jzz skrev:
God dag,

Lukten känns som sagt kemisk, nästan lite läderaktigt men samtidigt söt.
Jag känner igen din beskrivning från mitt första hus (byggt 1956) och i vårt fall var det en slags brunaktig svamp som fanns bakom kaklet i badrummet som fö var orginal sedan byggåret. Det sötaktiga drog nästan åt pepparkaksdoft och när vi rev badrummet i samband med renoveringen fick vi en chock. Tom killen från saneringsfirman var förvånad. Det satt härdar med svampar som hade utlöpare i allehanda former och BLÄÄÄÄ. JAg hade ju förträngt det här. :x Jag trodde aldrig jag skulle kunna äta pepparkakor igen men tiden läker faktiskt alla sår. :wow:
 
Hej igen.

Nu har det gått ett tag och jag börjar ge upp. Jag lider nått så otroligt över det här och jag vet i fan vad jag ska ta mig till. Är det besiktningsmän som utreder enbart lukt? eller finns det speciella experter inom detta område?

Hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.