Jag har utöver krypgrunden en liten källare på ca 15 m2. Inga stora problem med fukt och har kondensavfuktare på sommaren. Tyvärr så har tidigare ägare målat med plastfärg vilket gör att man kan peta ner putsen på några vägga med fingrarna. anledningen är naturligtvis att det finns lite väl mycket fukt i väggarna. Jag har sandjord och ingen dränering (tror inte det behövs) och funderar på att gräva ner en bit och isolera med isodrän eller liknande.

Idag är det en rabatt som vattnas så det är inte så konstigt att det är för fuktigt. Om jag gräver ner till golvnivå och placerar isodränskivor borde jag väl få bättre fuktvärden? Lite varmare väggar och mindre fukt mot väggen?

Tänker jag rätt eller finns några risker med detta arbete?
 
Tyresö
Jo, du tänker helt rätt - det är ju så man gör. Men den där plastfärgen är inte bra...undrar om det inte är bättre om fukten kommer in i källaren, för då kan man ventilera bort den. Som det är nu, så hamnar all fukt inne i väggarna, vilket leder till att väggen får väldigt mycket sämre isoleringseffekt.
Men börja åtminstone med platon eller isodränskivor, så har du gjort enligt läroboken för att få bättre källarklimat. När du ändå har grävt runt källaren - lägg ner några dräneringsrör - oavsett om det behövs eller ej. den lilla 1000-lappen dom rören kostar, är väl investerade pengar - men det vet du inte förrän dom ligger där. Var åtminstone inte dumsnål på några dräneringsrör.
 
Jag skall ta bort all plastfärg och lösputs och snygga till detta såsmåningom.

Visst kan jag lägga ner dräneringsrör men var skall jag dra dessa? de borde ju slutta lite ut mot en stor stenkista eller annat. Några dagvattenrör eller liknande finns inte här ute på landet. rören på ca 1,6 meters djup och sluttande rör några meter ut till en stenkista måste ju innebära att jag skall gräva en jättestor grop på minst 2-2,5 meter djup?

Om jag gräver ner till nivå med källargolvet och lite till och lägger isodrän hela vägen kommer väl väggen att bli relativt torr eftersom vattnet rinner lägre ner. Men längst ner kanske det blir så mycket vatten att detta istället skapar ett problem?
 
Jag skulle nog ha tillämpat den berömda MAP-metoden här, "minsta-arbete-vid-problemlösning"

Jag hade grävt ned dräneringsrör (25 spänn/metern), makadam och filterduk. I dränrörets högsta och lägsta ände hade jag dragit ett 110 markrör upp till mark med propp. Sedan är det bara att lyfta på proppen i lägsta änden och kolla framöver. Skulle det ställa sig vatten därnere vid snösmältningen eller nästa års höstregn är det bara att gräva upp just där, slänga ned en dräneringsbrunn med dränkpump på platsen eller dra till kista. Annars duger det som det är.
 
Ladulås. att det duger som det är i övrigt betyder att jag åtminståne inte ökar några risker genom att montera isodränskivorna? Jag tror inte att jag kommer att ha vatten stående någon längre tid eftersom jag har sandjord men jag vet inte säkert.
 
sandjord eller ej det e ju grundvattnet som e problem,,det kan stå högt i sandjord med
 
Isodrän eller liknande skivor gör även nytta så att du inte värmer upp marken lika mycket, det gör att du får mindre fukt som trycker på. Den absoluta fukthalten är lägre då temperaturen är lägre.
Ser inget negativt med att sätta dränskivor, jag ska ha det mot mina garageväggar när jag kommit så långt, har även lagt ner dränering för sakens skull. Bor i sandjord även jag, det kom en rejäl störtskur när jag hade grävt för garaget och det var inte ens en liten pöl kvar en minut efter regnet. :)
 
Jag tror inte jag har några problem med grundvattnet. I källargolvet har man någon gång borrat/huggit ut ett litet hål (kanske istället för golvbrunn) och det stiger aldrig upp något vatten i detta hål. Tvärtom har jag tänkt sätta dit en slang från min kondensavfuktare vilket bör fungera eftersom jag har provat att hålla ut lite vatten och det försvinner snabbt ner i hålet/grunden.

Det fins en risk att jag inte lyckas sätta isodränskivor så djupt att de når ner till källargolvet. Mängder mer el-telekablar och vattenrör, avloppsrör och även köldbärarrör till värmepumpen gör att grävning blir vansklig. jag har ändå en förhoppning att isodränskivor på kansake halva djupet är bättre än inget. jag vill inte att det urartar sig till ett jätteprojekt men vill naturligtvis inte riskera att försämra något heller. Enligt besktningsmannen för några år sedan rekommenderades att ta bort växter/jord och fylla på med lite singel/mackadam.
 
Tyresö
Att ha isodränskivor på halva väggen är ungefär som att du går till frisören och bara blir klippt på ena sidan av huvudet - Visst, det bevisar att du åtminstone har engagerat dej, men inte mer.

Om du nu överhuvudtaget ska lägga ner tid, pengar och energi - då är det väl lika bra att göra det ordentligt.
Halvdant jobb blir inte bättre än ett halvdant resultat
 
Tyresö. menar du att jag lika bra kan strunta i det hela? Som jag ser det har jag följande val.
1. Strunta i allt och låta grunden vara kall och småfuktig men ändå ok. Tar jag bort plastfärgen på källarväggarna så är det ingen katastof. det är bara ca 15 kvadratmeter vägg där färgen plus lösputs skall ner. Tråkigt men nödvändigt oavsett vad jag väljer åtgärd.
2. isodrän på delar av djupet samt bort med jord och växter. Förhoppningsvis lite varmare grund och lite mindre fukt. Kostnad endast några tusenlappar samtidigt som jag får en snygg singelläggning på huset. dock vet jag inte om jag riskerar att försämra något.
3. Gräva till under källarnivå och sätta isodrän hela vägen och eventullt även dräneringsrör när jag ändå lyckats gräva så djup. det blir ett jobb för en arkeolog och grävmaskin är inte att tänka på. Kostnad ca 10 000 kr? (no big deal) + massor av timmars arbete och risk för att man förstör några av rören/slangarna.
 
Tyresö
Tyvärr så gör du bäst i att antingen göra alt. 1 eller alt. 3.
Alternativ 2 fyller ingen funktion - visst det är "billigt" kortsiktigt, men när man dränerar och isolerar ett hus eller källare, så gör man det för att allt strul ska vara borta i minst 30 - 40 år.

Alternativ 2 är ungefär som att lösa problemet, men ändå ha samma problem kvar. Sen tror jag inte att du ska vara så säker på att du har löst halva problemet, bara för att du tänkt gräva och isolera ner till halva väggen. Det kan ju faktiskt också bli så att du kanske då fortfarande har 2/3 problem kvar - hur värderar du alternativ 2 då?
 
Tyresö. Du har säkert rätt i princip men, egentligen skulle jag vara nöjd om jag "löste 1/3 av problemet" Jag vill bara inte att jag ställer till ökande problem. Hade jag haft en mångmiljonvilla med verkliga problem så hade det varit självklart att lägga pengarna och arbetet på den bästa lösningen.

Jag kan ju kanske omformulera frågan lite. Jag har rekomenderats av besiktningsman att ta bort växterna närmast väggen och lägga dit singel/mackadam överst. Om jag nu gör det så kan jag på en dag gräva ner en rad (60-80 cm djup) isodränskivor. Jag skall ju ändå gräva bort 20-40 cm av jorden så halva jobbet är ju gjort. Den övre delen av väggen kommer väl att bli lite torrare och varmare? Är inte det bättre än att hela väggen är kall/fuktig? eller kan det bli så att vattnet dräneras genom isodränen och skapar mer vatten/fukt under skivorna? marken verkar vara mycket bra dränerande så det känns inte sannolikt att vatten skulle bli stående.
 
Tyresö
Jo, det där med fina rosrabatter runt huset är inte helt bra - för huset alltså. Din idé att gräva bort rabatterna och ersätta med singel är en riktigt bra idé - lägg en markduk under singelbädden. Singelbädden i sej isolerar ingenting, men däremot så gör singelbädden att källarväggen inte blir lika fuktig - och mindre fukt i en källarvägg gör att väggisoleringen får högre effekt.

Men idén att lägga pengar på isodränskivor, om du bara ska lägga skivorna på halva väggen, tror jag är att kasta pengarna i sjön, då är det i så fall mer förnuftigt att gräva ur och enbart lägga dit markduk och singel.
 
skulle börja med alt 1. Ny puts, måla med lämplig färg ( om det nödvändigtvis måste vara målat?), fortsätta avfukta vid behov. Hjälper inte det så är dränering nästa steg.
gaia
 
Vilken temperatur ska du hålla i källaren? Var på väggen finns fuktskadorna?

Har svårt att tro att en besiktningsman menar att man ska gräva ur en bit och lägga singel längs väggen utan att ha dräneringsrör under. Strider mot alla rekommendationer. Hade det varit en platta på mark funkar det men inte med en källare. Det är ju som att gräva ett dike närmast väggen där sjunkvatten kan samlas. Ja, det minskar vattentrycket mot väggen på den höjd där singlet/skivorna befinner sig på men på bekostnad av risken att problemet bara flyttas längre ned på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.