nilsson6804 skrev:
Ja kan rekommender er alla att bygga ett älvsbyhus för det är ett bra hus . Mycket bättre en smålandvilla för dom är mycket dyrare och då ingår inte grunden i huset . Och tro inte på kalla fakta dom är inte ett granskand program . För älvsbyhus har hjälpt kunderna det vill inte kalla fakta visa upp . Och det är bara älvsbyhus som du får ett pris och närmast hus tillverkare är ca 500000 kronor dyrare för dom har inte bättre standard
Haha, jämför inte äpplen och päron. SMV är lite dyrare än Älvsbyhus och har också bättre standard. Ekgolv och annat fint. SMV smiskar Älvsbyhusr*v alla dagar i veckan.
 
nilsson6804, får känslan om att du jobbar på ä-hus....haha, kalla fakta, tv 4 , dagstidningar m.m ...nä men det stämmer nog som du säger...NOT!
älvsbyhus storhetstid går mot sitt slut. Håller med ovan talare att SMV är ett mycket bättre val.
 
nilsson6804 skrev:
Ja kan rekommender er alla att bygga ett älvsbyhus för det är ett bra hus . Mycket bättre en smålandvilla för dom är mycket dyrare och då ingår inte grunden i huset . Och tro inte på kalla fakta dom är inte ett granskand program . För älvsbyhus har hjälpt kunderna det vill inte kalla fakta visa upp . Och det är bara älvsbyhus som du får ett pris och närmast hus tillverkare är ca 500000 kronor dyrare för dom har inte bättre standard
Har du själv byggt Älvsbyhus, eller varför rekommenderar du dem? Vi vill gärna att du underbygger dina påståenden med fakta.
 
Den här tråden är stendöd. Eller vill ni verkligen att det ska snurra ett varv till med exakt samma tjafsande som tidigare? Ä-hus har haft stora problem och jobbar för närvarande otroligt mycket med kundnöjdhet, i form av undersökningar, uppföljningar och verkar ta frågan på största allvar.

Låt det gå något år och se sedan om det verkligen blivit bättre. DÅ är det läge att starta en ny diskussion.

Så illa underbyggda inlägg som det av nilsson6804 ovan borde inte tillåtas då det helt saknar relevant fakta utan mest består av en massa nonsens.

Lås tråden, det här kommer aldrig leda någonvart!

mvh / Magnus
 
Redigerat:
Återigen kommer en ny användare och går emot trådar med sitt första inlägg. Hur dumma tror folk att vi är?
 
nilsson6804 skrev:
Ja kan rekommender er alla att bygga ett älvsbyhus för det är ett bra hus . Mycket bättre en smålandvilla för dom är mycket dyrare och då ingår inte grunden i huset . Och tro inte på kalla fakta dom är inte ett granskand program . För älvsbyhus har hjälpt kunderna det vill inte kalla fakta visa upp . Och det är bara älvsbyhus som du får ett pris och närmast hus tillverkare är ca 500000 kronor dyrare för dom har inte bättre standard
Skönt förstainlägg;)
Välkommen till bygga hus.
 
Ska man skratta eller gråta ... troligen varken eller. Dina påståenden är totalt verklighetsfrämmande. Att påstå att ett hus som är 500 000 kronor dyrare skulle ha samma låga standard som ett älvsbyhus är ren lögn. Jag har varit på flera husvisningar hos ÄH och varje gång slås jag av hur billigt och snikigt allting verkar vara. Trots lågt pris känns det som man får väldigt lite för pengarna.


nilsson6804 skrev:
Ja kan rekommender er alla att bygga ett älvsbyhus för det är ett bra hus . Mycket bättre en smålandvilla för dom är mycket dyrare och då ingår inte grunden i huset . Och tro inte på kalla fakta dom är inte ett granskand program . För älvsbyhus har hjälpt kunderna det vill inte kalla fakta visa upp . Och det är bara älvsbyhus som du får ett pris och närmast hus tillverkare är ca 500000 kronor dyrare för dom har inte bättre standard
 
Nilsson. Skriv gärna om hur din erfarenhet och dina kunskaper om Älvsbyhus kommer sig. Har du själv byggt ett osv?
 
Min vän har byggt med Älvsbyhus. Är mycket nöjd. Men jag tror inte att det bygget går att jämföra med std bygge. Han fick det bygglaget han krävde och det var ett krav att en viss säljare skulle taga hand om försäljningen. Därmed gick ALLT MYCKET BRA TILL.100% nöjd.

Vanlig folk tar vem som helst. Även Ä-hus KA. Vansinne! Och ofta slutar det illa.
Hade jag byggt Ä-hus skulle jag göra likadant.
Det är mycket som hänger på bygglaget!
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tänkte i trådens tidigare liv skriva ett inlägg om min syn på ÄH, men då den (lyckligtvis?) dog ut så brydde jag mig inte. Men nu kan jag ju passa på ... :)

Svar på trådstartsfrågan.
Vågar jag bygga med ÄH, svar ja .. troligen.

För mig skulle frågan vara bättre ställd om den löd "Vågar du bygga med något husföretag".
Och jag skulle nog känna mig ungefär lika tveksam och osäker oavsett hustillverkare.

Jag känner att jag helt och hållet kan bortse från TV4s Kalla fakta. Dom är ungefär lika objektivt granskande som den Nordkoreanska televisionen. q(;^;)p
Det är endast sensationsTV.

Skulle jag bygga ett prefab-hus oavsett leverantör skulle jag främst vara orolig för:
1. Kvaliten på bygglaget
2. Vädret vid resning och de åtgärder som vidtas då.
3. Problem att få fixat de sista småfelen från slutbesiktning.

1 och 2 ser jag ingen större skillnad i risk mellan olika tillverkare, generellt. Skulle jag börja närma mig ett avslut skulle jag verkligen försöka undersöka deras "statistik" över detta, hur mycket de lyckats/misslyckats.
3. Tror jag nog att t.ex. ÄH och SMV ligger bättre till, då dom har en större färdigställandegrad redan från fabrik.

Att ÄH är billiga beror till liten del på enklare standard, men till väldigt stor del på en hög automatiseringsgrad i produktionen.
Jag pratade nyligen med en kompis och råkade få reda på att han jobbade på ÄH för typ 10-15 år sedan.
Redan då var det högt automatiserat.
T.ex. när en väggsektion byggdes, kom färdigkapade längder av allt material och detta sattes ihop i en jigg, som höll varenda regel exakt på plats.
Dom stod två personer, en på varje sida om den liggande väggen.
Panelen las snabbt på, och hölls på plats med jiggar, en person på varje sida.
Sen rullade dom över en hjulförsedd vagn, som löpte på en bana längs väggen, med typ 8 spikpistoler på, rullade fram den till där första spikraden skulle slås, sen ett tryck på en knapp, och så lät det som en kulspruta så var alla spikar i, rulla fram till nästa.

T.ex. isoleringen kom i långa skivor = hela vägghöjden, inget skarvande och joxande.

Alltså byggtiden blir väl i runda slängar hälften eller 1/3-del eller nåt sånt mot andra husfabrikanter. Här sparar man in en lönesumma motsvarande en halv miljon per hus.

Vidare har jag varit in i några någorlunda nybyggda ÄH, jag har nog tyckt det rent visuellt sett rätt OK ut. Inte så jag skulle haft några problem att bo där.
Ingen ÄH-ägare jag pratat med har låtit missnöjd heller. Iofs så hyllar man ofta de val man själv gjort litegrann, helt omedvetet.
 
Den automatiseringsgraden tror jag är standard på husfabriker. Var på studibesök på LB hus 1973. De byggde redan då väggar genom att de slängde upp en hög med reglar på en stor plåtskiva. Armar fälldes upp ur skivan som tog tag i varje regel och pressade den på plats. Sedan gick en kille ett varv runt med en spikpistol. I nästa moment kom spånskivor ned från taket och även dessa spikades.
 
Neeeej, inte denna tråd igen...konstruktiv som en snöhög.

Jag är ndjd ÄH-hus kund, dom har levererat precis det jag ville...snacket om standard är ju irrelevant, det vet man ju om när man köper huset. Vill man lägga 100 loppor på ett rum man ska skita i ska man välja annat hus eller välja att göra det själv i sitt ähus =)
 
Oppe.

Ett fint "skit" rum med bubbel "bide" kostar snarare 200 000.

Och Ä-hus eller annat spelar ingen roll. Får man klantar som bygglag, blir även Götenehus värre än trasig toa!
 
Kamilenski!

Bubbel bide är humor...

Helt rätt gällande bygglaget, om nu nån mot förmodan skall bygga älvsbyhus kan jag rekommendera bröderna Segerlund som bygglag. Fy satan så duktiga gubbar
 
Nyhet i DN att ÄH inte får ha byggjobbare på högre än 2m.

Slarv med papper och intyg hade lett till detta. Bara larvigt tyckte ÄH.
Firman går från klarhet till klarhet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.