Jag vill skaffa en excenterslip. Dels pga vanligt prylbögeri, dels eftersom jag saknar något mellan skaken och bandslipen. Det jag vet att jag vill ha är
effektiv dammupptagning, gärna både med och utan dammsugare. Men vad ska jag mer titta efter? Enhands, tvåhands? 125 mm? Watt? Variabel hastighet? Gärna förslag på prisvärda maskiner.

P.S. Såg en enhands AEG på rea idag som såg bra ut, (dammsugaranslutning och 300 watt) men vill man ha enhands? D.S.
 
Kan iallafall inte rekommendera black and deckers (den som kostar runt 1000 kr, kommer inte ihåg modellerna) vi förbrukade tre st, en av gamla och två av nya på en och samma slipning (ett rum). Den första gick startknappen sönder på och de andra två av deras senaste modell var dels klumpigare men dessutom så brände kolfiltrerna så fort den fick lite motstånd. Alla reklamerades såklart och sista tog vi pengarna tillbaka istället. Ska bli intressant om någon annan hittat någon som är bra :)
 
Enlgt det här forumet finns det bara två maskiner man kan köpa.
1) Festool Rotex
2) Om man är lite snål Bosch gex 150 turbo.
:D:D
 
Har själv en Bosch GEX 125 som jag tycker fungerar helt klanderfritt. Ännu bättre sen jag köpte en övergång så jag kan plugga in den i Festooldammsugaren. Bra avverkning och sånär dammfritt man kan komma utan att köpa en slip från Festool (antar jag). Hade med största säkerhet trillat dit på en Festool dito idag enbart pga. prylbögeri.
 
Om du vill ha tag på 15cm excenter glöm inte undersöka Makita BO6030 och BO6040. Kan med fördel köpas i tex UK för att få ner priset om man så vill.

/Mattias
 
GEX 150 Turbo får igång prylbögen i mig, men 2650:- med moms på LawsonHis är kanske lite saftigt för en hemmafixare. Lyckas den äta upp dammet även i turbo-läget?

1600:- för GEX 150 AC eller 870:- för 125:an verkar mer överkomligt, men då tillkommer tillsatsen för att få fast den i dammsugaren.

AEG:n låg på 770:- och då går den att koppla in direkt. Å andra sidan är det lite grisen i säcken.

Makita har jag klämt på, men jag blir tveksam när jag ser det lilla damm-utsuget. Kan det verkligen funka?
 
Redigerat:
KungAnka, angående dammutsuget på Makita så förstår jag inte riktigt vad det skulle vara för problem?
På BO6040 fungerar det helt utmärkt med tillkopplad damsugare.
 
Vi var flera stycken här på forumet som köpte AEG-exentrar när Clas Olsson sålde ut deras blå sortiment för ett (par?) år sen. Det finns några trådar från då att gräva fram om du orkar. Jag är i alla fall nöjd med min och det vill jag minnas att de flesta verkade vara. Nåt Turbo/Rotexläge finns det förvisso inte men är det värt 2000:- för dig?
 
Eftersom du redan har en bandslip, och inte vill spendera en förmögenhet så rekommenderar jag att du köper en "vanlig" excenterslipmaskin utan "turbo"/"rotexläge". Gröna bosch excenterslipar (jag har använt ens ca 15 år gammal maskin som jag tror hette ungefär PEX 250AE) är generellt sett mycket slipmaskin för pengarna. Allt är sämre än min festool excenterslip, men så kostar den också mycket mer. Makita i UK brukar vara prisvärt. Ett annat alternativ kan vara att köpa en begagnad proffslipmaskin.
 
Gillar min Makita BO 6030. Har inte kört Festool, men tycker att den samlar upp damm bra, även om man bara kör med påsen. 150mm alla gånger. Köpte min i UK, 1500:- med frakt i våras.
 
Daniel_N skrev:
Eftersom du redan har en bandslip, och inte vill spendera en förmögenhet så rekommenderar jag att du köper en "vanlig" excenterslipmaskin utan "turbo"/"rotexläge". Gröna bosch excenterslipar (jag har använt ens ca 15 år gammal maskin som jag tror hette ungefär PEX 250AE) är generellt sett mycket slipmaskin för pengarna. Allt är sämre än min festool excenterslip, men så kostar den också mycket mer. Makita i UK brukar vara prisvärt. Ett annat alternativ kan vara att köpa en begagnad proffslipmaskin.
+1 på den gamla gröna Bosch excenterslipen. Det var en sådan jag bytte till en Rotex. Rotexen är i en annan division, men gröna Boschen var (och kanske fortfarande är) mycket slip för pengarna.

--- Mats ---
 
Kanske lite OT, men om jag köper t.ex en Rotex från UK, går det att bara köpa en svensk festool-kabel och byta till här hemma? Eller är även uttaget mellan maskin och kabel annorlunda?!
 
Det är bara att byta, eller klippa stickproppen och sätta på en "svensk".
 
skillnaden mellan en grön Bosch och en blå är stor inte bara kvalitet utan även hur maskinen skakar och dessutom i avverkningen. minst 50% med samma slippapper (åtminstone om man använder bra papper)
Har ingen erfarenhet av AEG men skulle satsa på GEX 150 Turbo eller en Rotex alternativt gå ner ända till "vanlig" GEX 125
/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.