Skotta upp snö runt grunden, det isolerar och stoppar golvdrag.
 
Tyresö
När ni har fått golven och taket isolerat, då kommer ni att märka en enorm skillnad på värmen i huset. Som det låter nu, så verkar huset ha ungefär samma isoleringsvärde som en byggpressenning.
 
ungefär, men HUR kan då energideklarationen visa en uppvärmning på 14500 kWh, enbart direktverkande el? Skulle gärna skotta upp snö runt grunden om det fanns någon att skotta upp.

Suck, jag tycker ju inte att det här är något man utelämnar för köparna, uppenbarligen måste de ju haft precis lika golvkallt och så som vi har...
 
Tyresö
Självklart har dom haft lika kallt - skillnaden är ju att dom inte har bott i huset när det är kallt.
 
De flyttade i januari i år - enligt deras utsago. Och deklarationen är över hela 09. Alltså SKA de ha bott här och samtidigt haft uppvärmningen på 14500. No no, never. Enligt energideklarationen har liknande hus dubbelt så hög uppvärmning som detta. Nya hus har högre uppvärmning än detta. Och detta är uppenbarligen inte ett superisolerat hus...
 
Kan det va så att huvudsäkringarna sitter innan elmätaren?
Det kan påverka energiåtgången ;)
 
Bex0 skrev:
De flyttade i januari i år - enligt deras utsago. Och deklarationen är över hela 09. Alltså SKA de ha bott här och samtidigt haft uppvärmningen på 14500. No no, never. Enligt energideklarationen har liknande hus dubbelt så hög uppvärmning som detta. Nya hus har högre uppvärmning än detta. Och detta är uppenbarligen inte ett superisolerat hus...

Nä, t.o.m. dina arbetskamrater visste ju att huset var svinkallt. Att säljarna försökt "försköna" energideklarationen är väl därför inte en speciellt långsökt tanke.

Frågan är om det går att dra detta vidare på något sätt? Förmodligen kan det blir svårt? Men det kanske någon juridikexpert på forumet kan ge en fingervisning om?

Personligen hade jag nog bara gått ut i skogen och avreagerat mig genom att skrika fula saker :D. Sedan hade jag ringt och beställt isolering.

Att man på något sätt blir blåst (eller rättare sagt: undanhållen fakta) när man köper hus hör nog till vanligheterna? Oftast brukar det dock inte vara så allvarliga saker. I ditt fall är det egentligen inte heller så allvarligt eftersom isoleringen inte behöver bli så dyr i sammanhanget. Men visst är det surt!

Se det så här: Du kanske ändå hade tänkt tilläggsisolera framöver?
 
Tyresö
eviljava skrev:
Se det så här: Du kanske ändå hade tänkt tilläggsisolera framöver?

Troligtvis! Och ska man då räkna på den lilla merkostnad på isoleringsmaterial, som går åt - då rör det sej om några 1000-lappar - under 10.000 kr - som betalar sej på ett par år. Isoleringen i sej är inte så vansinnigt dyrt, det är arbetskostnaden som fördyrar - och om dom då ändå isolerar, så gör det inte så stor skillnad på materialpriset om man isolerar tjockt eller tunnt. Alltså, så är det faktiskt ingen katastrof - mer än att huset är svinkallt just nu.
 
Enligt hantverkaren tar det 2 veckor per rum att bryta upp och isolera om, eftersom trossbotten osv antagligen är slut så gör de om allt det också. Sen nya golv och isoleringsmaterial, och i köket ryker hela köket för det är platsbyggt med spik så snickaren försökte få bort det utan att förstöra det men det går inte.
Så det blir väldigt mycket pengar att slänga ut som vi inte tänkte göra...
Men men, det kanske bara är att bita i det sura äpplet, vad vet jag. Vill aldrig mer köpa hus i alla fall, så jag får dras med detta ;)
 
Tyresö
Du får se det som en investering. När jobbet är klart, då bör ju husets värde ha stigit. Visst, det är ju ingen trevlig sits ni sitter i just nu - men om 10 år, då kommer ni att skratta åt eländet Det är därför ni ska ta så många foton ni kan, på renoveringsjobbet - speciellt på dom uppbrutna golven.

Det kommer vara väldigt underhållande för er att se på dom bilderna om 10 år - även om situationen inte är så trevlig nu.

Så det är bara att plocka fram kameran....
 
Varför måste de riva köket? Går väl å komma åt golvet genom att såga upp hål inne i skåpen å dra ur gammal isolering å i med ny. Alla golvplankor runt köksskåp osv. kan väl rivas upp ändå.
 
Bex0 skrev:
Enligt hantverkaren tar det 2 veckor per rum att bryta upp och isolera om
Hmm... Det låter mycket?

Jag bröt upp ett av sovrumsgolven och bytte isolering och undergolv (p.g.a. fuktskada). Det tog bara en helg (för en ensam person som inte är snickare).

Visserligen var rummet bara på 10 m2. Men det jag vill säga är att två veckor per rum låter i saftigaste laget. Speciellt eftersom det är en yrkesman som skall göra detta.

Men det kanske finns omständigheter som gör att det tar så lång tid?
 
Tydligen vill de ha bort köket eftersom de ska byta trossbotten och rikta, ev. byta bjälklaget också. Jag vet inte om 2 veckor är mycket eller lite men det var vad snickaren sa och jag är helt grön inom det så jag har ingen aning. rummen är ca 25m2 var. Vi gör halva nedervåningen nu, resten någon gång när vi får råd. Vi har egentligen inte de här pengarna heller med golv och nytt kök och allt vad det innebär men vad gör man? Tur man har snälla föräldrar och en snäll bank.

Hoppas verkligen jag kommer skratta åt det här om några år, för just nu kan jag inte ens sova på nätterna som jag grubblar!
 
Vad säger dom som gjort energideklarationen??
Dom borde ha reagerat....
 
Enk Projektet skrev:
Vad säger dom som gjort energideklarationen??
Dom borde ha reagerat....
Man skall nog inte förvänta sig så mycket av en energideklaration vad gäller kvalitét.
Jag har sett ett flertal och de verkar alla gå ut på att samla lite nödvändiga uppgifter på en förtryckt blankett och sedan i slutet föreslår man en LLVP som förbättringsåtgärd.

I mitt hus har vi ett vattenburet system kopplat till en fjärrvärmeanläggning och vi blev rekommenderade att installera en LLVP i huset!?!

Att optimera värmesystemet, byta termostater och ventiler, byta tätningslister i fönster och dörrar, tilläggsisolera vinden, + andra uppenbara saker som är mycket billigare och effektivare nämndes ö.h.t. inte.

Energideklarationen skrattade jag bara åt när jag fick se den. Det enda som är rätt i den är husets byggnadsår samt boytan. q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.