Byggde ångbastu i våras och kan meddela att det var lättare än väntat och billigare också. Så om det är någon som behöver tips och råd så är det bara att hojta till.

Jesper
 
  • Gilla
Gilette
  • Laddar…
Var det något färdigt paket eller byggde du helt från grunden så att säga?
 
Det var från grunden, byggde om ett befintligt badrum + rev lite hall och walk-in-closet som blev en del av det nya badrummet. Så nu är det ett badrum på 14kvm med bubbelbad, ångbastu, dubbelhandfat och stor dusch. Så himla nöjd.

Eftersom jag är lite teknikfreak, så finns det även tv med mediaspelare och ett bose surroundsystem... ;)

Jesper
 
Härligt! Vad blev ditt materialval i bastun för tak/väggar/golv/lavar? Hur har du löst tätskiktet? Vilket aggregat har du installerat? Vilken typ (om någon) av belysning har du i bastun?

Bilder är alltid uppskattade på detta forum :)
 
Det blev stora plattor på väggarna och på bänkarna (50x50), sedan blev det 30x60 i taket. Tätskiktet är LIP´s folie i hela utrymmet (enda lösningen som är godkänd från leverantör). Aggregatet är tylös ånggenerator, minsta modellen. I taket blev det spottar som är inkapslade för att klara ångan. Skickar med en bild, man ser manöverpanelen på utsidan.

Ånggeneratorn är inbyggd i väggen mellan badrum och bastu.
Picture 009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gilette och 1 till
  • Laddar…
Tack för bilden, man blir sugen att bada ångbastu. Vad har du använt för material till bänkstommar? Kommer ångan ut via en dysa på ett eller flera ställen? Intressant det där med folien, ska läsa lite om hur monteringen går till. Är dörren en sån som är helt tät?
 
Dörren är inte tät, det är en springa på ca 5cm i underkant, det räcker för ventilation. Bänkarna är uppbyggda med våtrumskivor, på ytan är det betongskivor och cellplast i mitten.
 
  • Gilla
PierreDus
  • Laddar…
Tyresö
Riktigt snyggt bygge! Vi har ju ett combiaggregat till vår bastu och även om vi mest badar traditionell bastu, så är det riktigt skönt att välja ångbastu emellanåt.

Har du monterat in någon ljudanläggning i ångbastun?
 
Heheh, nej i bastun vågade jag inte sätta in högtalare. Tror inte att det skulle bli så jättebra med tanke på att det ekar en del i bastun.
 
Tyresö
Är ånggeneratorn direktkopplad eller är den med en vattentank?
 
Det är den som heter Tylö Steam VB, och den är kopplad direkt på vattnet. Om det var det du menade, men sen sitter den förmodligen en vattentank i generatorn också.
 
Rebelzero skrev:
Heheh, nej i bastun vågade jag inte sätta in högtalare. Tror inte att det skulle bli så jättebra med tanke på att det ekar en del i bastun.
Det kan jag också intyga. I en helkaklad ångbastu ekar det nå fruktansvärt, men det är rätt okej ifall man pratar med låg röst. I badhuset där jag bor finns en ångbastu och där har man gjort innertaket med formen av en pyramid ungefär fast väldigt låg lutning. Brukar sitta där och fundera ifall det är p.g.a ekot eller för att det inte ska droppa så mycket....
 
Ja då får kanske jag också vara nöjd, men min är en HAFA helt i glas. Jag tycker att ångan är mer påtaglig, än värmen i en vanlig bastu, och så sticker det fruktansvärt i mina ögon, efter 10-15 minuter därinne. Jag tycker också där borde vara en termostat, så att aggregatet inte gick på högtryck hela tiden, visst det går att stänga och sätta på igen. Aggregatet väsnas också en hel del, men funktionen är där inget fel på, det blir varm efter någon minut och man svettas regält.
 
Har läst Rebelzeros inlägg om ångbastu, när du bastat klart och det är alldeles blött i bastun. Hur lång tid tar det innan bastun torkat igen och var tar fukten vägen?
Har precis installerat en ångbastu men undrar om vi gjort något fel, då den aldrig tycks bli torr igen. Det var även någon som skrev något om att täta fönstret extra, vårt fönster verkar läcka i underkanten. Är det någon som vet vad man kan göra åt det?
 
Tänkte fråga följande:

1. Har du gjort det själv?

2. på stället där vi funderar på att bygga bastu finns det ett ventilationshål i väggen till utsidan, är det bra om man bygger ångbastu?

3. Fungerar det med en träbastu? Vi funderar på att köpa en byggsats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.