C
Tyresö skrev:
Till att börja med kan du vara med och kriga på den här tråden:

www.byggahus.se/forum/ovriga.../157675-dubbat-vs-odubbat.html

En spade och bogserlina ska man alltid ha liggande i bilen. Till våra bilar har vi Nokia Hakkapelitta DUBBADE DÄCK - och om du byter till DUBBADE DÄCK, så kommer dina problem vara lösta.
Här i skåne är det sällan blankis, utan oftast slask och modd. Vad menar du att jag ska ha dubben till då? Fräsa sönder asfalten med, så att Svevia får mer att göra på sommarhalvåret?

Jag ska dock medge att jag överväger att montera dubbade vinterdäck nästa säsong, eftersom det trots allt nån enstaka dag på året faktiskt är riktigt halt med blankpolerade vägar osv, och jag behöver ta mig till jobbet även då.
 
Tyresö
"Cheetah 1"

Det var mest menat som en pik till det "kriget" som pågår på den tråden - för det är ju faktiskt så att nästan 85% av hela vintern, har man ingen nytta av dubbarna - men när man väl är inne i dom andra 15% av vintern - då är man väldigt tacksam att man har dubbar.
 
Jag körde Saab v4 förra vintern, och den var fenomenal i snön.
Hög markfrigång, smala nya dubbdäck och slätt underrede.
Jag kom fram bättre i djupsnö än mina föräldrars 4x4 suv.
 
De få gånger jag får problem på vintern är när det ligger 10-15 cm snömodd på vägen. Då hjälper inga dubb.
Hade hyrbil på jobbet idag - VW Tiguan 4Motion. Jävlar vad det bettar med fyrhjulsdrift! :) Dock törstig för att vara så relativt liten, pga 4WD.
 
I Bohuslän är det inga 15%. Jag MÅSTE som oftast inte köra bil så jag kan ju välja att låta bli, men de senaste 4 vintrarna har det varit 1 (en) gång jag önskade jag hade dubbdäck. (Dock kunde jag fortfarande köra 60-70 på den underkylda E6:an.) Jag har alltså behov av dubbdäck ca. 0,2% av vintern. Resten av vintern kör jag säkert, bekvämt och tyst på mina friktionsdäck.
 
Det är lite lurigt med fyrhjulsdrift, drivet och stabiliteten blir betydligt bättre än vad man är van vid vilket lockar en att dra på.

Bromsverkan och väggrepp är dock som på vanliga bilar (eller betydligt sämre, i mitt fall), och man hamnar lätt i farliga situationer om man inte tänker sig för.
 
Håller med! Särskilt som vissa däck verkar vara gjorda enbart för bra fäste vid gas, inte vid broms. Hände flera gånger idag i stan att man bromsade på snömodd och biljäkeln saktade inte ens in! Det bara smattrade i ABS-en och sedan gled bilen fram i samma hastighet (10-15 km/h) i en EVIGHET. Att sedan köra vidare gick hör bra som helst, till och med bra acc. Var kanske skräpdäck? Nåt dubbat Pirelli.
 
Kami, den permanenta lösningen på dina problem stavas fyrhjulsdrift. Innan du gör den investeringen ska du dock ha klart för dig att det inte går att byta tillbaka till en enhjulsdriven bil igen.

Volvo, Audi, VW, Saab använder idag allihopa system från Haldex. Dom döper sina system lite olika men mycket är väldigt lika även om lite saker som skiljer. Man har också valt att ge systemen lite olika funktion och karaktäristik men som sagt, grundkomponenterna är väldigt lika.

Med dessa moderna drivsystem får du bara problem när drivhjulet hänger i luften, dvs när du har så mycket snö under bilen att den blir hängande i luften. Lösningen på det är en bil med högre markfrigång. När det inte räcker behöver du en bil med diffspärrar, men det är inte direkt vanligt. Vissa modeller av Touareg är en av få jag kan komma på.
 
Tyresö
Min VW Transporter har också elektronisk diffspärr, som jag valde som extratillbehör när jag beställde bilen. Men du har helt rätt om Haldexsystemet - det är helt överlägset.

Det blir ingen diffspärr på nästa bil - helt meningslöst att ha pga Haldexsystemet.
 
kamilenski skrev:
Jan-Å
perfekt. Du är rätt man att fråga. Volvo eller VW i 4wd?
Nu har ju redan MathiasS redan svarat men för å inte va oartig gör jag det också. ;) Men visst det är samma Haldexkoppling på bägge, jag kan inte riktigt jämföra eftersom jag hade en V70 2,5T bensinare med manuell låda å Passaten jag har nu är diesel med automat. Fast bilarna är väldigt lika att åka i och att köra så jag tror inte det spelar nån roll, samma prisläge med tror jag. Fast gillar man automat som jag är VW:s 6-stegade med DSG en trevlig bekantskap d^_^b Men båda bilarna tar dej dit Du ska och Du kommer inte att hamna i sammalika läge som med S80:n.
Nu skrev inte MathiasS nåt om Jeepen men jag vet att han suktar efter en sån han mä :D:D

Jag är förresten uppvuxen i glesbygd med Amazon/140or lr Jänkebilar så jag kör bil lika bra som rundvikarn :p men fick ett sjukt ställ på V70 en gång innan jag fullt ut lärde mej AWD:ns gränser :O precis som mycke_nu skriver får man inte alltid riktigt känslan av hur halt det faktiskt är.
 
Fyrhjulsdrift är svårt när det släpper på alla fyra .
Krävs sjukt många timmar på is för att nöta in tekniken .

Har man bara manuell låda och 250+ hästar på driven så
är det ingen konst att köra skitfort med 4-hjulsställ
genom kurvorna men en effektsvag bil går gärna i
tangentens riktning då det till slut släpper....

Det går dessutom ganska fort innan det släpper .

Tacka vet jag en Chevelle med bigblock och manuell låda ,
det är en vinterbil för karlar som kan häva en sladd !!!.
 
rundvikarn skrev:
Tacka vet jag en Chevelle med bigblock och manuell låda ,
det är en vinterbil för karlar som kan häva en sladd !!!.
Mmm en 69-70 e snygg:cool: å inge tjafs som låsningsfritt å antisladd, bara å gasa å styra emot:p Fast kanske inte nåt för kamilenski just nu ;)
 
Tyresö
Jan-Å skrev:
Mmm en 69-70 e snygg:cool: å inge tjafs som låsningsfritt å antisladd, bara å gasa å styra emot:p Fast kanske inte nåt för kamilenski just nu ;)

Hahaha jo, så han lite senare i vinter får en orsak att starta en ännu mer underhållande tråd när han har smält ner en refugstolpe med bakskärmen i ett fullt uppställ...

Förlåt, kamilenski...kunde inte låta bli.
 
rundvikarn skrev:
Fyrhjulsdrift är svårt när det släpper på alla fyra .
Krävs sjukt många timmar på is för att nöta in tekniken .
Det håller jag med om. Det tog en vintersäsong innan jag vande mig vid att inte släppa på gasen i kurvorna när man tyckte det gick lite för fort. I moderna bilar (modernare än vad jag har förvisso) så får man ju dock hjälp med att reda ut dessa situationer.

Den uppenbara nackdelen med att det verkligen slutar i skogen när det går åt skogen tycker jag dock uppvägs flerfaldigt av en fantastisk stabilitet och framkomlighet i alla andra lägen. Och, köra över sin förmåga kan man ju göra i alla bilar.
 
De senaste 40 åren har jag varit Chevy trogen, det har varit hela raden av high performens kurar, mest big block, men i fjol handlade jag på mig en Dodge Durango, som jag är helnöjd med. HEMI på 350 hp och 1 liter milen, vid samlad körning. Men som vanligt, trots min ålder, skall det ändras på allt, här har den fått nya däck och fäljar 22X10". Bilen är en Limited = all options
IMG_0985.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.