Status
Inte öppen för fler kommentarer.
förvanad skrev:
Ovan avtal är finska avtalet -vilket jag inte vet något om hur det fungerar i Finland :)
Det är inget skarpt försäkringsavtal utan hur avtalen generellt ser ut i Finland och det är nog inga större skillnader hur det fungerar i de olika nordiska länderna.

Är vi överens om att bevisbördan ligger hos försäkringsgivaren?
 
F
Om det är så i Finland vet jag inte å bryr mig inte heller........
Däremot är det intressant statistik med i den rapporten ;)
 
Redigerat:
förvanad skrev:
En sak ska du ha fullständigt klart för Dig.
Det är INTE jag som skrivit de lagar jag hänvisat till där det står om vem som får göra elinstallationer å inte.....
Jag fäljer bara lagens krav....
Jag har gjort min tentamen å gjort de år som krävs. Å det jag läste inte innefattade de hårklyverier som ni diskuterar, utan mer att hitta i paragrafer hur man löser ett problem som kan uppstå vid installation.
Det är ju det här som är problemet. Det är ju *ingen* här som *någonsin* sagt att det skulle vara lagligt idag. Och ändå håller du på, i inlägg efter inlägg, månad efter månad. Vi måste ju då dra slutsatsen att du antingen inte *vill* förstå, eller inte *kan* förstå. Jag lutar som sagt åt det senare. Även ett troll hade ju gett upp för länge sedan. Och är det så. Dvs att du inte *kan* förstå ens en så här enkel sak, så ökar det inte direkt förtroendet för att du skall förstå annat. Exv. elektrikeryrket. (Jag har fö omskolat obehöriga installationselektriker som inte kunde redogöra för Ohms lag, ens kvalitativt, så jag har en ganska låg lägstanivå för mitt elektrikerförtroende.)


förvanad skrev:
Det innebär bekymmer om Du får koppla själv på egen fastighet -tror jag. Då näste ägare inte vet hur det är draget om Du bara drar, å drar du efter Boken å gör allt rätt måste man ju gå nån kurs för att lära sig. Sen att få 'handlaget' då vi pratar om hantverk, det är inte bara karva med kniven å tror det är ok. Om du jobbat förut är du fullt medveten om vilka små marginaler vi talar om.
Jo, det är i stort sett "bara att karva med kniven och tro att det är OK", det är inte hjärnkirurgi i pratar om. Hantverket är inte oöverstigligt svårt om man bara är kritisk till sitt eget arbete och har gott om tid. Och det har en hemmapulare. Jag har dessutom hittat åtminstone tre direkta felaktigheter som kunnat bli farliga i mitt hus, felaktigheter som inhyrd elektriker stått för. (Jag har sett kvittona.)

Dessutom så är det här redan tillåtet i flera andra länder. Dessutom så var det inte nödvändigtvis så att vi vill släppa det helt fritt. Man kan mycket väl tänka sig ett system med en elektriker som godkänner arbetet. Alltså samma system som ju av någon anledning är helt OK som yrkesmässig hantering. Man kan även tänka sig andra lösningar. Inte heller det här är särskilt svårt (ens att räkna på).
 
Varför kan du "förvanad" inte åtminstone någon gång överge denna maniska besatthet vid försäkrings och elskadefrågor. Växla om med att ibland ge synpunkter eller svar på någon fråga här i forumet, du har säkert kunskaper och färdigheter som kan ge bidrag där istället.
Du måste förstå att din inställning i denna fråga inte är i alla stycken korrekt eller relevant, jag vill dock inte ge exempel på detta utan tycker bara att trådar ständigt förstörs när du ger dig in på detta ämne.

Dock ska du ha en eloge för att dina inlägg ofta får min läsförståelse, och ev andra intellektuella förmågor att direkt haverera.:)
 
F
Lars:
Vad är det jag inte förstår? Vad är det som jag missar?
Förklara för den som inget fattar då....
Vad i frågan är det som jag hela tiden missuppfattar?
 
förvanad skrev:
Lars:
Vad är det jag inte förstår? Vad är det som jag missar?
Förklara för den som inget fattar då....
Vad i frågan är det som jag hela tiden missuppfattar?
Att du sedan lång tid klargjort för oss att hempuleri är olagligt och att försäkringsbolaget kan vägra betala ut ersättning eller minska den vid skada pga hempuleri ifall de kan bevisa att man själv pulat med elen.
 
F
GK100:
Jag är inte besatt av elskade frågor, utan att folk installerar å tror det går bra -oavsett om det i sin tur startar en brand....
Jag önskar att folk inte gör saker de inte förstår vilka konsekvenser som det kan leda dem i.
Jag ser å läser frågor jag ryser vid....å hur det blir OM det händer något...
Den här tråden har blivit en försäkrings tråd nu...som borde höra hemma i försäkriungs tråden istället...
 
Rrrrr skrev:
Sen förstår jag egentligen inte varför alla hempulare vill ha någon form av lite-behörighet? Om du kopplar själv i ditt eget hus, och gör allt rätt så finns ju ingen risk i världen att du skulle få något straff för detta..
För att vi är några stycken som inte tycker att vi skall behöva bryta mot lagar bara för att. Vi vill kanske inte ge myndigheter eller andra (exv. försäkringsbolag) den hållhaken på oss. Eller så anser vi att lagar skall spegla det allmänna rättsmedvetandet, annars så kommer gemene man att bryta mot förment orättfärdiga lagar och bryter man mot en så är steget kortare att bryta mot nästa, och så går vi mot ett samhälle där respekten för lag och ordning och det allmänna rättsmedvetandet urholkas. Dessutom kanske vi är lite rädda att ta över från andra, mindre nogräknade hemmapulare när vi exv. köper hus; någon form av kontroll är bättre än den vilda västern som råder idag. Där är bara tre exempel, det finns naturligtvis många andra.

Jag är inte det minsta rädd i praktiken, jag tycker bara att teorin skulle överensstämma med den.

Om det är så farligt med elinstallation som de strikta behörighetsreglerna ger vid handen så borde ju i rimlighetens namn elmaterialen inte säljas till andra än de som har behörighet (de professionella försäljningskanalerna finns ju och är redan stängda för icke-proffs. I alla fall de-facto, genom prissättningen.) Såhär är det ju tex vad gäller vapenhantering. Du får ju t ex inte köpa ammunition längre om du inte har licens för ett vapen som kräver just den ammunitionstypen.

MEN det har lagstiftaren inte valt att göra. Istället så *vräker* byggvaruhusen ut elmaterial som rimligtvis bara får användas inom behörighetssystemet. Och ändå brinner inte var och varannan stuga ner. Så något är skevt här. Därom borde det inte råda något tvivel.
 
Mikael_L
förvanad skrev:
Lars:
Vad är det jag inte förstår? Vad är det som jag missar?
Förklara för den som inget fattar då....
Vad i frågan är det som jag hela tiden missuppfattar?
Läs inlägg #469 då. För du hoppade tydligen över det förra gången.

Eller, ähhh, läs alla mina inlägg till dig det senaste året ... :)
 
förvanad skrev:
Lars:
Vad är det jag inte förstår? Vad är det som jag missar?
Förklara för den som inget fattar då....
Vad i frågan är det som jag hela tiden missuppfattar?
Du fattar inte ens efter direkta påpekanden och citat? Det är just det som är problemet.

OK för att göra det ännu tydligare. Du argumenterar ofta via en s.k. "straw man". Dvs du tillskriver dina meningsmotståndare åsikter DE INTE HAR utan ger istället en förenklad/förklenad bild av din motståndares argument, som naturligtvis är lätta att slå omkull (därav "straw man"; närmast "fågelskrämma").

Du gör antagligen det här för att du inte förstår motståndarna ståndpunkt när den uttrycks i skrift (Din läsförmånga är mao kopplad till din skrivförmåga. Det är inte ovanligt, tvärtom de hänger ofta ihop.) Det här är bara ett av de logiska/argumentationstekniska fel du gör. Det finns många andra. Men börja fundera på den först, så tar vi de andra sedan.
 
F
Lars:
Ok så du menar bara att själva bevisfrågan samt om ersättning utbetalas...
Jag ser inte din frågeställning samt åsikt i det här. Jag vet vad jag försöker förklara samt visa....
Jag menar att då man inte följer lagen så blir det konsekvenser.
Att folk inte skall tro det är ok att installera själva.....vilken jag tror att folk tror 'bara de gör rätt'.
De jag har samtalat med angående ämnet, de i förs.bol. har sagt hur å vad de anser...
Ingen hemförsäkring täcker brandskada som startat av el -kort sagt...på olika sätt, då lagen säger vad den säger.
 
Mikael_L skrev:
Läs inlägg #469 då. För du hoppade tydligen över det förra gången.

Eller, ähhh, läs alla mina inlägg till dig det senaste året ... :)
Fast det var ju det här med läsförståelsen då... :) Det finns ju iofs speech-synthesizers lätt tillgängliga nu, vi kanske skall uppmana förvånad att pröva en sådan? Jag tror inte att bibliotekets inläsningstjänst för dyslexiker skulle ta i byggahusforum ens med en lång tång. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
För att vi är några stycken som inte tycker att vi skall behöva bryta mot lagar bara för att. Vi vill kanske inte ge myndigheter eller andra (exv. försäkringsbolag) den hållhaken på oss. Eller så anser vi att lagar skall spegla det allmänna rättsmedvetandet, annars så kommer gemene man att bryta mot förment orättfärdiga lagar och bryter man mot en så är steget kortare att bryta mot nästa, och så går vi mot ett samhälle där respekten för lag och ordning och det allmänna rättsmedvetandet urholkas. Dessutom kanske vi är lite rädda att ta över från andra, mindre nogräknade hemmapulare när vi exv. köper hus; någon form av kontroll är bättre än den vilda västern som råder idag. Där är bara tre exempel, det finns naturligtvis många andra.

Jag är inte det minsta rädd i praktiken, jag tycker bara att teorin skulle överensstämma med den.

Om det är så farligt med elinstallation som de strikta behörighetsreglerna ger vid handen så borde ju i rimlighetens namn elmaterialen inte säljas till andra än de som har behörighet (de professionella försäljningskanalerna finns ju och är redan stängda för icke-proffs. I alla fall de-facto, genom prissättningen.) Såhär är det ju tex vad gäller vapenhantering. Du får ju t ex inte köpa ammunition längre om du inte har licens för ett vapen som kräver just den ammunitionstypen.

MEN det har lagstiftaren inte valt att göra. Istället så *vräker* byggvaruhusen ut elmaterial som rimligtvis bara får användas inom behörighetssystemet. Och ändå brinner inte var och varannan stuga ner. Så något är skevt här. Därom borde det inte råda något tvivel.
Jag som jobbar som elektriker får dagligen se en hel massa väldigt undermåliga "elinstallationer" som folk gjort själva. Och detta har definitivt blivit värre nu på senare år då elmaterial är mer lättillgängligt på CO, Jula osv.

Ett specifikt exempel på elmaterial som jag inte tycker att konsumentbutiker borde sälja är elgolvvärme! Detta har skapat en hel del problem för folk. Det ringer kunder då och då som vill ha sin golvvärme inkopplad. Vissa börjar nästan gråta då de inser att värmekabeln som de gjutit in och lagt klinker över blir väldigt svår att få inkopplad av en elektriker!

Byggvaruhusen osv måste bli betydligt bättre på att informera om vad gemene man får och inte får koppla in.

Anledningen varför vanliga butiker får sälja material som kräver behörighet att installera är pga att det stred mot EU's konkurrenslagstiftning att de inte fick det tidigare.

Om jag skulle bygga ett hus helt själv, med bristande kunskap om hur grova takstolar osv som behövs, och att detta hus sedan skulle rasa samman över nästkommande husägare och begrava hela dennes familj. Skulle inte jag bli skyldig för detta då?

Borde väl gälla samma sak för elinstallationer?

Håll er till det ni kan, och anlita yrkesmän till det ni inte kan, så blir alla nöjda och glada! (säkert t.o.m "Förvanad" d^_^b)
 
Redigerat:
F
Rrrrr:
Då är det kanske en fråga för försäkrings tråden ni skall rota i...
Jag vet bara vad de på förs.bol. sagt å vart de hänvisar.

Jag har fått det förklarat -på detta forum- att behörigheten inte spelar någon roll angående eljobb. Hur det kan lösas på olika sätt, vilket jag tycker ni kan lösa det via politiken....att ändra i ellagen/föreskrifter.
Jag menar att då det är ett behörighets krav att få utföra installationer så kan förs.bol. hänisa till den som installerat då deras avtal samt regler säger att hemförsäkringen INTE täcker de skador de orsakar. Därför är det bra att anlita en elinstallatör -med försäkring, som då ersätter, å vad lagen kräver.
Inte göra det själv -oavsett hur bra det utförs...

Jag försöker framställa hur det ser ut idag....vad som krävs nu.
Sen med ersättningar hur det kan -enligt hörsägen av anställda på förs.bol.- komma resultera i...
 
Redigerat:
Rrrrr skrev:
Jag som jobbar som elektriker får dagligen se en hel massa väldigt undermåliga "elinstallationer" som folk gjort själva. Och detta har definitivt blivit värre nu på senare år då elmaterial är mer lättillgängligt på CO, Jula osv.
Visst. MEN, samtidigt så har du *inte* sett alla de hemmapulade installationer som är bra. (Om jag gjort något själv så kollar jag alltid med min far och farbror om man skulle kunna se skillnad på den och en "professionellt" gjord installation. Idag blir ofta svaret, "ja, den är för välgjord".) Det här felet är antagligen en variant av "availability heuristic" (som vi alla lider av, enda boten är att göra beräkningen. Och det kan vi som sagt inte, eftersom vi inte har datat).
Rrrrr skrev:
Anledningen varför vanliga butiker får sälja material som kräver behörighet att installera är pga att det stred mot EU's konkurrenslagstiftning att de inte fick det tidigare.
Nu förstår jag inte. Menar du att det var förbjudet att sälja FK, torix mm. innan vi gick med i EU? Det är inte så jag kommer ihåg det.

Rrrrr skrev:
Om jag skulle bygga ett hus helt själv, med bristande kunskap om hur grova takstolar osv som behövs, och att detta hus sedan skulle rasa samman över nästkommande husägare och begrava hela dennes familj. Skulle inte jag bli skyldig för detta då?

Borde väl gälla samma sak för elinstallationer?

Håll er till det ni kan, och anlita yrkesmän till det ni inte kan, så blir alla nöjda och glada! (säkert t.o.m "Förvanad" d^_^b)
Ja, det håller vi helt med om. Men det var inte det frågan handlade om; det är inte olagligt att bygga sina egna takstolar. Tvärtom. Och om jag vill minska min egen risk t ex vis-a-vis försäkringsbolaget så kan jag alltid låta en byggnadsingenjör räkna, rita och inspektera. Då får jag ett mycket starkt skydd vid eventuella tvister efter ett ras. Det är däremot olagligt att dra sin egen Fk, hur rätt man än gör det. Och det har de nackdelar jag nämnde tidigare. Och det finns inget jag kan göra för att hantera risken, exv. genom att koppla in en behörig elektriker som just räknar, ritar och inspekterar.

Och problemet är inte det man *vet* att man inte kan. Utan det man *inte* vet att man inte kan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.