Hej!

Detta är enligt mig ett vackert hus. Fina proportioner, stort men ändå nätt. Hur åstadkommer jag ett sådant här hus? Kort takutsprång, brant takvinkel, mera? Tips och råd uppskattas.

Bilden kommer från Lexingtons hemsida. Men de vill tyvärr inte lämna ut var huset finns, annars hade jag ju kunnat "beställa" ut husritningarna.

Området där vi ska bygga är för övrigt klassiskt svenskt "på landet" så vårt hus ska vara falurött etc. Det är alltså husets proportioner jag är ute efter, inte färsättning osv.
 
  • lexington_hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du att det är ett trivselhus?
 
Vet inte, men Trivselhus har en j*vla massa bilder på hus i alla stilar
 
Detta känns ganska mycket som ett "typiskt" kataloghus. Har du inte kollat upp alla kataloghusföretag så är det nog ett hett tips!
 
Jag har tittat på alla bilder på Trivselhus hemsida och på alla deras husförslag. Och jag har nog gått igenom de allra flesta hustillverkares program. Det som skiljer ovanstående hus från det vanliga standardkataloghuset är kanske subtila grejer, men ändå desto viktigare för mig. Den symmestriska fönstersättningen t ex. Den nätta takfoten, det flacka taket. Är det ingen annan som ser det jag ser?
 
Det är väl bara prata med nån husfirma som kan rita upp det. Ta med bilden bara.
 
Rebeckaf skrev:
Hej!

Detta är enligt mig ett vackert hus. Fina proportioner, stort men ändå nätt. Hur åstadkommer jag ett sådant här hus? Kort takutsprång, brant takvinkel, mera? Tips och råd uppskattas.

Bilden kommer från Lexingtons hemsida. Men de vill tyvärr inte lämna ut var huset finns, annars hade jag ju kunnat "beställa" ut husritningarna.

Området där vi ska bygga är för övrigt klassiskt svenskt "på landet" så vårt hus ska vara falurött etc. Det är alltså husets proportioner jag är ute efter, inte färsättning osv.
Jag kan ha fel, men någonstans tror jag att jag läst att det där är ett willa nordic? Men som jag sa, det kan vara fel.
Vi vill också bygga i den stilen. Lite new england, gärna med en amerikans veranda på framsidan, och öppen altan på baksidan. Liggande slät panel alternativt fjällpanel tycker jag är fint.
Ta med massa inspirationsbilder till husföretagen, det ska vi göra. Tala om att ni vill ha ett stort hus med små mått, alltså att det ska kännas stort, men ta liten yta.
Lycka till:)

Mvh Susanne
 
Brittsbo: tack för bra svar! Det är svårt att sätta fingret på vad exakt det är man vill ha även om man ser det på en bild. Men din beskrivning av ett stort hus med små mått - det är ju klockrent!

/R
 
Känner igen bilden sök på willanordics sida, annars är gör andra katalogtillverkare hus med new england stil, exvis sbi future living
 
Här är väl fina propotioner.. :)
mexitegelochsnickargldj.jpg
 
Redigerat:
Stefan Tall skrev:
Här är väl fina propotioner.. :)
Nja, men bilen ser fin ut!
 
Stefan Tall skrev:
Här är väl fina propotioner.. :)
[bild]
Helt underbart....och så lätt skött...:D
 
Enk Projektet skrev:
Helt underbart....och så lätt skött...:D
Du pratar också om bilen förstår jag.
 
Rita, rita rita, och se vad som funkar. Sedan skadar det ju inte att läsa på om tex gyllene snittet och liknande proportionsriktlinjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.