Status
Inte öppen för fler kommentarer.
norrbottenstorpet skrev:
Jag ber om ursäkt att jag spårat lite från originaltråden som handlade om PU endast. Jag drar PU över samma kam som EPS och ur brandsynpunkt är det nog helt korrekt.
Ååå nej. Googla en stund till...

Polystyrenplaster och polyuretanplaster är två helt olika material med vitt skilda egenskaper. Att jämföra dem på detta sättet är som att säga att en traktor och en bil har samma fartegenskaper bara för att de har fyra hjul. 0-20 km/h är de rätt lika men efter det så är det stor skillnad.

Orsken till att du inte hittar nåt material om PUR är antagligen för att du googlar på svenska, byt till engelska. I sverige isolerar man inte med PUR men resten av världen gör det.
 
isolde skrev:
Du får mer än gärna utveckla varför du inte ens skulle komma på tanken att isolera vinden i ditt hus med minerallull. Som du kanske förstår låter ditt påstående anmärkningsvärt, när i stort sett alla hustillverkare använder just minerallull.
Mineralullens egenskaper när den utsätts för fukt är inte fördelaktiga för mitt hus.

Orsaken till att hustillverkare använder det är ju priset, och i ett nytt diff.tätt hus funkar det, så det är ju klart att de använder det. Men det finns gott om objekt där man inte bör använda det.
 
GzO skrev:
Ååå nej. Googla en stund till...

Polystyrenplaster och polyuretanplaster är två helt olika material med vitt skilda egenskaper. Att jämföra dem på detta sättet är som att säga att en traktor och en bil har samma fartegenskaper bara för att de har fyra hjul. 0-20 km/h är de rätt lika men efter det så är det stor skillnad.

Orsken till att du inte hittar nåt material om PUR är antagligen för att du googlar på svenska, byt till engelska. I sverige isolerar man inte med PUR men resten av världen gör det.
Nope, både svenska och engelska. Jo det är två olika komponenter med liknande brandbeteende. Om så INTE är fallet, överbevisa mig med ditt googlande (jämför EPS/XPS och PUR).

I dokumentet ovan från Räddningsverket nämns några av de bränder som uppstått i dessa plaster i Sverige.

Jag vidmaktåller fortfarande, bra isoleregenskaper och andra fördelar t.ex. fukttålighet, men riktigt dåligt vid brand.

Citat från branschens hemsida www.polyurethane.org "Foam plastic insulations are useful components if installed and maintained properly. Currently a lack of fire safety awareness may exist among a new generation of architects, engineers, and general contractors working with foam plastic insulation products. This situation needs to be addressed, and those involved should include all involved from project inception through project construction and occupancy.”
 
Redigerat:
det jag hitta igår när jag sökte lite och det tycks finnas en del pu skum som är brändsäkra och då både de som inte ska brinna och som jag förstår det de som inte smälter men allt smälter så då är mer frågan när

Sen är det också en annan fråga vad det kostar och hur vanliga de är då jag tolkar det som att de inte är så vanliga i dagsläget men det finna på marknaden så det kommer nog om priset är inom limliga nivåer och det går att söka på brändsäkra skum och man får en hel del träffar då

lite exempel

http://www.specialchem4polymers.com/resources/latest/displaynews.aspx?id=4565
http://www.alibaba.com/product-free/11539374/PU_foam.html
http://www.alibaba.com/product-gs/368519036/Fire_Resistant_PU_Foam.html

men söker man på
foam polyuretan "fire resisted"
foam polyuretan fire resisted
så kommer det en hel del upp men mycke på olika språk som jag antar är kinesiska men värt att kolla tycker jag när det ändå är det som tycks vara den största nackdelen och annars så verkar det bara fördelar

sen så är det jag tycker också är intressant i detta fall är tilläggsisolering och isolering utvändigt av stenhus då är det isåfall skalet som brinner och en brand invändigt borde ta lång tid innan den spritt sig ut med


men det intressantaste tanken tycker jag är tilläggsisolering av gamla hus då det finna ganska stor del av våra hus i sverige som har dubbelt tegel eller betong med tegelfasad och då med luftspalt mellan i olika tjocklek och jag undrar hur mycket luftspalt och isolering om någon det var i husen som byggdes innan 50talet då jag kan tänka mig att det skulle ge en stor skillnad med tilläggsisolering av detta slag i luftspalten då det inte ändrar utseendet eller är så stort ingrepp jämfört med andra alternativ

MEN JAG vet inte hur man brukade bygga hyreshus och vad de har för isolerförmåga när man talar om hus som är 50+år nu men efter ha bott i ett 50tals hus så känns det som det gick åt mycke energi för uppvärmning och det skulle lätt kunna sänkas även med lite isolering men då är frågan hur mycket och hur illa det är från början
 
norrbottenstorpet skrev:
Nope, både svenska och engelska. Jo det är två olika komponenter med liknande brandbeteende. Om så INTE är fallet, överbevisa mig med ditt googlande (jämför EPS/XPS och PUR).

I dokumentet ovan från Räddningsverket nämns några av de bränder som uppstått i dessa plaster i Sverige.

Jag vidmaktåller fortfarande, bra isoleregenskaper och andra fördelar t.ex. fukttålighet, men riktigt dåligt vid brand.

Citat från branschens hemsida www.polyurethane.org "Foam plastic insulations are useful components if installed and maintained properly. Currently a lack of fire safety awareness may exist among a new generation of architects, engineers, and general contractors working with foam plastic insulation products. This situation needs to be addressed, and those involved should include all involved from project inception through project construction and occupancy.”
Det du verkar bortse ifrån är att polystyren smälter redan vid 100°C vilket är ett stort problem vid en brand, polyuretanplaster för isoleringsändamål gör inte detta (vi ska kanske utesluta en del av polyuretanplasterna, skosulor etc känns inte relevanta). Smätningsproblemet förekommer även vid isolering med glasull, dock vid högre temperatur.

Sen finns båda typer av cellplaster i självsläckande varianter, endast dessa skall användas för isolering av bostadsutrymmen. Alla polyuretanskivor på marknaden är av sådan typ, men med polystyren så finns det ju som du vet en uppsjö av dessa skivor, och det leder till att lite vad som helst används.

Teknologiska forskningcentralen (vtt.fi) har undersökt och jämfört polyuretanisolering och minerullsisolering i hus och kommit till slutsatsen att dessa är likvärdiga isoleringsmaterial i fråga om brandegenskaper. (RTE1929/00b), även brandgaserna har undersökts och även de är likvärdiga.

Jag ber dig ta en titt på videon på denna sida:
http://www.spu.fi/Brandsakerhet
 
Redigerat:
En aspekt av material som få verkar lägga någon tankeverksamhet på är miljö och hanterbarhet på lång sikt.

Någon kilometer från mig river en lantbrukare sitt gamla hus, byggt i början på 1800-talet. Lerstenen samlar han på hög och sprider ut på åkern eftersom den kom därifrån en gång, bjälkarna/plank sågar han i bitar och eldar upp i pannan, särskilt mycket mer volymmässigt är där faktiskt inte sen att ta hand om i det huset.

Hur gör man med ett rivningshus med massiva mängder PUR eller cellplast? Kan man återvinna dessa material på något sätt eller är det bara att gräva ner och glömma bort? Personligen får jag en mycket dålig känsla av såna här plastmaterial, låt vara hur billiga som helst.

Vi har både jord och material till låns och såna här plastmaterial tar flera evigheter på sig att brytas ner.. q(;^;)p
 
Jag har sett en brand i ett garage byggt av såna "legobitar" av frigolit. Väggarna var invändigt klädda med panel och branden bestod i en skoter som brann men sedermera slocknade pga syrebrist (och brandsläckare).

Skadorna på frigoliten var begränsad (några cm) smältning vid takhöjd och i stort sett var panelen det enda som blev förstört och var tvungen att bytas. Övriga skador var från nerdroppande (smält) frigolit som satt öppet i taket med stora brickor, detta droppade på verktyg osv.

Av denna erfarenhet skulle jag gärna bo i ett hus av friggo iaf vad gäller brandaspekten sen kanske det har andra nackdelar som inte jag kan bedömma. Sitter det bakom gips tror jag mycket ska till innan det tar fyr.

Vad gäller material så är frigolit oerhört materialsnålt pga att det är ett skummat material ungefär som lödder på badvattnet(som ju inte kräver så mycket tvål).
 
Synd bara att det som droppar ner i princip är ren olja.
Låter ju otroligt praktiskt att det droppar olja från taket i hela huset om det börjar brinna.
 
Innan branden har tagit sig igenom gipstaket och purskummet börjar droppa
står man förhoppningsvis sedan länge utanför sitt hus och tittar.
Så jag tror inte man kommer störas så mycket av att det eventuellt droppar från taket
i det övertända huset.
 
Problemet är just att huset övertänder så pass mycket snabbare än med annan isolering.
 
GzO skrev:
Det du verkar bortse ifrån är att polystyren smälter redan vid 100°C vilket är ett stort problem vid en brand, polyuretanplaster för isoleringsändamål gör inte detta (vi ska kanske utesluta en del av polyuretanplasterna, skosulor etc känns inte relevanta). Smätningsproblemet förekommer även vid isolering med glasull, dock vid högre temperatur.

Sen finns båda typer av cellplaster i självsläckande varianter, endast dessa skall användas för isolering av bostadsutrymmen. Alla polyuretanskivor på marknaden är av sådan typ, men med polystyren så finns det ju som du vet en uppsjö av dessa skivor, och det leder till att lite vad som helst används.

Teknologiska forskningcentralen (vtt.fi) har undersökt och jämfört polyuretanisolering och minerullsisolering i hus och kommit till slutsatsen att dessa är likvärdiga isoleringsmaterial i fråga om brandegenskaper. (RTE1929/00b), även brandgaserna har undersökts och även de är likvärdiga.

Jag ber dig ta en titt på videon på denna sida:
[länk]
Äntligen lite bra fakta. Den videon från ett respekterat forskningsinstitut går ju inte att förklara bort. Det är förvisso inget av byggmaterialreglernas standardtester, men ändå ett tydligt test. Det material som används här är förvånadsvärt motståndskraftigt även vid kraftig brandpåverkan (såsom sk. flame retardent materials absolut inte är). Spöar troligen inte stenull ändå, men helt ok resultat.

Jag kan och förstår brand mycket väl, men är inte plastkemist. Så nu får du gärna förklara för mig skillnaden på de olika PU plasterna.

Senast igår brände jag PURskum som brann som bara den efter 4 sek strålningspåverkan. Annat än att det var PUR vet jag inte så mycket mer vad det var (högst ovetenskapligt). Men det finns uppenbarligen en hel del olika material. Vad är SPU?

Självsläckande varianter, har tidigare inneburit en tillsats av någon form av flamskyddsmedel, ofta bromsalter. Det brukar innebära att materialet kan klara av en något högre infallande strålning innan det antänds t.ex. cigaretttestet. Det ska inte börja brinna av en cigarett som läggs på en stoppad stol t.ex. Med lite högre infallande strålning (som du har vid en övertänd rumsbrand) spelar dessa egenskaper i stort sett ingen som helst roll.

Jag får erkänna att jag inte följt utvecklingen till hundra procent. Har tillverkarna nu lyckats med någon ny tillsats?

Dåliga brandegenskaper brukar gå hand i hand med två komponenter om det är ett brännbart material, dels god isolerförmåga, dels låg densitet. Det innebär kort och gott att det vid en lokal uppvärmning av ett material går fort att värma upp en specifik punkt till materialets termiska tändtemperatur då "punkten" varken leder bort värmen eller har någon större massa (eller värmekapacitet).

Vore intressant att få veta lite fysikaliska data på PU så att vi förstår vad vi pratar om. Någon bra länk?
 
När väl branden påverkar väggarna är husets inneboende redan toast om de är kvar så det som diskuteras är nästan av akademiskt intresse.

Jag så själv hur förbannade det hett det var i garaget (nämnt ovan) och hade det varit ett hus så hade det troligen vart en "totalskada" där allt lösöre varit förstört. Jag menar att soffor/tvapparater osv inte tål lika mycket som förkromade fastnycklar ;) Allt som inte var järn var smält/bränt.

Jag har själv eldat diverse frigolit och smältpunkten ligger relativt långt under antändningspunkten vilket egentligen gör att materialer rinner undan innan det tar eld, olja är det definitivt inte.

Visst det är ett "problem" om man har ett öppet frigolittak (som i garaget) men vilka normala personer godtar det som innertak i ett bostadhus?

Det kräver också att man går genom ett rum där man oavsett om man har heta droppar på ryggen kommer att avlida inom ett fåtal minuter pga att man inandats för varm luft (invärtes brännskador är extremt farliga, de flesta har en tennisbana i bröstet (i yta), jämför detta med de ca 2m² man har utvändigt ;)
 
v-g skrev:
När väl branden påverkar väggarna är husets inneboende redan toast om de är kvar så det som diskuteras är nästan av akademiskt intresse.
Håller absolut inte med. Byggreglerna ska tillgodose såväl skyddet för de boende, för din egendom såväl som för brandpersonalens säkerhet. Så det är i högsta grad relevant vilka egenskaperna är från första början i ett brandförlopp och genom hela dess längd. Vissa byggnader ska säkerställa 30, 60, 90 min osv för t.ex. bärigheten. Det är svårt med dessa material att garantera.

Jag så själv hur förbannade det hett det var i garaget (nämnt ovan) och hade det varit ett hus så hade det troligen vart en "totalskada" där allt lösöre varit förstört. Jag menar att soffor/tvapparater osv inte tål lika mycket som förkromade fastnycklar ;) Allt som inte var järn var smält/bränt.
Ja, det är nog korrekt, vart vill du komma?

Jag har själv eldat diverse frigolit och smältpunkten ligger relativt långt under antändningspunkten vilket egentligen gör att materialer rinner undan innan det tar eld, olja är det definitivt inte.
Jo det är kolvätekedjor, polymerer.

Visst det är ett "problem" om man har ett öppet frigolittak (som i garaget) men vilka normala personer godtar det som innertak i ett bostadhus?
Min poäng i ovan inlägg och dokument, är att det är ett problem ÄVEN om materialen är täckta av gips. I EPSens fall kanske just pga det du nämner ovan, att den smälter undan och då skapar ett luftutrymme för elden att propagera i.
 
norrbottentorpet:Du menar alltså att det spelar roll om huset var isolerat med frigolit när det oavsett isolering ändå brunnit ner till grunden/fått rivas? Har du sett trähus brinna? Det har jag och det brinner som satan minst sagt.

Kolvätekedjor finns i trä också? Dock rinner de ju inte men det finns (mig veterligen) ingen vätska som brinner det är alltid avgasningen. Hört talas om gengas?

Hur brinner din eld i slutet utrymme som det (troligast) är bakom ett gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.