Tyresö
kamilenski skrev:
Måste prova med Fiskars slip. Bara jag kan köpa en.

Varje stormarknad har en sån, så den är väldigt enkel att få tag på.
 
tallmilan skrev:
Vi har pensionerat våra Globalknivar.

För tio år sedan tyckte vi att de var jättebra, men p.g.a. okunskap i knivslipning så blev de bara slöare och slöare och fick skickas på slipning. Stället i Tokyo där vi köpt dem rekomenderade istället Mizuno eftersom det var de japanska kockarnas val (de som inte har handgjorda 10 000:- knivar) då Global främst är en designkniv och inte ett "verktyg". Det stålet passade oss bättre då det var lättare att få vasst, men tappade skärpan fortare (typiskt för proffsknivar som slipas varje dag)

I alle fall så sitter det en gedigen Globalsamling stilla i ett knivblock, vi använder uteslutande Kyocera keramik knivar numera och de är efter flera år av misshandel lika vassa som Globalknivarna var när vi först köpte dem. Jag tycker inte att de är känsliga, det enda som hänt med dem är att den äldre modellen hade spetts längst fram och den gick av på en kniv när min mor försökte bända upp ett lock med kniven !
Och att om man lägger dem bland använda tepåsar blir de lika bruna och fula som en keramik ho.

Det man ska tänka på är att man ska köpa "Royal" serien som har bättre plasthandtag, de billigare är leksaksplastiga i känslan. Vi har inte provat de dyrare svarta marmorerade keramik knivarna och vi har inte slipad dem på något sätt - vi har hört att man aldrig ska behöva slipa dem och vi börjar nog snart att tro på dem :) Dock kan man se att eggen på de första exemplaren börjar få hack. Eggen är så tunn att när man torkar knivarna efter diskningen så ser man rutorna på torkhanduken rakt igenom den vita eggen.

Knivarna är väldigt dyra i Sverige så är man intresserad så ska man beställa från utlandet.
Får jag köpa dom?
om ni anser dem värdelösa så kan jag köpa dem till sitt rätta värde! ;)
Jag lämnade in mina till en knivslipare (Muhréns i Göteborg), och skar bort en bit av nageln utan att jag kände eller märkte det. Och det för 40-50 kr kniven.

Jag lade alla tankar på att köpa nya åt sidan. Så här vassa var de inte ens som nya.
/E
 
Behöver man verkligen inte slipa keram knivar?
 
Helioz skrev:
Jag har också ett par Globalknivar och är mycket nöjd med dessa. Ett bra sätt att testa om man har äkta knivar är att ställa sig i ett tyst rum och hålla upp knivhandtaget mot örat och skaka försiktigt. Då ska man på en äkta Globalkniv höra sanden i handtaget röra sig.
Varför ska det vara lös sand i handtaget?
 
Tyresö
andersmc skrev:
Varför ska det vara lös sand i handtaget?

Den lösa sanden finns där för att väga upp knivbladets vikt, så att kniven inte känns framtung - den ligger helt enkelt bättre i handen, med mer vikt i handtaget.

Även svindyra matservis-knivar har sand i handtaget, av samma orsak.
Det är bara hederliga "Frosta" Moraknivar som garanterat inte är så lyxutrustade.
 
Tyresö skrev:
Den lösa sanden finns där för att väga upp knivbladets vikt, så att kniven inte känns framtung - den ligger helt enkelt bättre i handen, med mer vikt i handtaget.

Även svindyra matservis-knivar har sand i handtaget, av samma orsak.
Det är bara hederliga "Frosta" Moraknivar som garanterat inte är så lyxutrustade.
Hur mycket vinner man i vikt egentligen gentemot att skaftet vore helt i metall? Känns mer som sales pitch i mina öron.
 
Tyresö
Jag såg tillverkningsprocessen på Discovery "Så funkar det", och det var den förklaringen dom gav - att det skulle bli bättre balans i kniven.
 
Tyresö skrev:
Jag såg tillverkningsprocessen på Discovery "Så funkar det", och det var den förklaringen dom gav - att det skulle bli bättre balans i kniven.
Tror fortfarande det är mer sales pitch än funktion. Annars skulle alla erkända kockknivar ha samma egenskap. Men tex Hattori som utklassar Global på alla punkter kör vanligt skaft i trä men har erkänt ruskig balans.
 
Johan Gunverth skrev:
Den riktiga testen är väl att skrapa på färgen i hålen på handtaget. Det är eloxerat och lossnar inte plus att det inte är helt täckande svart färg.
Fler tester för fakade Globalknivar.....

The Dimples. The dimples on the handle should be uniformly presented. You should be able to see straight lines in four different direction. The dimples should all be the same size. The black in the dimples is not paint - it a darker shade of the metal (where it has been anodised) and exactly fits inside dimple. If you can see paint outside the dimple it is a fake. You can also go onto the Global website and find a picture of the knife to count the number of dimples and compare to the handle you have.

The Blade. The blade should be 2mm thick on the blunt edge (apart from the flexible knives which are thinner). The sharp edge should be feathered into the blade with uniform thickness along the blade. You should also be able to see concentric rings along the blade - this is from the manufacturing process.

The Logo. The logo is anodised onto the blade (as per the dimples) not painted. If there is paint on the blade then it is a fake. There should be an "r" in a circle and other markings (go to the Global website to compare). There should be the knife model number present.

Balance. Balance the kinfe on your finger at the point where the handle joins the blade - it should balance in a horizontal position. If it tips forward or backwards then it is a fake.

The Cut Test. Cut something hardish like an onion with the knife. If you've never used a Global before and it is genuine then you'll know it - they come out of the factory as sharp as anything I have ever used. If you have used a Global before then you'll soon be able to tell if it is a fake.

The shake test. This is the easiest way to spot a fake. Take the knife and shake it with the handle near your ear (be careful, its sharp!). Global knives have sand in the hollow of the handle to balance them - you can hear the sand moving about inside the handle. The larger the blade the more weight it needs so the more sand and the more likely you are to hear it - small knives make hardly any noise.
 
Global knivarna känns verkligen välbalanserade och bekvämma. Iaf i mindre händer. Man känner på ett konstigt sätt när man skär. Och det gör man rakt.
 
kamilenski skrev:
Global knivarna känns verkligen välbalanserade och bekvämma. Iaf i mindre händer. Man känner på ett konstigt sätt när man skär. Och det gör man rakt.
De Global jag äger är väldigt små för mina händer samt vassa över ryggen så man nästan skär sig. Tycker de är för lätta med. Mitt tips är att inte göra som jag dvs köpa på nätet utan att ha testat sakerna. För mina händer och smak är Global inte rätt knivar.
 
Tyresö
Bricco skrev:
Tror fortfarande det är mer sales pitch än funktion. Annars skulle alla erkända kockknivar ha samma egenskap. Men tex Hattori som utklassar Global på alla punkter kör vanligt skaft i trä men har erkänt ruskig balans.
Ja, jag jobbar ju inte som knivtillverkare eller knivförsäljare, så jag kan varken säga vad som är rätt eller fel. Men samtidigt så är det ett ganska onödigt fördyrande tillverkningsmoment, om det bara är en försäljningsgrej - som dom dessutom inte ens använder som försäljningsargument i sina reklamkampanjer.
 
Tyresö skrev:
Ja, jag jobbar ju inte som knivtillverkare eller knivförsäljare, så jag kan varken säga vad som är rätt eller fel. Men samtidigt så är det ett ganska onödigt fördyrande tillverkningsmoment, om det bara är en försäljningsgrej - som dom dessutom inte ens använder som försäljningsargument i sina reklamkampanjer.
Man ska inte underskatta värdet av en sales pitch ;) . Butiker älskar att kunna säga en sån sak för att kränga en pryl. Och alla "Svensson-knivnördar" vet ju med säkerhet att skaftet innehåller sand och låter alla icke insatta beundras av svenssonknivnördens kunskaper och denna fantastiska teknik.

Det är en bra kniv. Men långt ifrån en fantastiskt kniv som faktiskt går att köpa för samma pengar med dagens valutakurser.

http://www.japanesechefsknife.com/HDSeries.html
 
Tyresö
Det börjar likna en Festool vs Hilti skruvdragar-diskussion. Jag kan ju inte säga att du har fel, eftersom jag inte har testat din värstingkniv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.