Mattiasp: Skulle du kunna ta fram måtten enligt bilden så hade jag varit ytterst tacksam d^_^b
Asch glömde ju en sak E (höjd på basen)
 
  • N4400-basfråga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör om, gör rätt sa man väl i det militära? :cool:
 
  • Hammer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah! Du har hittat den där bilden på det australiska forumet. Bra forum med många tips. De gillar generellt Hammern. När behöver du ha måtten? Just nu är jag inte hemma vid maskinen och jag är inte säker på att jag hinner ikväll. Sen är det risk att det rinner ut i sanden. Då får du påminna mig.

Nu kommer jag inte ihåg vad Hammers original-hjulpaket gick loss på. Förmodligen betydligt mer än vad som är rimligt. Det fungerar i alla händelser mycket bra. Maskinen blir lätt att flytta och den står ordentligt stabilt när man inte flyttar den.
 
Tänkte få tillverkat ett par av länkhjuls vinklar. Har redan gjort ett part till sågen och dom funkar bra. Kan du trixa till det i helgen så kan jag få ritat upp tillverkningsritningar till måndag? Schysst att du vill ställa upp!

/Matthias
 
A=678
B=590, lite oklart eftersom det sitter ett hjul monterat, vilket gör det svårt att mäta. Ta hänsyn till det i konstruktionen med ett avlångt hål eller motsvarande.
C=15,7
D=15,5
E=60
 
Hej mattias! Tusen tack för din hjälp, undrar om du inte förväxlat C med F?
Nåväl gjorde en ritning. Bild bifogas, är ngn intresserad kan jag länka till en högupplöst pdf!
 
  • HammerN4400.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, jag har förväxlat. Jag tror att du bör göra ett av hålen ovalt på andra ledden, eftersom hålens c-c var lite oklart,
 
mattiasp skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vad Hammers original-hjulpaket gick loss på. Förmodligen betydligt mer än vad som är rimligt. Det fungerar i alla händelser mycket bra. Maskinen blir lätt att flytta och den står ordentligt stabilt när man inte flyttar den.
Om någon Hammer-ägare är intresserad så har jag ett "mobilitetskit" till en A3-a som ligger och skräpar. Tror att det även passar bandsågen, möjligen med lite anpassning.
/B
 
Ja det är kanske bättre att "lägga" hålet ner så man fixerar höjden och får flexibilitet sidledes istället...
OffTopic
Mattiasp, kl 6 en lördag morgon???
Jag gissar småbarn eller så har du precis kommit hem efter en hejdundrandes fest ! :-D
OnTopic
 
Masses skrev:
Ja det är kanske bättre att "lägga" hålet ner så man fixerar höjden och får flexibilitet sidledes istället...
OffTopic
Mattiasp, kl 6 en lördag morgon???
Jag gissar småbarn eller så har du precis kommit hem efter en hejdundrandes fest ! :-D
OnTopic
Masses, kl 0747 en lördag morgon??? Har ingen aning vad jag ska gissa på. Hoppas på fest;)

Riktigt snygg ritning förresten!
 
Haha, I wish att det var fest!! Nej, utan 2 killar som inte riktigt fattat att idag är det lördag och då är det INTE dagis/skola... *MORR*

Tack!
 
Bilder kommer i helgen, har precis kommit hem från 2 veckors solsemester så hjärnan går på kvartsfart :)
 
några bilder på mästerverket :D
Kan flytta sågen väldigt lätt nu...
 
  • 057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu köpt en Hammer n 4400

ytan på hjulet verkar vara väldigt hård och platt, är det så att tänderna på bandsågsbladet skall sticka utanför hjulet (tänker på skränkningen)
I övrigt så längtar jag efter att elektrikern skall komma och dra 360 uttaget dit jag vill ha det, så jag kan provköra, har ställt in bord så att det är i vinkel mot bladet och justerat styrrullar, något annat som man borde tänka på, utöver det förstnämnda med hjulet

stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.