Tyresö
Brödkniven, fungerar utmärkt att slipa i Fiskars-slipen...
 
Tyresö skrev:
Brödkniven, fungerar utmärkt att slipa i Fiskars-slipen...
Vad tror du. Går det att rädda knivarna som dom ser ut?
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Vad tror du. Går det att rädda knivarna som dom ser ut?
Ja, självklart går det att få till eggen på dom knivarna.
Jag vet att vissa har problem att få till en bra egg med Fiskars-slipen - jag vet inte vad dom gör för fel - själv har jag aldrig misslyckats.
Gör du bara som jag rekomenderat i min inlägg i den här tråden, då kommer du att ha Dina Globalknivar supervassa, resten av livet.
Ha bara tålamod när du slipar - det kan ta tid, men dom blir vassa till slut
 
Jag har också ett par Globalknivar och är mycket nöjd med dessa. Ett bra sätt att testa om man har äkta knivar är att ställa sig i ett tyst rum och hålla upp knivhandtaget mot örat och skaka försiktigt. Då ska man på en äkta Globalkniv höra sanden i handtaget röra sig.

Har en Minosharp 3 som är hyfsad att slipa upp knivarna på. Dock ganska meningslöst med de grova hjulen då det enbart är det finaste som jag behövt använda. Surt att det bara går att slipa japanska knivar på den.

Vad jag verkligen kan rekommendera är IKEAs svinbilliga keramiska bryne för 89 kr:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30167003
Mycket bättre och snabbare att använda än Minosharpen, mer mångsidigt eftersom man kan bryna alla sorters knivar och köksverktyg på den. Skulle tippa på en kornstorlek på runt 800 på brynet så man får en vass egg med mikrosågtänder vilket jag gillar för köksbruk, kniven hugger bra i grönsaker. Det är 10 ggr billigare än Globals keramiska bryne G-45. Enda nackdelen är att det inte är ovalt.

Bryn inte som i filmer eller som kockarna på TV ibland bryner med snabba slag mot brynet, det är ingen bra metod för nybörjare och gör bara kniven slöare om man får fel vinkel. Jag gillar metoden som innebär att man istället ställer brynet upp med spetsen nedåt på en skärbräda och drar kniven nedåt längs med brynet med kniven vinklad i rätt vinkel (15 grader för Globalknivar). Här är en bra film som visar denna metod:
http://www.youtube.com/watch?v=V1l8I--McvQ

Oavsett vilken typ av knivar man har så är ett bra tips att alltid bryna kniven innan man börjar laga mat. Helst med ett keramiskt bryne som har en svag slipande effekt till skillnad från ett bryne i metall som endast rätar upp en krokig egg. Man kan inte slipa upp en slö kniv med ett metallbryne (det kan man med ett keramiskt) utan endast underhålla en redan slipad kniv. Undantaget är diamantbelagda metallbrynen som har en ganska kraftig slipande effekt.
 
Tyresö
Helioz skrev:
Jag har också ett par Globalknivar och är mycket nöjd med dessa. Ett bra sätt att testa om man har äkta knivar är att ställa sig i ett tyst rum och hålla upp knivhandtaget mot örat och skaka försiktigt. Då ska man på en äkta Globalkniv höra sanden i handtaget röra sig.

Har en Minosharp 3 som är hyfsad att slipa upp knivarna på. Dock ganska meningslöst med de grova hjulen då det enbart är det finaste som jag behövt använda. Surt att det bara går att slipa japanska knivar på den.

Vad jag verkligen kan rekommendera är IKEAs svinbilliga keramiska bryne för 89 kr:
[länk]
Mycket bättre och snabbare att använda än Minosharpen, mer mångsidigt eftersom man kan bryna alla sorters knivar och köksverktyg på den. Skulle tippa på en kornstorlek på runt 800 på brynet så man får en vass egg med mikrosågtänder vilket jag gillar för köksbruk, kniven hugger bra i grönsaker. Det är 10 ggr billigare än Globals keramiska bryne G-45. Enda nackdelen är att det inte är ovalt.

Bryn inte som i filmer eller som kockarna på TV ibland bryner med snabba slag mot brynet, det är ingen bra metod för nybörjare och gör bara kniven slöare om man får fel vinkel. Jag gillar metoden som innebär att man istället ställer brynet upp med spetsen nedåt på en skärbräda och drar kniven nedåt längs med brynet med kniven vinklad i rätt vinkel (15 grader för Globalknivar). Här är en bra film som visar denna metod:
[länk]

Oavsett vilken typ av knivar man har så är ett bra tips att alltid bryna kniven innan man börjar laga mat. Helst med ett keramiskt bryne som har en svag slipande effekt till skillnad från ett bryne i metall som endast rätar upp en krokig egg. Man kan inte slipa upp en slö kniv med ett metallbryne (det kan man med ett keramiskt) utan endast underhålla en redan slipad kniv. Undantaget är diamantbelagda metallbrynen som har en ganska kraftig slipande effekt.

Jo, du har helt rätt. Skillnaden är att som jag, som har ett kolfiberbryne (inte billigt...) då blir kniven ytterligare vass. Men till hemmabruk tror jag säkert att det räcker med ett keramiskt bryne, eller "knivstål" som jag mer är van att kalla det.

Det ser ganska löjligt ut när man ser hur snabbt TV-kockarna stålar sin kniv - vilken köttstyckare som helst kan t.o.m göra det ännu snabbare - fast resultatet blir som med TV-kockarnas knivar - kniven blir inte vass. Det finns inte en chans att kniven blir vass, när man gör som TV-kockarna. Det är bara ren uppvisning för att "göra bra TV" - inget annat.

Ska kniven bli vass, då stålar man kniven sakta och med stabil vinkel på kniven, inte göra som Gordon Ramsey - köra kniven i 180 över knivstålet - det är bara löjligt att se.
Och alla som ser det tror att kniven är vass....eller hur? Han fördärvar eggen, som han håller på.

Sen om man väljer skärbrädan-metoden eller vilken teknik man använder, är helt oväsentligt, viktigast är en stabil vinkel på kniven och dra hela eggen ända ut till spetsen på kniven - vilket TV-kockarna inte gör.
 
Det finns Global kopior med sand i, bara så att folk inte tror att det är ett test som fungerar 2010
 
tallmilan skrev:
Det finns Global kopior med sand i, bara så att folk inte tror att det är ett test som fungerar 2010
Den riktiga testen är väl att skrapa på färgen i hålen på handtaget. Det är eloxerat och lossnar inte plus att det inte är helt täckande svart färg.
 
Man kan utgå från att knivarna köpta på Duka var inga kopior?
 
Globalknivarna skall väl slipas runt 12grader och det är inte enkelt, inte ens med en Tormek.
 
Nimajneb skrev:
Globalknivarna skall väl slipas runt 12grader och det är inte enkelt, inte ens med en Tormek.
Precis som du tipsade mig skaffade jag en MinoSharp 3. Men jag lyckades inte få i ordning knivarna.

Ska testa med bandslip korn 120. Och sen Mino Sharpen. Lyckas jag hitta en Fiskars slip, ska jag prova

med den med. Jag ger inte upp. Vill slipa knivarna själv.
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Ska testa med bandslip korn 120.
Tror att ett 120-papper blir för grovt. du ska nog försöka med ett 240-papper eller ännu finare korn.
 
Tyresö
Nimajneb skrev:
Globalknivarna skall väl slipas runt 12grader och det är inte enkelt, inte ens med en Tormek.

Vinkeln på slipningen är inte så petnoga - det är inte så avgörande om vinkeln är 12 eller 30 grader - kniven blir vass ändå. Skillnaden är att ju brantare vinkel på eggen, ju känsligare blir eggen. Håller man sej mellan 10 - 25 graders vinkel, så blir det bra.
 
Tyresö skrev:
Vinkeln på slipningen är inte så petnoga - det är inte så avgörande om vinkeln är 12 eller 30 grader - kniven blir vass ändå. Skillnaden är att ju brantare vinkel på eggen, ju känsligare blir eggen. Håller man sej mellan 10 - 25 graders vinkel, så blir det bra.
nja slipar jag 25 grader så är det ingen japansk kniv längre:(

Känslan med japanska knivar är att dom klarar den vassa vinkeln.
 
kamilenski skrev:
Precis som du tipsade mig skaffade jag en MinoSharp 3. Men jag lyckades inte få i ordning knivarna.

Ska testa med bandslip korn 120. Och sen Mino Sharpen. Lyckas jag hitta en Fiskars slip, ska jag prova

med den med. Jag ger inte upp. Vill slipa knivarna själv.
Minosharpen kräver att du kör med den var annan månad typ, men den klarar inte av att med rimlig insats slipa upp 6år gamla hundbenshackande globalknivar.

I övrigt brukar jag köra med ett vanligt metallbryne efter varje diskning för att hålla eggen i perfekt skick.

.
 
Nu lyckades jag med första kniven. Först i bandslipen med 120 korn (gick inte köpa finare)
sen 10 minuter i Mino Sharpen.
Alla hack är borta. Och kniven vass. Inte som fabriks, men jag är nöjd.

Måste prova med Fiskars slip. Bara jag kan köpa en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.