Vi håller på att bygga hus, och frågan har nu kommit till innertaken. Jag vill tveklöst ha ett slätt innertak, men min man säger att det är ett otroligt jobb man måste lägga ner för att spackla gipsskivorna till taket. Att man måste bredspackla hela taket. Så det jag undrar, är det jättebesvärligt att få släta innertak?
 
Skall ni ha släta målade gipsväggar också? I så fall är det lika bra att köra med slätt tak med. Man remsar, spacklar och slipar ett rum i taget. Självklart har man en giraff till detta vilket gör jobbet betydligt lättare.
Men visst, mycket slip blir det för att få den där perfekta ytan...
 
Är det gipstak? Iså fall är det inget jättejobb spackla o remsa skarvarna o latexfog mot väggarna så slipper ni taklisten oxå. Räkna dock med att spackla skarvarna 3 ggr för att verkligen få det slätt!

Det suger lite i nacken men är definitivt inget jättejobb, och lätt snyggast! Lycka till
 
Det finns särskilda gipsskivor för tak som har försäkningar för skarvremsor och spackel i alla fyra sidor istället för bara på långsidorna som väggips. Det är ingen rolig arbetsställning, men annars är det väl inte svårare än att spackla en vägg.
 
Jag tackar jättemycket för era åsikter och tips! TACK!!! Hoppas nu jag får mitt släta tak :)
 
Jag gillar också släta tak men har valt bort det eftersom jag tycker att det är så svårt att få det bra. Irriterade mig i 8 år på kökstaket i gamla huset. Jag spacklade och slipad ei massor och det såg bra ut tills det blev målet och en plafond kom upp. Då syns alla skarvar jättebra...
I nya huset sätter vi fasade 60*120 cm skivor av den anledningen. Bara lite skruvar att spackla, sparar massor av tid och blir faktiskt mycket snyggt om man förskjuter skarvarna t.ex 1/3 och är noga med sättningen så att skarvarna blir raka även på tvären.
Lycka till med spacklingen om du väljer slätt tak

MalinW
 
  • Gilla
Jalg
  • Laddar…
Har byggt 3 hus alla med slätt tak. Skulle inte göra det igen faktiskt. Man irriterar sig för mycket efteråt(snacka om I-landsproblem egentligen). De mindre rummen är i och för sig ok men på det större sådär. Tror jag kommer smacka upp ett trätak vad det lider.
 
Kan hålla med, har nog inte sett ett enda helt slätt tak som är perfekt när det kommer lite sidoljus. Går i samma tankar, och alla man känner råder en till att inte göra det.
 
  • Gilla
Regndropp
  • Laddar…
Tycker nog att det går att få det slätt men vette sjutton om jag skulle ge mig på det i ett helt hus... Nackspärr är nog en klar riskfaktor. När man tycker det ser bra ut så är det en bra idé att lysa med en stark (500 W halogen funkar utmärkt) lampa så nära taket som möjligt och ut "åt sidorna". Lampövningen brukar kunna vara mycket upplysande...
 
Mikael_L
Jag satt slätt tak med gipsskivor i garaget. Trots rätt mycket jobb katastrofalt resultat. :@

Så i huset har jag bestämt att det får bli någon form av gipsplank eller huntonit eller liknande, med skarvar på jämna avstånd. Att ha ett tak som inte är 100% eller nästan 100 kommer störa mig betydligt mer än ett rutigt tak.

Skulle jag ge mig på slätt tak skulle det nog få bli microlitväv på hela taket, men det är mycket jobb ändå.

Hur är det med pappaspända tak nuförtiden, är det något man sätter?
 
Mikael_L skrev:
Hur är det med pappaspända tak nuförtiden, är det något man sätter?
Det får du nog fråga pappa om :D:D:D
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Mikael_L
Ja han är ju lite spännig så ... :p
 
Jag har precis gjort det på en hel övervåning, taket är helt slätt. Finns inte en skugga på det oavsett var/vilket håll som ljuset kommer ifrån.
Är mkt nöjd. Det tog 3 dagar att göra allt spackel jobb inklusive att sätta microlit, både snedtak och " vanligt rakt " tak.

Hade vi byggt ett nytt hus igen, hade jag inte tvekat att göra om det.
 
  • Gilla
Sara Spring
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju tillägga att jag inte är speciellt erfaren med spackelspade och pensel och sånt.

Mitt garagetak-resultat hade säkert blivit mycket bättre med samma mängd jobb (eller mindre :O) ifall jag hade fått "öva" lite mer tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.