Tyresö
Helt rätt, om det är en annan dörr än badrumsdörren.
 
Mikael_L
Sticksåg blir ju som redan sagts aldrig fina och helt raka snitt.

Har du bestämt dig att köra med en sådan ändå så tycker jag att du:
Märker upp var snittet ska bli, pbs.
Tejpar med maskeringstape över snittet, pbs, tryck till tapen ganska bra mot dörren. (Denna tape minskar mängden urflisning).
Tar ett helt nytt någorlunda bra blad för trä som är relativt fintandat och ganska "brett"blad, dvs långt i sågspårets riktning. Ett sådant blad är dåligt på att svänga med men bra för att såga rakt.

Du måste dessutom köpa av något bättre märke, ty billiga blad går aldrig rakt.
Bosch och Lenox gör bra blad. Säkert en del andra också, men såå bra koll har jag inte tyvärr.

Sök på "sticksågblad" i forumet, eller kanske bara "sågblad".

Sen sätter du en fast en absolut rak bräda eller något liknande med två tvingar på dörren, och ser till att avståndet blir perfekt till såglinjen så snittet hamnar rätt.

Slutligen sågar du utan att ha bråttom, tryck inte på, på sticksågen, då är risken stor att det börjar dra snett. Låt sågen jobba i sin takt.



Personligen skulle jag göra allt detta, men sågat med cirkelsågen istället.
Alltså tejpa och köra efter bräda och köra försiktigt.


ps, låt inte tapen sitta kvar, efter några dagar blir den jättejobbig att få bort, men det visste du kanske redan
 
Redigerat:
Maskeringstejp är ett bra tips. Hjälper faktiskt en hel del. Dra loss tejpen "neråt" så försiktigt du kan är ett annat tips.
 
Kör med vanlig handsåg istället samt såga från bägge sidorna lite försiktigt innan det "kapande" snittet sågas. Bladet till sticksågen måste ju vara ganska långt eftersom dörren förmodligen är ca 5cm.
Är dörren massiv?
 
Om du ska såga med sticksåg. Köp de styvaste blad du kan hitta. Speciellt om det är en massiv dörr.
 
raveper skrev:
Kör med vanlig handsåg istället samt såga från bägge sidorna lite försiktigt innan det "kapande" snittet sågas. Bladet till sticksågen måste ju vara ganska långt eftersom dörren förmodligen är ca 5cm.
Är dörren massiv?
Du förespråkar alltså fogsvans jämfört med sticksåg? Eller menar du att jag skall börja med fogsvans för att sedan fortsätta med sticksåg?

Dörren är en 500 kronorsdörr från hornbach. Inte massiv.
 
Bara fogsvans.
 
En inte-massiv billig dörr skulle jag nog såga med en bra fogsvans, det går fortare än att släpa fram cirkelsågen och spänna fast styrskena. Blir tillräckligt bra, överjobba inte nederkanten på en dörr, det är ingen som ser hur det ser ut ner vid golvet på en dörr ändå. Jo Du själv förstås och så alla såna som vi som hänger på det här forumet :p men vanliga människor kommer inte att se nåt ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.